بررسی نظام های ارزیابی آموزش عالی در جهان به منظور ارائه مدل مناسب برای آموزش عالی کشور
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر نادرقلی قورچیان 1 * , دکتر حسن شهرکی پور 2 *
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
کلید واژه: مدل, نظام آموزش عالی, ارزیابی آموزش عالی, ارزیابی 360 درجه ای, ارزیابی نظام آموزش عالی کشور,
چکیده مقاله :
امروزه، دانشگاهها دارای نقش هایی درهم پیچیده و به هم پیوسته است لذا رشد کمی دانشگاهها بدون توجه به فراین د تحولاتعلمی و نیازهای واقعی جامعه و استانداردهای کیفیت قطعاً کارساز نخواهد بود.پژوهش حاضر در صدد ارائه مدل مناسبی برای ارزیابی آموزش عالی کشور است که با روش های پیشرفته علمی و آماریموجبات افزایش ضریب اطمینان را فراهم آورد . در کشور ما مسئله اساسی که با ید در دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد ایجادیک نظام ارزیابی مدرن می باشد که بتواند به فعالی تهای دانشگاهی مشروعیت علمی و قانونی ببخشد و در کنار گسترش کمیتبتواند به حفظ کیفیت و پویا کردن نظام آموزش عالی کشور ب ه عنوان ابزاری قانونمند بپردازد، بنابراین ضرورت د ارد جهتبهبود و ارتقاء کیفیت یک نظام ارزیابی در آموزش عالی کشور به کار برده شود.روش این پژوهش از نظر نحوه گردآوری داده ها روش توصیفی - پیمایشی است که با استفاده از دو پرسشنامه اطلاعات وداده ها تجزیه و تحلیل گردیده است . جامعه آماری پرسشنامه اول شامل ا عضای هیات علمی شاغل در دانشگاهها می باشد کهمشتمل بر 18 نوع نظام ارزیابی شناخته شده در آموزش عالی جهان در بین حجم نمونه چهل نفر از صاحبنظرا ن توزیعواطلاعات حاصله توسط نرم افزارSPSSتجزیه و تحلیل گردید . همچنین باعنایت به پیشینه و ادبیات مستخرجه تحقیق واطلاعات و داده های مکتسبه به پرسشنامه اول مدل مناسب نظام ارزشیابی 360 درجه ای تدوین گردید و بین 384 نفر ازروسای دانشگاهها (73 نفر)،معاونین آموزشی(58 نفر)،اعضای هیات علمی(153 نفر)و متخصصان آموزش عالی(100 نفر)توزیع گردیده و مدل مشتمل بر عناصر فلسفه واهداف(90%)،مبانی نظری(76%)،مراحل اجرایی(100%) ونظام ارزشیابی و مهندسی مجدد(با تااپیید 92%)می باشد که در مجموع با مقیاس 93 از100درصد مورد تایید نهاییبرای نظام ارزشیابی کشور واقع گردید
Universities have interrelated and complicated roles nowadays. Hence, their quantitative growthcould not definitely be effective without consideration of scientific process changes as well as qualitystandards satisfaction.The study is trying to develop an appropriate model for Iran's higher education to enhance thereliance assessment factor. Our country's universities must focus on the creation of a modernassessment system, which could have lawful and legitimate scientific activities. The universitiesmust not only develop the quantitative aspect of higher education training system, but also theymust maintain the dynamic higher education system as a lawful tool, thus, there is a need to developadvance and utilize the quality of Iran's higher education assessment system.The data collection study system is descriptive -survey. Two data questionnaires have been analyzed.The statistical community of the first questionnaire includes the university faculties who are teaching atthe universities. It includes 18 types of recognized higher education assessment systems of theworld higher education, the concerned questionnaires were distributed among the theoreticians. Andthe obtained data were analyzed by SPSS software, consequently, 360° assessment system wasspecified based on 4,97 out of 5 scales For Iran's higher education assessment system. According tothe obtained data and written information of the first questionnaire, we composed an appropriate 360°assessment evaluation system, and it was distributed among 384 people, 73 chancellors, 58 trainingassistants, 153 faculties, and 100 higher education specialists. The model consisted of buildingblocks of philosophy and objectives (90%), fundamentals of theory (76%), executive stages(100%) both anew engineering and assessment system (92%). Generally, 93 %out of 100%approved Iran's final higher education assessment system.