موانع موجود بر سر راه ارتباطات انسانی به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مولفه ها در رفتار سازمانی مطالعه موردی : کارکنان ،مدیران میانی و معاونین یکی از اقشار سازمان بسیج مستضعفین
محورهای موضوعی : مدیریت جهادی
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: مهارت های ارتباطی, رفتار سازمانی, مدیران میانی, ارتباطات انسانی, معاونین,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل و مشکلات در برقراری ارتباطات انسانی به عنوان یکی از مهمترین و اثر بخش ترین مولفه های مطروح در حوزه رفتار سازمانی و شناسایی راه های بهبود این روابط ، در میان مدیران میانی ،کارکنان و معاونین یک سازمان قشری در سال 98 انجام شده است. این پژوهش کیفی با راهبرد پیمایشی و از نوع کاربردی است و ابزار بکار رفته در آن مصاحبه نیمه ساختاریافته می باشد. جامعه مورد بررسی در این تحقیق کلیه کارکنان ،مدیران میانی و معاونین یکی از اقشار سازمان بسیج مستضعفین می باشند. به این منظور با استفاده از شیوه پژوهشی کیفی و به روش نمونه گیری تمام شماری با 30 نفر از مدیران و کارکنان سازمان مذکور مصاحبه صورت گرفت و سپس با استفاده از روش تحلیل تم به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شد. نتایج بدست آمده از این تحقیق گویای این مطلب است که نحوه و چگونگی ارتباطات انسانی میان کارکنان ،مدیران و معاونین این سازمان نقش مهمی در اداره آن دارد. مدیران میانی و معاونین باید با داشتن تخصص در زمینه کاری خود دو آشنا بودن با روابط انسانی و شناخت از حدود اختیارات و وظایف خود در ساختار سازمان به فعالیت بپردازند.
AbstractThe present study aims to identify problems in establishing human communication as one of the most important and most effective components in the field of organizational behavior and identify ways to improve these relationships among middle managers, vice-presidents, employees of the corps of organization in 96 years. Has been. This qualitative research is a survey-oriented and applied-type strategy, and the tool used in this semi-structured interview is. The population under study in this study is all employees, middle managers and vice-presidents of one of the poorly resourced Basij organizations. For this purpose, a qualitative research method was used and a complete sampling was conducted with 30 managers and staff of the organization. Then, using the theme analysis method, they were analyzed. The results of this study indicate that the way human relations are conducted between employees, managers and vice-presidents of this organization plays an important role in managing it. middle managers and vice-presidents should have the expertise and experience of working in the organization and familiarity with the principles of human relations and communication skills, as well as being aware of the limits of their authority and responsibilities in the structure of the organization.
_||_