رابطه استراتژیهای تجاری آیندهنگر و تدافعی با خوانایی گزارشگری مالی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیذبیح اله خانی 1 , حسین رجب دری 2 , نسیم شرفی 3
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس،
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، واحد فسا،دانشگاه آزاد اسلامی ، فسا، ایران
کلید واژه: استراتژی تدافعی, خوانایی گزارشگری مالی, استراتژی آیندهنگر, استراتژی تجاری,
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر، بررسی رابطه استراتژیهای تجاری آیندهنگر و تدافعی با خوانایی گزارشگری مالی است. شرکتهای دارای استراتژیهای مختلف، محیط اطلاعاتی متفاوتی دارند که میتواند نشاندهنده رابطه استراتژی تجاری با خوانایی گزارشگری مالی باشد. برای بررسی خوانایی گزارشگری مالی نیز از شاخص فوگ و طول متن استفاده شد. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی بوده و دوره زمانی آن شامل سالهای 1392 تا 1396 و نمونه برگزیده متشکل از 163 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای آزمون فرضیههای پژوهش نیز از روش حداقل مربعات معمولی در نرمافزار Eviews استفاده شد. یافتههای حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که بین استراتژی تجاری آیندهنگر و تدافعی با ناخوانایی گزارشگری مالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که این رابطه در شرکتهای آیندهنگر قویتر است. بررسی جزئی فرضیههای پژوهش نیز نشاندهنده آن است که سطح روابط بین استراتژی تجاری آیندهنگر و شاخص فوگ (فرضیه فرعی اول) و طول متن (فرضیه فرعی دوم) به ترتیب 46 و 49 درصد است. همچنین، سطح روابط بین استراتژی تجاری تدافعی و شاخص فوگ (فرضیه فرعی سوم) و طول متن (فرضیه فرعی چهارم) به ترتیب 31 و 29 درصد است. درنتیجه، در راستای شفافیت و خوانایی بیشتر، توجه به استراتژی تجاری شرکت ضروری است.
The purpose of this study is to investigate the relationship between prospective and defenders business strategies and the readability of financial reporting. Companies with different strategies have different information environments that may indicate the relationship between business strategy and financial reporting legibility. The Fog index and the length of the text were used to examine the readability of financial reporting. This research is an applied objective and its period is from 2013 to 2017 and a sample of 163 companies accepted in Tehran Stock Exchange. To test the research hypotheses, the least squares method was used in Eviews software. The findings of the research hypothesis test indicate that there is a positive and significant relationship between prospective and Defenders business with financial reporting scruple, which is stronger in future Prospectors companies. A partial review of the research hypotheses suggests that the level of relationship between the Prospectors business strategy and the Fog (H 1) index and the length of the text (H 2) is 46% and 49%, respectively. Also, the level of relationship between the Defenders business strategy and the Fog index (H 3) and the length of the text (H 4) is 31% and 29%, respectively. Consequently, in the interests of greater transparency and clarity, more attention is needed to the company's business strategy.
_||_