ارائه مدل ساختاری جهت تجاری سازی دانش در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیفاطمه ماستری فراهانی 1 , کیومرث نیاز آذری 2 , محمد صالحی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
2 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران(نویسنده مسئول)
3 - عضو هیئت علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران
کلید واژه: تجاری سازی دانش, گرایش استراتژیک, سرمایه فکری, خلق دانش,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه مدل ساختاری جهت تجاری سازی دانش در دانشگاه های آزاد صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. این تحقیق به روش آمیخته انجام شده است .در بخش کیفی و با استقاده از نظر خبرگان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل محتوا مصاحبه پرسشنامه ای تدوین گردید و منجر به تبیین 109 شاخص برای تجاری سازی دانش شد.با انجام تحلیل عاملی اکتشافی تبیین واریانس عوامل مؤثر و ماتریس عوامل چرخش یافته ، 5 عامل همکاری بین بخشی ،خلق دانش ، سرمایه فکری ، گرایش استراتژیک ،عوامل برون سازمانی وثر بر تجاری سازی دانش شناسایی گردید . عوامل و شاخص های شناسایی شده به روش معادلات ساختاری و حداقل مربعات جزئی (PLS) مورد تحلیل قرار گرفت و پس از مشخص شدن وزن هر عامل تاثیر ابعاد و مولفه ها بر تجاری سازی دانش مورد بررسی قرار گرفت . یافته ها نشان داد عوامل برون سازمانی، سرمایه فکری، خلق دانش، همکاری بین بخشی، گرایش استراتژیک و قابلیت تجاری سازی دانش با تجاری سازی دانش ارتباط مثبت و معناداری دارند.
This paper presents a structural model for the commercialization of knowledge took place in private universities. The study of the purpose and the method of collecting data was crosscorrelation. This study done has been mixed. The quality and the use of expert opinion through semi-structured interviews and the results of the analysis of interviews and a questionnaire was developed to account for commercialization index was 109. Exploratory factor analysis of variance factors and matrix rotated, 5 of intersectoral collaboration, knowledge creation, intellectual capital, strategic orientation, knowledge of factors affecting business were identified. Factors and factors identified in the Structural Equation Modeling and partial least squares (PLS) was analyzed And after determining the impact of each factor on the business aspects and components of knowledge was evaluated. Results showed that external factors, intellectual capital, knowledge creation, intersectoral collaboration, strategic orientation and the ability to have a positive and significant relationship TjarySazy knowledge with the commercialization of knowledge.