ارائه مدلی جهت تربیت شهروند حرفه ای در نظام آموزش عالی کشور در هزاره سوم
محورهای موضوعی : آینده پژوهینادر قلی قورچیان 1 , سید فرهاد افتخارزاده 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: تربیت شهروند حرفه ای, مدیریت دانشگاهی, صلاحیت های کلیدی, آموزش شهروندی, مدیریت یادگیری,
چکیده مقاله :
هم اکنون در ذهنیت مابعد پسانوین گرایانه پدیده جهانی شدن به صورت یک واقعیت مهم در آمده است . عرصه مواجهه این عصر باپدیده جهانی شدن و شهروند جهانی، عرصه علم، مدیریت و تدابیر یاد دهی و یادگیری است.این پژوهش با هدف طراحی یک مدل مناسب جهت تربیت شهروند حرفه ای در نظام آموزش عالی کشور به ویژه در دانشگاه آزاداسلامی و واحدهای تابعه آن به منظور پاسخگویی به نیازهای جدید هزار سوم صورت پذیرفته است.با مرور بر ادبیات و پیشینه تحقیق، درک فراپیچیدگی و گستردگی دامنه تحقیقات نظری و اقدامات عملی تربیت شهروند حرفه ای درمدارس و دانشگاه ها، بررسی مدل ها، تئوری ها و مؤلفه های مطرح موجود، مدل تربیت شهروندی حرفه ای جهانی مشتمل بر مؤلفه هایفلسفه، اهداف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، مراحل اجرا، نظام ارزشیابی و مهندسی مجدد تدوین گشت.میزان تناسب مدل پیشنهادی از نظر چهار گروه رؤسای دانشگاه ها، رؤسای دانشکده ها و مدیران گروه ها، اساتید و اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و متخصصان آموزش عالی کشور با مقیاس 4/79 از 5 مورد تایید قرار گرفت. به مدد این مدل، نظام آموزش عالی کشور به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای تابعه آن می توانند به تربیت شهروند حرفه ای عالم،آگاه، متعهد و ماهر برای جامعه دانش، اقتصاد دانش و مدیریت دانش در پاسخگویی به هزاره سوم بپردازند.در خاتمه توصیه های کاربردی جهت اجرای مدل در دانشگاه آزاد اسلامی ارایه گردیده است.
The purpose of this study was to design a model for educating professional citizens in higher educationsystem particularly Islamic Azad University branches which is essential to meet the new challenges of thethird millennium in the age of postmodernism.The review of relevant research literature is indicative of supercomplexity and extensiveness of the range oftheoretical and practical frameworks of educating professional citizens in leading universities and highereducation institutions of the world. However, literature review in Iran shows lack of any model or theoreticaland research framework in this regard.To obviate this shortcoming, the researcher attempted to design an appropriate model, on the basis ofrevision of the relevant literature and theoretical foundations and some prevailing models such as educatingmultidimensional citizen, extending social context of educating citizen, human capital, intellectual capital,social capital, teaching- learning process of educating citizens and paying due attention to values, the sum ofwhich led to the development of an initial model. An attitude measurement scale (a questionnaire) composedof 22 elements was designed to evaluate the initial model. Reliability of the questionnaire was established bytest-retest method. It was calculated 85.46%. A panel of higher education expert (n=30) established thecontent validity. Minor changes/modifications were made based on evaluation of pilot study and suggestionsfrom the panel of experts. Final questionnaire (proposed model) was distributed among the randomlyselected target sample (n=480), composed of university chancellors, (n1=150) deans of faculties, heads ofdepartments (n2=150). Faculty members (N3=150) and higher education experts (n4=30).The collected data and the proposed model was then approved with a scale of 4.79 out of 5 through theapplication of statistical methods of pierson and Donkan coefficient of correlation and was analyzed by usingdescriptive and inferential statistics and Spss software, afterward.The major finding of this study was a model made up of six main components: philosophy, goals, theoreticalfoundations, conceptual framework, implementation procedures, evaluation and reengineering systems.By implementing the proposed model in higher education system, particularly in Islamic Azad Universitybranches , educating professional, knowledgable, responsible, and proficient citizens who will be able tomeet the challenges of knowledge-based society, knowledge economy, and knowledge management in thethird millennium would be actualized.To educate professional citizens, it is required to develop technological, economic, social, intellectual,management and leadership, spiritual, ethical & religious, environmental, global & international, individual,research , political, and cultural competencies through an integrated program in higher education systemparticularly in the Islamic Azad University. It is recommended that the proposed model be applied by the“Office of Human Resource development Studies” after being approved by the University`s SupremeCouncil of Planing, through considering teaching and learning (conceptual, affective, active, andinstituionalization) levels