تغییر و نوآوری، ضرورتی اجتناب ناپذیر در مدیریت امروز
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - ندارد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه ضرورت ایجاد تغییر و نوآوری در سازمان ها، خصوصأ در مؤسسات تولیدی جوامع صنعتی شناخته شده، اما در بسیاری از کشورهای در حال توسعه هنوز نقش و اهمیت این موضوع روشن نشده است. در این مقاله سعی شده تا به مفاهیم، تعاریف و ریشه های مدیریت تغییر بپردازیم، و به مکاتب نگرش فردی، پویایی گروهی، و سیستم باز اشاره کنیم. همچنین به تغییر برنامه ریزی شده و روش ایجاد تغییر تأکید شده است در این مورد، کرت لوین (Kurt Lewin) اولین پژوهشگری بود که به این بحث پرداخت، و مفاهیم انجماد زدایی، تغییر و تثبیت در فرایند ایجاد تغییر را مطرح نمود. تغییر می تواند تدریجی و یا بنیادی باشد، و در محصولات و خدمات، ساختار، انسان و یا تکنولوژی رخ دهد. در عصر حاضر درباره موضوع تغییر، نگرش جدیدی ارائه شده است، و در این مورد چارچوبی را می توام مد نظر داشت که در این مقاله نشان داده شده است. از طرفی مقاومت در مقابل تغییر را نباید نادیده گرفت، زیرا جزو طبیعت اجتماعی انسان است، و برای آن نیز راه حل هایی وجود دارند ه آنها را بحث کرده و به مشکلات اجرای طرح های نو اشاره نموده ایم.
Today, innovation and change have been recognized as a necessity in organization, especially in manufacturing organizations of industrial societies. But in most developing countries, the role and importance of this subject has not yet been fully realized. Roots of change management, certain concepts and studies done in innovation and change be investigated and analyzed. Schools of individual perspective, group dynamics, and open system need to be reviwed, and applied in the process of change. Kurt Lewin was the first who presented three –step model of change called: unfreezing, change and refreezing. In organizational studies the imphasis is on planned changes. Change can be incremental or radical. But most changes are incremental. Types of change are usually on technology changes, and people changes. Resistance to change is also important, and knowing how to cope with various mechanisms of resistance would help to achive planned change.