مدلسازی شبکه همکاریهای فناورانه مبتنی بر پلتفرم مشترک سختافزاری در تحقیق و توسعه خودرو در گروه سایپا
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمحمد علی کرامتی 1 * , مسعود شباب 2
1 - گروه مديريت صنعتي، دانشكده مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد تهران مركز، تهران، ايران.
2 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
کلید واژه: تحقیق و توسعه خودرو, همکاری های فناورانه, پلتفرم مشترک, منبع باز سخت افزاری, طراحی باز, شبکههای چند لایه, نقشه های شناختی فازی,
چکیده مقاله :
شرکتها و جوامع فنی همواره برای ایجاد استانداردها، زیرساخت مشترک و استفاده از نتایج نوآوری با یکدیگر همکاری میکنند. این همکاریها را میتوان در چارچوب به اشتراکگذاری اطلاعات جهت طراحی سختافزار و سایر اشیاء فیزیکی به عنوان همکاریهای فناورانه مبتنی بر پلتفرم مشترک نامید. موجودیتهایی که باید در این پلتفرم خاص مشارکت داشته باشند و مدل رابطهای بین آنها ناشناخته است. این پژوهش با هدف شناسایی همکاریهای فناورانه در شبکه تحقیق و توسعه خودرو و مدلسازی روابط بین اجزای مختلف شبکه انجام گردید. شبکه تحقیق و توسعه گروه سایپا به عنوان مورد انتخاب شد. جهت انجام پژوهش از روش، نقشههای شناختی فازی و مدلسازی ریاضی به فراخور نیاز و برحسب نوع دادهها در دو فاز استفاده شد. براساس یافتههای تحقیق، شبکه همکاریهای فناورانه در تحقیق و توسعه خودرو شامل سه گروه توسعهدهندگان (وجود روابط متقابل بین اعضاء)، مجموعهسازان (وجود روابط متقابل بین برخی اعضاء) و خودروساز است. ارتباطاتی بین اعضای مختلف بهصورت درونگروهی و بینگروهی برحسب هزینه و ارزش شکل گرفت. روابط بین اعضای مختلف بهصورت درونگروهی و بینگروهی برحسب هزینه و ارزش شکل گرفت و باتوجه به مدل بهینه این ارتباطات موجد تاثیراتی است که سبب شکلگیری پلتفرم مشترک با حداقل هزینه و حداکثر ارزش برای تحقیق و توسعه خودرو میباشد.
Companies and technical communities always work together to create standards, a common infrastructure and use the results of innovation. These collaborations can be called in the framework of information sharing for designing hardware and other physical objects as technological collaborations. The entities that should participate in this particular platform and the relationship model between them are unknown. The aim of this study was identifying technological collaborations in the automotive research and development network and developing model of relationships between the various components of the network. The research and development network in Saipa Group was selected as this research case, which included different levels of developers, aggregators and automakers. In order to conduct the research, Fuzzy Cognitive Maps and mathematical model for Multilayer Networks were used according to the type of data in each phases. According to the research findings, the network of technological cooperation in automotive research and development includes three groups of developers (with reciprocal relationship), aggregators (existence of with reciprocal relationship between some members) and automaker. Communications between different members were formed as intra-group and inter-group in terms of cost and value, and according to the optimal model of these connections, it creates effects that lead to the formation of a common platform with minimum cost and maximum value for vehicle research and development.