سناریوهای خدمات بانکداری دیجیتال در افق 1408
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - مدیریت دولتی، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد مشهد، ایران
کلید واژه: سناریو, تحلیل مضمون, عدم قطعیت, خدمات بانکداری دیجیتال,
چکیده مقاله :
در پژوهش حاضر جهت شناسایی سناریوهای خدمات بانکداری دیجیتال از روش سناریونویسی شوارتز استفادهشده، این کار با کمک روشهای تحلیل مضمون، ماتریس تحلیلی شبکه اثرات و عدم قطعیت و روایتگری صورت گرفته است و از روش سناریو، بهعنوان حلقه اتصال جریان کار استفادهشده است. شناسایی نیروهای پیشران و عوامل کلیدی با استفاده از روش کیفی، تحلیل شبکه مضامین و با کمک نرمافزار کیواسآر ان ویو 10 صورت گرفته است. درنتیجه پویش محیط کلان و خرد در سه سطحِ بافتار جامعه، محیط تجاری و محیط سازمانی، 50 متغیر(نیروهای پیشران و عوامل کلیدی) بهعنوان ورودی شبکه اثرات و عدم قطعیت تعیینشدهاند. شبکه اثرات و عدم قطعیت، امکان موقعیتیابی عناصر شناساییشده را برحسب میزان عدم قطعیت و اهمیت (اثرات بالقوه) فراهم میآورد که درنتیجه کیفیت خدمات دیجیتال و سبک زندگی دیجیتال بهعنوان عناصر دارای عدم قطعیت بحرانی شناختهشدهاند بر این اساس، چهار سناریو روایتشده است: حکمرانی فناورانه؛ سناریو مطلوبی است که در آن قابلیت و ظرفیتهای نرم توسعه فناوری راهبردی دیجیتال است که نوعی تجربه اقتصاد بیوزن و بانکداری بدون اصطکاک است و بانکها بهعنوان نهاد چابک در عرصه ارائه خدمات دیجیتال کشور مطرح میشوند. شیفتگی فناورانه؛ پیشروی جامعه و مشتریان در سبک زندگی دیجیتال فشار تقاضای خدمات دیجیتال را بر بانکها تحمیل میکند. تراژدی فناورانه؛ هم جامعه و هم مشتریان دارای رویکردی انقباضی نسبت به توسعه خدمات بانکی دیجیتال در کشور هستند. تحجر فناورانه؛ در فضای این سناریو سبک زندگی دیجیتال محقق نمیشود اما بانکها فعالانه به دنبال حفظ و گسترش ظرفیتها و ابعاد ساختاری خود در حوزه دیجیتال در کشور هستند.
In the present study, we have used the Peter Schwartz scenariobulding method to identify digital banking service scenarios. This is done with the help of methods of Thematic Analysis, Analytical matrix of network effects, and uncertainty and narrative. And the scenario method is used as a workflow connection loop for all of these methods. Identification of “driving forces" and "key factors" was performed using qualitative method, thematic network analysis, and with the help of QSR NVIVO 10 software. As a result of the macro and micro environment scans at the three levels of 'community context', 'business environment' and 'organizational environment', a total of 86 variables (driving forces and key factors) have been identified related to the future of digital banking services. Of the 86 variables obtained in the previous step, 50 variables were designated as the input of the effects network and uncertainties. The Impact network and Uncertainty, which is an analytical matrix, enables the positioning of identified elements in terms of the degree of uncertainty and significance (potential impacts) that are identified as critical uncertainties as a result of 'digital service quality' and 'digital lifestyle'. They affect the future space, and based on these two critical uncertainties, four scenarios have been narrated: technological governance; technological fascination; technological tragedy and technological backwardness, with emphasis on the structure of each scenario.
_||_