تدوین استانداردهای عملکرد مدیران آموزشی مقطع متوسطه شهر تهران و ارائه یک الگوی مناسب جهت کاربرد آن
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلی تقی پورظهیر 1 , نازیا سادات ناصری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: استاندارد عملکرد, مدیر آموزشی, مقطع متوسطه, مدیریت و رهبری سازمانی, رهبری آموزشی, رفتار اخلاقی,
چکیده مقاله :
اعمال مدیریت در این عصر از پیچیدگی خاصی برخوردار است و دانش و مهار تهای خاص خود را طلب می کند. مقوله استانداردسازی دانش و عملکرد مدیران نیز کمک شایان توجهی به اعمال مدیریت مؤثر م ینماید، لذا پژوهشگر با توجه به مبانی نظری و پیشینهپژوهش در ایران و جهان مؤلف ههای اصلی استاندارد عملکرد مدیران آموزشی را شناسایی و در قالب چهار موضوع کلی مدیریت ورهبری سازمانی، رهبری آموزشی، گستره رفتار اخلاقی، نظام ارتباط با والدین و جامعه بیان کرد که هر موضوع خود دارای تعدادی زیرمؤلفه و استاندار دهای عملکرد مرتبط بود. پرسشنامه ای بر اساس استانداردهای عملکرد تدوین شده حاوی 104 گویه طراحی گردید واعضاء نمونه آماری پژوهش پرسشنامه ها را تکمیل نموده و میزان اهمیت استانداردهای عملکرد از دیدگاه آنها تعیین شد. این داده ها بااستفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی (جداول فراوانی و درصد، نمودار، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل رگرسیون) مورد تجزیهو تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد پنج عامل از نظر مدیران آموزشی مهم تر هستند. مدل پیشنهادی پژوهشگر به صورت پرسشنامه ای طراحی شد و درجه تناسب مدل و اجزای آن بر اساس نظرات صاحب نظران تعیین گردید و کل مدل با مقیاس 4/42 از 5 مورد تأیید قرار گرفت.
The standardizing topic of the administrators' knowledge and performance helps the effective managementnoticeably, so researchers by considering the theoretical principles and research priority in Iran and the worlddefined the principal components of performance standards of educational managers and put them into thefour general groups, administrators and organizational leadership, educational leadership, ethical behaviorhorizon, relation scheme with parents and society that each group itself had many related subcomponent andperformance standards.A questionnaire in terms of compiled performance standards, involved 104 designing locations, the membersof research statistical sample completed the questionnaires and the importance rate of performance standardsof approach was determined.Data collected was analyzed by using of inferential and descriptive statistics methods (frequency table andpercent, histogram, exploratory factor analysis, regression analysis).The results indicated that 5 factors are the most important with educational administrators which weredenominated by the educational management's educators and professors .Researcher's proposed model conceptual educational administrators' was designed as questionnaire andspecialists and education experts answer it and model suitability degree and its components in terms of theeducator's ideas were determined and the whole model was approved by 4.42 out of 5.