ارائه ی الگوی سازمان یادگیرنده برای شرکت های تولیدی ( مطالعه موردی: شرکت تراکتورسازی ایران )
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر رضا نجف بیگی 1 * , دکتر شهرام میرزائی دریانی 2 *
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
کلید واژه: یادگیری, یادگیری سازمانی, سازمان یادگیرنده, اندازه گیری یادگیری سازمانی و ,
چکیده مقاله :
در میان نظریه ها و رویکردهای نوین مدیریت، نظریه ی سازمان یادگیرنده از جانب اکثر صاحبنظران بزرگ ترین مزیت رقابتی وضرورت عصر دانایی محسوب می شود. مطالعات نشان می دهد که مهمترین رویداد در ایجاد سازمان یادگیرنده، فرآیند یادگیریاست که به شکلی نظام مند و هدفمند مدیریت م ی گردد. بر این اساس در پژوهش حاضر، علاوه بر اینکه نظری ه های یادگیریسازمانی و سازمان یادگیرنده، اندازه گیری فرایندیادگیری، شناخت موانع یادگیری و الگوهای ایجاد سازمان یادگیرنده بسطیافته اند تلاش شده است تا فرآیند یادگیری در نمونه ی مورد مطالعه یعنی شرکت تراکتورسازی ایران تحت بررسی قرار گیرد .برای این منظور، از طریق پرسشنامه ی طراحی شده ی م بتنی بر پنج اصل یادگیری سازمانی سنگه، میزان اعتقاد مدیران ارشدبه سازمان یادگیرنده و از طریق پرسشنامه ی پژوهشگر ساخته ی واتکینز و مارسیک، فرآیند یادگیری در ابعاد فردی، گروهی وسازمانی از دیدگاه مدیران میانی و عملیاتی، و کارکنان صفی و ستادی اندازه گیری شده است . برای تحلیل داده ها و آزمونفرضیه ها، هم از آمار توصیفی مبتنی بر میانگین و مد، و هم از آمار استنباطی متناسب با مقیاس اندازه گیری فاصله ای متغیرهااستفاده شده است . یافته ها نشان می دهند که : شرکت تراکتورسازی ایران در جهت تبدیل به سازمان یادگیرنده اقدام م طلوبینداشته است، چرا که مدیران ارشد به سازمان یادگیرنده اعتقاد کمی دارند . این نتیجه گیری تأییدی بر باور اغلب صاحبنظراننظریه ی سازمان یادگیرنده است که معتقدند مقدم ترین نشانه ی اقدام برای ظهور یادگیری سازمانی اعتقاد رهبران سازمان بهاین مهم می باشد. این پژوهش ضمن تشریح ادبیات الگو و فرایند الگو سازی، الگوی بازمهندسی فرآیند یادگیری را با تأکید برایجاد مرکز یادگیری و طراحی مجدد سازوکارهای توانمندساز سیستم های آموزش، دانش، نوآوری و انگیزش ارائه داده است . بااین هدف که فرآیند یادگیری تحت رهبری مرکز یادگیری، در ابعاد فردی، گروهی و سازمانی برای سطوح مدیران و کارکنان بهشکلی نظام مند و همسان صورت گیرد و شرکت تراکتورسازی ایران در جهت تبدیل به سازمان یادگیرنده رهنمون گردد .مهمترین رسالت مرکز یادگیری تبدیل مدیران ارشد به رهبران یادگیرنده خواهد بود.
Among the recent theories and approaches to management, the theory of learning organization isconsidered by most of the scholars to be the most competitive one and so a necessity of theinformation age. It has been made clear by studies that the most important factor in building a learningorganization, is the learning process managed systematic and purposeful. Accordingly in this search,theories of organizational learning and learning organization, measuring learning process, recognizingobstacles of learning, and models of creating learning organization have been discussed. In additionefforts have been made to survey the learning processes in the research sample, Iran TractorManufacturing Company. To this end, the degree of trust in learning organization among top managershas been estimated by a questionnaire which is designed based on five principles of sengeorganizational learning. Learning processes in individual, group and organizational dimensions fromthe viewpoint of middle and operational managers and line and staff workers have also been measuredand evaluated based on benchmarked questionnaire of wathkins and marsik. Both descriptive statisticsbased on the mean scores and calculation of mode, and inferential statistics proportional to themeasurement scales of variables have been used for analysis the findings. Research findings in IranTractor Manufacturing Company indicate that: this organization haven’t has optimum action in theway transformation into learning organization, because top managers do have little believe in learningorganization. These results are in according to the believes of most scholars in theory of learningorganization which argue that the first sign of emergence of organizational learning is the trust of theleaders in that. This research along with describing the model and modeling literature, has presentateda pattern of learning processes reengineering with emphasis on building a learning center andredesigning empowerment mechanisms training, knowledge, innovation and motivation systems. Theaim is to develop process learning under leadership learning center, systematic and balanced indimensions of individual, group and organization, for levels managers and employees, until IranTractor Manufacturing Company is directed in the way transformation to learning organization. Themost important mission of learning center will be transformation top managers to learning leaders.