طراحی مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل در صنعت گردشگری با رویکرد آینده پژوهی از طریق نظریه پردازی داده بنیاد(مورد مطالعه: هتلهای منتخب 4و5 ستاره شهرمشهد)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیبهناز دانشمند 1 , محمد حقیقی 2 , عظیم الله زارعی 3 , گلنار شجاعی باغینی 4
1 - مدیریت،علوم انسانی،آزاد اسلامی،شاهرود،ایران
2 - عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
3 - هییت علمی و دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، ایران
4 - هییت علمی و دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد شاهرود،ایران
کلید واژه: آینده پژوهی, ادامه حیات و تقویت برند, صنعت گردشگری و هتلداری,
چکیده مقاله :
زمینه: مدیران هتل باید نگرشی مثبت به توسعه استراتژی آینده پژوهی در کسب و کار داشته باشند که بتواند تمامی ابعاد و جنبه های مرتبط با تقویت برند را دربر داشته و باعث ارتقاء جایگاه و ایجاد ارزش شود و امکان تمایز برند خود را از رقبا فراهم آورند.هدف: پژوهش حاضر درصدد دستیابی به مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل در صنعت گردشگری با رویکرد آینده پژوهی از طریق نظریه پردازی داده بنیاد در هتلهای منتخب 4و5 ستاره شهرمشهد است. روشها: این مطالعه به روش کیفی نظریه پردازی داده بنیاد و سه مرحله کدگذاری انجام شده است.گردآوری داده ها به روش مصاحبة نیمه ساختاریافته با 12 نفر از مدیران هتلهای 4 و 5 ستاره شهر مشهد به شیوه نمونه برداری غیر احتمالی قضاوتی و گلولة برفی انجام شده است.یافتهها: مدل نهایی پژوهش در قالب پارادایم کدگذاری محوری ارایه گردید و منجر به طرح هفت قضیه شد. که شامل شرایط علّى(چهار مقوله)، شرایط مداخله گر (سه مقوله)، شرایط زمینه اى (سه مقوله)، مقوله محورى تحت عنوان معماری مدیریت برند ، راهبردها(هفت مقوله) و پیامدها(هفت مقوله) از آن استخراج شده اند. آینده پژوهی در مقوله راهبردها و پیامدها در مدل ادامه حیات و تقویت برند هتل در صنعت گردشگری نقش تاثیرگذاری دارد.نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان می دهد که با بهره گیری از معماری مدیریت برند ، می توان در جهت ادامه حیات و تقویت برند هتل ها گام برداشت و از طریق اجرای مدل طراحی و ارایه شده در این پژوهش به اهداف مورد نظر دست یافت.
Background: hotel managers should have a positive attitude towards the development of business strategy in the future, which can include all the dimensions related to brand strengthening and promote the position and create value and provide the possibility of distinguishing the brand from competitors.Objective: The present study seeks to achieve the survival model and strengthen the hotel brand in the tourism industry with future studies approach through Grounded Theory in selected 4 and 5 star hotels in Mashhad.Methods:This study is performed qualitatively through Grounded Theory approach and three coding steps .field method is used to collect the data with semi-structured interview method with 12 managers of 4 and 5 star hotels in Mashhad, who have been selected using non-probabilistic sampling methods and snowballFindings: The final research model was presented in the form of a central coding paradigm and led to the design of seven .These include causal conditions (four categories), intervening conditions (three categories), basic conditions (three categories), central category under brand management architecture, strategies (seven categories), and outcomes (seven categories). future studies plays an important role in the tourism industry in terms of strategies and outcomes in the model of surviving and strengthening of the hotel brand.Conclusion: The present study shows that by using brand management architecture, it is possible to take steps to survive and strengthen the brand of hotels and achieve the desired goals by implementing the model designed that presented in this research.
_||_