رابطه بین ریتمهای زیستی انسانی با عملکرد تحصیلی دانشجویان (مورد مطالعه:دانشجویان رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسید علی اکبر افجه 1 , راهله جباری 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: ریتمهای زیستی انسانی یا بیوریت, ریتم جسمی, ریتم عاطفی, ریتم فکری, ریتم شهودی, روزهای
, 
, بحرانی, عملکرد تحصیلی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین ریتمهای زیستی انسانی با عملکرد تحصیلی دانشجویان به منظور اعمالتغییرات در شیوه برنامهریزی کلاسها به رشته نگارش درآمده است. جامعه آماری این تحقیق دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات بودند و کلاس نمونه شامل 28 دانشجو بود. در کل ترم 14 جلسه آزمون از این دانشجویاناخذ گردید که با توجه به عدم حضور کل دانشجویان در کلیه آزمونها تعداد دادههای معتبر در کل 341 عدد بود. ریتم-های زیستی دانشجویان در این تحقیق توسط نرمافزار ایزیبایو 1 و عملکرد تحصیلی آنها توسط آزمونهای منظّم هفتگیدر طول ترم دوم سال تحصیلی 1389-90اندازهگیری شد. این تحقیق به روش تجربی در محیط واقعی و با استفاده از دوتکنیک کیفی (تحلیل محتوا) و کمی (مقایسه و همبستگی) به تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری پرداخته است. دادههایجمع آوری شده تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSSو به کمک آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و همچنین آزمونهای مقایسه میانگین و دیگر آزمونهای کمکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تکنیک تحلیلمحتوا ایجاد رابطه بین ریتمهای جسمی، فکری و شهودی با عملکرد تحصیلی دانشجویان را در برخی از موارد نشان داددرحالیکه استفاده از روش تحلیل کمی وجود هیچ رابطهای را بین ریتمهای زیستی انسانی با عملکرد تحصیلی تأییدنکرد. عموماً روشهای کمی به جهت تعمیمپذیری بالاتر از اهمیت برخوردار هستند، حال آن که روشهای کیفی درصورت استفاده صحیح و کاربرد اصولی، در حوزه منابع انسانی و مسائل مرتبط با آن به دلیل منحصر به فرد بودن انسانهامناسبتر به نظر میرسند.
The present article is in response to this question that “Whether there is a relationshipbetween biorhythm and educational performance of students?” Population of this study werestudents of Islamic Azad University, Science and Research Branch and the sample was the OBclass in master of public administration which included 28 students , 14 female students and 14male. During the course, 14 exams have been taken and because of absence some students insome sessions, all in all we collected 341 valid data. In this study, the biorhythm of studentshave been measured and registered in Easy-Bio software and educational performance by takeregular weekly exams in second semester 2010-2011. This study based on the empiricalresearch method in real environment and using the two techniques, qualitative (content analysis)and quantitative (comparison and correlation) have been analyzed and resulted. The collecteddata was analyzed using SPSS software and Pearson`s correlation and multiple regression, alsoused compare means and other helpful tests. The results of the research in content analysisindicated that there is a relationship between Physical, Intellectual and Intuitive cycles andeducational performance, although quantitative method didn`t prove any relationship betweenthem. Even, quantitative methods are more important because they are suitable to extent theresult of the search, but qualitative methods are more suitable for correct usage, especially in thefield of human resource.