بکارگیری رویکرد تلفیقی تحلیل پوششی دادهها و فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای ارزیابی کارایی دانشکدههای دانشگاه شهید بهشتی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیاکبر عالم تبریز 1 , حسام سعیدی 2 , صارم دیلمی معزی 3
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
3 - ندارد
کلید واژه: کارایی نسبی, روش ناپارامتریک, تحلیل سلسله مراتبی, تحلیل پوششی دادهها, برنامه ریزی آرمانی,
چکیده مقاله :
از طریق سنجش عملکرد میتوان ضمن شناسایی نقاط ضعف و قوت و حداقل نمودن منابع ورودی، وضعیتموجود را بهبود بخشید. در این راستا نیاز است که دانشگاه از کارایی دانشکدههای خود مطلع گردیده و عللکارایی و ناکارایی آنها را بررسی نماید و با برنامه ریزی مناسب به اصلاح و هدایت واحدهای ناکارا بپرداز د .در این مقاله با توجه به اهمیت دانشگاهها به عنوان بزرگترین مراکز آموزش عالی در کشور، کاراییدانشکدههای دانشگاه شهید بهشتی به روش تحلیل پوششی دادهها با استفاده از مدلCCRمضربیورودی محور در دو حالت ساده و بر اساس مدل برنامه ریزی آرمانی (حداقل کردن حداکثر میزان انحرا ف )طی دوره تحصیلی 1386-1388اندازهگیری شده است. در ادامه با استفاده از رویکرد تلفیقی تحلیل پوششی دادهها و تحلیل سلسله مراتبی به رتبه بندی دانشکدهها پرداخته و سرانجام رتبه بندی نهایی وتحلیلی برای روشهای بکار گرفته شده بیان شده است. یافتههای تحقیق نشان می دهد طی دوره موردبررسی دانشکدههای علوم، ادبیات و علوم انسانی، و مدیریت و حسابداری بر اساس شاخصهای درنظر گرفتهشده جز دانشکدههای برتر میباشند.
To improve the status quo, by performance assessment could recognized weakness and strength andminimized input of resources. Thus, university has to know efficiency of faculties and to study cause of itsefficiency and inefficiency, then to improve and to conduct faculties of inefficiency by suitable programming. Inthis paper, according to importance of university, largest higher education center in country, be evaluatedefficiency of Shahid Beheshti University’s faculties by DEA using CCR model in two cases of sample modeland based on goal programming (min max deviation) in period of 1386-1388. After ranking of faculties by usingcomposed approach of DEA and AHP, in conclusion, have been sated final ranking of faculties and evaluating ofused methods. Finding of research presented Sciences, Letters and Human Sciences, and Management andAccount faculties were top faculties based on observed indices in this period.