بررسی عوامل موثر در شکست و موفقیت کسب و کار های نوپا در ایران با راهبرد نظریه زمینه ای ساخت گرا
محورهای موضوعی : آینده پژوهیحمید عدل دوست 1 , محمود البرزی 2 , سید عبداله امین موسوی 3
1 - گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - دانشیار گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. تهران. ایران.
3 - استادیار گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. تهران. ایران.
کلید واژه: مدل کسب و کار, کسب و کار های نوپا, استارت آپ, عوامل موفقیت و شکست, نظریه زمینه ای,
چکیده مقاله :
کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) به عنوان مدل جدیدی از شکل گیری و رشد کسب و کارها در سال های اخیر و در سراسر جهان مورد توجه دولتها و سرمایه گذاران قرارگرفته اند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارند. نرخ موفقیت استارت آپ ها در سراسر جهان پایین بوده و بنابراین در سالهای اخیر تلاش هایی برای تدوین عوامل شکست و موفقیت آنها انجام شده است. هدف از این مقاله، بررسی این عوامل در اکوسیستم کسب و کار ایران از طریق انجام مصاحبه با فعالان این حوزه است و از بعد روش انجام پژوهش، تلاش شده است که با استفاده از راهبرد پژوهش نظریه زمینه ای و با روش ساختگرای چارماز، به شناسایی عوامل مذکور در ایران پرداخته شود. در این پژوهش با انجام 25 مصاحبه با فعالان این حوزه، 7 مقوله کلی، 32 مقوله و 87 مفهوم استخراج گردید. مقولههای کلی شامل داشتن مدل کسب و کار مناسب، جذب سرمایه و حمایت، شناخت و مدیریت بازار، توان مدیریتی موسس، ویژگیهای محصول/خدمت، ویژگیهای تیم و مسائل حقوقی و قانونی است. نتایج حاصل نشان از آن دارد که تعدادی از عوامل موثر، مستقل از جامعه میزبان کسب و کار بوده و در پژوهشهای متعدد جهانی نیز مورد اشاره قرار گرفته است اما تعدادی دیگر نیز وابسته به فرهنگ و شرایط جامعه به وجود می آید. بنابر این، برای بهبود نتایج عملکرد و موفقیت این کسب و کار ها، علاوه بر آموزش های جهانی در این حوزه، شناخت فرهنگ و عوامل مرتبط با جامعه حائز اهمیت است.
Startups as a new model of business development, have been considered by governments and investors around the world. Also startups have played an important role in economic development of countries. The success rate of startups around the world is low, so in recent years efforts have been made to identify the factors behind their failure and success. The purpose of this article is to investigate these factors in the Iranian business ecosystem by conducting interviews with activists in this field. In this research, By conducting 25 interviews, 7 general categories, 32 categories and 87 concepts were extracted. General categories include having the suitable business model, fund-raising and support, Analyze and managing the market, the founder's managerial ability, product / service characteristics, team characteristics, and legal issues. The results show that a number of effective factors, are independent of the society hosting business and also have been mentioned in numerous global studies, but a number of others are depending on the culture and conditions of the society. So in order to improve the performance and success rate of startups, in addition to global efforts in this field, it is important to know the culture and community-related factors
.
_||_.