تاثیر دورکاری بر عملکرد کاری کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیغلامرضا معمارزاده طهران 1 , فاطمه السادات ابوالمعالی 2
1 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات(مسئول مکاتبات)
کلید واژه: دورکاری, عملکرد کاری کارکنان, تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات,
چکیده مقاله :
امروزه در آغاز هزاره سوم با معنای جدیدی از کار که معنایی متفاوت با واژه قرن بیستم دارد به نام دورکاری که در واقع نقطه عزیمت از شرایط کاری استاندارد، سنتی به سمت رویه های انعطاف پذیر به واسطه به استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات است و راه حلی نوین برای دستیابی به اهداف سازمان و برآورده ساختن نیازهای منابع انسانی می باشد رو به رو هستیم. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر دورکاری بر عملکرد کاری کارکنان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد. که از نظر نتیجه کاربردی و از نظر هدف توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان دورکار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که 630 نفر هستند تشکیل می دهند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه است. روایی پرسش نامه با راهنمایی اساتید راهنما و مشاور و 10 نفر از خبرگان مورد تایید قرار گرفت وبرای پایایی سوال های پرسش نامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که آلفای به دست آمده در مرحله مقدماتی 0/924 و در مرحله اصلی 0/926 است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t، همبستگی پیرسون، آزمون فریدمناستفاده شده است.یافته های این پژوهش نشان می دهد که دورکاری با مولفه های عملکرد(تعهد سازمانی، صرفه جویی در هزینه ها، انگیزش، ارتقا، رضایت شغلی، تمرکز) ارتباط مثبت دارد و به واسطه انعطاف پذیریسبب افزایش عملکرد کارکنان شده است.نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل مدل با هم هم ارز نیستند و تعهد سازمانی با بالا ترین میانگین رتبه ای 4/8 مهمترین عامل و ارتقا با کمترین میانگین رتبه ای 2/55 کم اهمیت ترین عامل در دورکاری شناخته شده است.
Nowadays through beginning the third millennium we are facing with new concept of laborthat is different its previous meaning in the 20th century that is called teleworking that is in factmoving from standard traditional working condition toward flexible procedures by usinginformation technology and communication as modern solution for obtaining to objectives ofgoals and meeting human resource requirements. We are coping with a new challenge aboutdealing with management and benefit of increasing performance of employees for managers oforganizations.The objective of this research is studying the effect of teleworking on performance ofemployees at Ministry of Cooperative, Labor and Social Labor that with respect to result ofwork is regarded as applied research and with respect to objective is regarded as descriptivecorrelationresearch. The statistical universe of this research is all distance working employeesof Ministry of Cooperative, Labor and Social Welfare that are 630 persons. The tool forcollecting information is questionnaire. The validity of questionnaire was confirmed bysupervisor and advisor and 10 experts and for reliability of questionnaire it was applied fromAlpha Cronbach method that the remained Alpha at elementary stage was obtained as 0.924 andat main stage was 0.926.In order to analyze data it was applied from T-test, Pearson Correlation and Freedman test.Research findings show that teleworking has positive relationship with performancecomponents (organizational commitment, economizing in costs, motivation, improvement, jobsatisfaction and concentration) and due to flexibility it increases performance of employees.Results of research show that model factors are not equal and organizational commitment hashighest rank(4.8) and improvement factor with lowest rank (2.55) as the lowest important factorat distance working.