ارزیابی سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه های مرکزی علوم پزشکی ایران و ارائه راهکار برای ارتقاء آن
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر الهویردی تقوی 1 * , دکتر شکوه مشهدی تفرشی 2 *
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
کلید واژه: مدیریت کیفیت فراگیر, ارزیابی مدیریت کیفیت, مدل ارزیابیEFQM, مدیریت کتابخانه, کتابخ انه های دانشگاهی ومدیریت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر در مورد ارزیابی سطح بلوغ 1 کیفیت فراگیر در ک تابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و ارائهراهکار برای ارتقاء آن است . هدف از این پژوهش تعیین سطح بلوغ مدیریت کیفیت فراگیر با استفاده از مدل تعالی سازمانیEFQM (مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت )هم چنین تعیین ارتباط بین سطح کیفیت و رضایت کاربران اس ت. در اینپژوهش از روش پیمایش تحلیلی استفاده شده است و از طریق مقایسه نتایج حاصله از ارزیابی با مدلEFQMنتیجه گیری شده است.جامعه مورد پژوهش کلیه معاونین پژوهشی و مدیران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که به طریقسرشماری بررسی شده است، و هم چنین با استفاده از الگوی نمونه گیری مایکل مارک و جولی جانین (1983) تعدادی ازکاربران هیأت علمی کتابخانه ها مورد پژوهش قرار گرفته اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد 50 سوالی مدلEFQMکه برای معاونین پژوهشی روسای کتابخانه ها ارسال گردید و ه م چنین پرسشنامه 22 سوالی رضایت کاربران بودهاست. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری توصیفی، استنتاجی مورد تحلیل قرار گرفته و در این رابطه از نرم افزار هایminitab وspssاستفاده گردید . نتایج حاصله از پژوهش نشان داد که کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سطح اهتمام به سرآمدی قرار دارند و در همه 5 معیار توانمندساز در سطح پایین سرآمدی قرار گرفته اند وهم چنین ارتباطی بین سطح امتیاز (کیفیت) و رضایت کاربران دیده نشد . در خاتمه با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهشراهکارهایی برای ارتقاء سطح مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه ها ارائه شده است.
The present research investigates the degree of the comprehensive quality maturity in the centrallibraries at the universities of medical sciences in Iran thus providing guidelines for their promotion.The objectives of the present research study lies in the determination of the level of theComprehensive Quality Maturity using the EFQM model of evaluation(European Model of QualityManagement ) as well as the determination of the relationship between the quality level of librariesand satisfaction of their users. The analytical measurement method was used in this research andconclusions drawn through comparison and evaluations made between the results and the EFQMmodel as the criteria of comparison.The research sample included all the vice-chancellors in research affairs and heads of the centrallibraries affiliated to the University of Medical Sciences in Iran the numbers of whom was deliberatedthrough a simple count. Also using the sampling technique of Michael Mark & Julie Jonin (1983 ) anumber of Academic Staff using the library were included. The data gathering tools comprised of a50-item questionnaire based on the EFQM model made available to the research vice-chancellors aswell as the heads of the libraries and a 22-item user-satisfaction questionnaire.The collected data was analyzed through descriptive, inferential statistical procedures making use ofminitab and spss statistics Analytical tools. The results of the analysis revealed that the centrallibraries of the Universities of Medical Sciences in Iran enjoy a level of commitment to excellence andall of the 5 enabler's criteria with regard to excellence stood loest .Also no relationship was observed between the ratings ( quality standards ) of the libraries and usersatisfaction. In conclusion and with retrospect of the results revealed by this research, a number ofsuggestions were made to promote the degree and level of the comprehensive quality management inthe said libraries.