رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیتهمینه شهسواری 1 , رویا افراسیابی 2 , حسینعلی بهرامزاده 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد بجنورد (مسئول مکاتبات)
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد بجنورد
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد بجنورد
کلید واژه: سلامت سازمانی, شیوه تصمیم گیری آمرانه, شیوه تصمیم گیری مشورتی, شیوه تصمیم گیری مشارکتی,
چکیده مقاله :
زمینه: تصمیم گیری اصل و اساس وظایف مدیریت را تشکیل میدهد و مهارت مدیر در تصمیم گیری، خود کارایی وظایف و در کیفیت خدماتی که او ارائه میدهد نمایان می شود. هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین شیوه های تصمیم گیری مدیران و سلامت سازمانی مدارس متوسطه دوم دخترانه شهرستان بجنورد است. روش ها: روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی می باشد و از مجموع 383 دبیر مدارس متوسطه دوم دخترانه شهرستان بجنورد، بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد 191 نفر به شیوه ی تصادفی و از نوع طبقه ای نسبی انتخاب شده وابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته شیوه تصمیم گیری و پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی (OHI)هوی و همکاران (1998) بوده است و داده های تحقیق توسط نرم افزار spss(21) و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: در بین شیوه های تصمیم گیری مدیران، شیوه تصمیم گیری مشارکتی با ضریب تاثیر 986/0 بیشترین ضریب تاثیر را بر سلامت سازمانی مدارس داردو شیوه های تصمیم گیری 71درصد سلامت سازمانی را پیش بینی می کنند. همچنین سلامت سازمانی با میانگین 92/116 بیش تر ازسطح متوسط بوده است. نتیجه گیری: برای آن که بتوان در سازمان ها جوی سالم و حمایتگر با اعتماد و روحیه بالاتری ایجاد کرد،شیوه های تصمیم گیری مشارکتی مدیران ،عامل مهمی در افزایش اثربخشی محسوب میشود
Background: decision-making compose the origin and basis of management tasks and a manager's skill can be seen in decision-making, self-efficiency of the tasks and the quality of the services presented by him. Objective: the aim of this research is to investigate the relationship between the managers' decision-making methods and organizational health of second-degree high-schools in Bojnurd. Methods: A descriptive-survey correlational methodology was used to conduct the research and of a total of 383 teachers in second-grade female high-school in Bojnurd, 191 teachers were selected randomly according to Krejici-Morgan Table using a startled random method and the research tools was a researcher-made questionnaire regarding the organizational health index (OHI) by Hoy et al. (1998). The research data were analyzed via SPSS (21) software and using Pearson correlation and multiple regression.Findings: among the methods of decision-making available for the managers, the Participative decision-making method has a higher effect coefficient (0.986) on the organizational health of the schools, and the decision-making methods predict 71% of the organizational health. The organizational health in these schools was 116.92, which is higher than the average level. Conclusion: in order to be able to have a healthy, supportive, high-spirit and trustful atmosphere in the organization, the manager's Participative decision-making methods play an important role in increasing the effectiveness of these decisions