ارزیابی تاثیر ویژگیهای هدایت کننده صفحات وب سایت بر فرآیند تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان
محورهای موضوعی : آینده پژوهیکریم حمدی 1 , کامبیز حیدرزاده 2 , بهناز خدایاری 3
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول
3 - ندارد
کلید واژه: رفتار مصرف کننده, هدایت کننده وب سایت, مدل یابی, بازاریابی اینترنتی,
چکیده مقاله :
با توجه به پیشرفت روزافزون اطلاعات و با نگاهی به آمارهای جهانی خرید و فروش اینترنتی، یکی از اهداف مهم شرکتها، برقراری ارتباطات اثربخش با مشتریان خود از طریق اینترنت میباشد. این تحقیق به بررسی عوامل تاثیر گذار بر خرید اینترنتی مصرف کنندگان میپردازد و مدل پیشنهاد شده توسط ماریا اودایل ریچارد و رامداس چاندرا در یک وب سایت خرید و فروش اینترنتی جهت بررسی رفتار مصرف کنندگان، وقتی که با هدایت کنندهها در وب سایت موجه میشوند، مورد آزمون قرار گرفته است. در این تحقیق متغیرهای رفتاری افراد، هنگام جستجو در وب برای یافتن اطلاعات مورد بررسی قرار گرفتهاند. دادهها به صورت آنلاین از یک وب سایت خرید و فروش جمعآوری شده است و از مدل یابی معادلات ساختاری، توسط نرمافزار لیزرل، برای تست 10 فرضیه اصلی که با فرضیههای فرعی جمعاً 28 فرضیه میشوند، استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که چه نوع از مشتریان مطابق با (مهارتها، چالشها، نیاز شناختی، سطح بهینه انگیزش و ...) علاقه بیشتری به یافتن اطلاعات و خرید از طریق اینترنت دارند و تحت چه شرایط و موقعیتی اقدام به مشاهده وب سایت مینمایند. مطابق با نتایج میتوان استفاده کنندگان از وب سایتها را به گروههای مختلفی تقسیم و بازار هدف خود را تعیین نمود و استراتژی ارتباطی بهتری با بخش بازار مربوطه خود داشت.
As internet usage increases world wide, one important objective of firms on the web is effectivecommunications with consumer.This study looks at the factors that can affect customers’ purchase & sale website, and it models the behaviorof consumers when they are confronted with the navigational characteristics of an internet site. The model ofconsumers’ web navigational behavior designed by Marie-odile Richard and Ramdas Chandra are taken intoaccount to empirically test. Factors in this study are:Challenge, skills, Interactivity, Reasons to visit a website, need for cognition, optimum stimulation level,Navigational cues, site involvement, Exploratory behavior, Attitudes toward the site, pre Purchase intentions.The data were collected online from the home page of on Iraneservice site.We use structural equations modeling to test 10 major hypotheses and 28 sub hypotheses. Statistical analysisof this research is done using Lisrel& SPSS software.The findings generally indicate, what type of consumers (according to their skills, challenge, need forcognition, optimum stimulation level, etc.) are more likely to seek product related information from theinternet, what is the influence of navigational characteristics, and under what circumstances the engage inthis activity (reasons to visit a web site).In addition, with know the positioning of information search in the buying decision process, if marketers canidentify which consumer segments in their market niche rely more heavily on navigational characteristics,and how to decrease the difficulty of navigating on their site for novice surfers.