توسعه ی الگوی انتخاب بازارهای هدف صادراتی محصولات پلی الفینی صنعت پتروشیمی ایران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیخداداد غریب پور جهان آباد 1 , پژمان جعفری 2 *
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
کلید واژه: بازاریابی بین المللی, انتخاب بازار هدف صادرات, جذابیت بازار, پتروشیمی, پلی الفین, تئوری داده بنیاد,
چکیده مقاله :
اهمیت و نیاز به ارزیابی نظام مند بازارهای صادراتی بالقوه توسط بسیاری از پژوهشگران مورد تاکید قرار گرفته و چندین مدل تجویز شده است. با توجه به ساختار کسب و کار و موقعیت ایران در تجارت بین الملل ، پیچیدگی های منحصر بفرد محصولات پتروشیمی و پژوهش های اندک در ایران ،الگوهای فعلی نیازمند تغییرات و مطابقت با واقعیات تجارت و بازاریابی بین المللی ایران هستند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی ابعاد تعیین کننده ، عوامل اثر گذار و پیامد های جذابیت بازارهای هدف صادراتی محصولات پلی الفینی در صنعت پتروشیمی ایران انجام گرفته است و مدلی توسعه یافته و متناسب با شرایط فعلی صنعت پتروشیمی در ایران ارائه شده است. با توجه به ماهیت مساله، رویکرد استدلالی استقرا گونه کیفی برگزیده شدو داده ها از طریق مصاحبه ها ی عمیق با 10 نفر از خبرگان (مدیران عالی صنعت پتروشیمی کشور) گردآوری ، کدگذاری و اشباع نظری حاصل شد و تجزیه و تحلیل با استفاده از تئوری داده بنیاد و نرم افزار MaxQDA انجام شد.
The importance and need for systematic evaluation of potential export markets has been emphasized by many researchers and several models have been prescribed. Considering the business structure and Iran's position in international trade, the unique complexities of petrochemical products and little research in Iran, the current patterns need to be changed and conform to the realities of Iran's international trade and marketing. The present study has been carried out with the aim of identifying the determining dimensions, influencing factors and the attractive consequences of the export target markets of polyolefin products in the petrochemical industry of Iran, and a model has been developed that is suitable for the current conditions of the petrochemical industry in Iran. According to the nature of the problem, qualitative inductive reasoning approach was chosen and the data was collected, coded and theoretically saturated through in-depth interviews with 10 experts (top managers of the country's petrochemical industry) and the analysis was done using Foundation data theory and MaxQDA software were performed.