رابطه فرهنگ سازمانی و کارایی سازمان (پژوهشی در شرکت های بیمه)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیناصر میرسپاسی 1 * , محمد زاهدی 2 *
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان موضوعی است که در چند دهه اخیر مورد توجه زیادی واقع شده و این ادعا در پیشینه مباحث مربوط مطرح شده است که وجه تمایز سازمان های موفق و غیر موفق در فرهنگ آنها است. علی رقم چنین ادعایی، تحقیقات اندکی این موضوع را با دقت های لازم و به طور کمی بررسی کرده اند. بنابراین این امر شایسته کنکاش های بیشتر است. پژوهش حاضر که با استفاده از مدل مطرح در پیشینه در این زمینه به عمل آمده، ارتباط فرهنگ سازمانی و کارایی سازمان را، با استفاده از داده های مربوط به چهار شرکت بیمه: آسیا، البرز، ایران و دانا بررسی کرده است. برای سنجش فرهنگ سازمانی از پرسشنامه و برای اندازه گیری کارایی از داده های کمی و تکنیک (DEA) استفاده شد. تحلیل داده ها به روش های مختلف نشان داد که مدل یاد شده از روایی کافی برخوردار نبوده و تفاوت در کارایی شرکت های بیمه تنها با یک متغییر از متغییرهای مربوط به انطباق پذیری در فرهنگ سازمانی، یعنی میزان کاغذ بازی، قابل تبیین است.
This article is going to survey the relationship between culture and efficiency in Insurance Companies including Asia, Iran, Alborz and Dana as well as their branches. In order to measure the efficiency, Data Envelopment Analysis (DEA) has been used. In a way that the amount of efficiency in respect to input and output of branches has been computed, then by using the amounts, the weighted average of the efficiency in the companies level has been obtained. Questionnaire was used for measuring of organizational culture. After calculating the average and variance of the organizational culture variables for each branch, weighted average and variance at company level were obtained. In order to analyse the data, result of correlation coefficients between average and variance of organizational culture variables and efficiency branches and also Companies, study of stepwise regression at the level of branches and the comparison of normalized quantities of these variables at companies level were used. The result show that the difference in efficiency of Insurance companies can be explained only by one indicator’s of adaptability; that is, the level of red tape. The article will be ended with suggestions for the future researches, and the implications for Insurance Companies will be provided.