یادگیری سازمانی: فرایندی به سوی سازمان یاد گیرنده
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - ندارد
کلید واژه: بیانیه رسالت, پارادایم, تفکر سیستمی, تکنولوژی اطلاعات, توان افزایی, چشم انداز مشترک, سازمان گیرنده, سلطه فردی, عصر ماشین هوشمند, قابلیت محوری, کارورزان دانشور, مدل های ذهنی, یادگیری تیمی, یادگیری سازمانی,
چکیده مقاله :
امروزه، مفاهیم یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده به عنوان دو مقوله مکمل ( و بعضاّ مرادف) در متون مدیریت مطرح می باشند.با توجه به تحولات شگرفی که در سال های آغازین هزاره سوم، دنیای کار را شدیداّ و به طور روز افزون تحت تأثیر قرار داده است،سازمان ها به منظور ادامه حیات و موفقیت در محیط جدید، باید تمهیداتی برای یادگیری بیندیشند و به عوامل محیطی پاسخ دهند. در این مقاله سعی شده است، با توضیح مدلهای تغییر پارادایم ها و تأثیر آنها بر دنیای کار، لزوم یادگیری سازمان به ویژه برای مدیران کشورمان تبیین شود. سپس با توضیح سازمان یادگیرنده و تفاوت آن با یادگیری سازمانی و مهارت های لازم به منظور یادگیری، رهنمودهایی برای سفر قرین به توفیق به سوی سازمان یادگیرنده ارائه شود.
Organizational learning and learning organization concepts in recent management text s, are used synonymously and sometimes supplementary. Deep and continuous transformations in the primary years of the third millennium have impressed the organizations so much that they have to evolve and become adapt to learning in order be able to respond to the various pressures they face. They must learn to understand, guide, influence and manage the transformations. In this article the paradigm change models and their impact on organizations are explained and the importance of organizational learning, especially for our countrys managers, analysed. The difference between learning organizations and organizational learning is discussed at the continuance. Organizational learning concentrates on collection and analysis of the processes involved in individual and collective learning inside organizations, whereas the learning organizations literature has an action oriention and is geared toward using specific diagnostic and methodological tools which identify, promote and evaluate the quality of learning processes inside organizations. We argue that organizational learning is the activity and the process by which organizations eventually reach the ideal of learning organizations