ارائه مدلی برای پیشبینی برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیامیر نویدی 1 , علی تقی پور ظهیر 2 , سیدعلی اکبر احمدی 3
1 - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت آموزشی، تهران، ایران،(نویسنده مسئول)
amir.navidi@gmail.com
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت آموزشی
3 - استاد تمام دانشگاه پیام نور غرب استان تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت دولتی
کلید واژه: عوامل فنی, آموزش و پژوهش, عوامل مدیریتی, برونسپاری, پیشبینی,
چکیده مقاله :
امروزه پیشبینی فعالیتها بعنوان روش مناسبی برای مقابله با پیچیدگی و عدم اطمینان در تصمیم گیریها و تضمین موفقیت در حوزه برونسپاری مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش نیز ارائه مدلی برای پیشبینی برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی در آینده بود. در این راستا جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران ستادی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ که در حدود 468 بود و از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای و نسبتی 211 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته بود که در تدوین سوالات آن به فراخور مولفههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استخراج و انجام گرفت. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامهها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیهها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزارSmart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافتههای پژوهش پیشبینی نمود جهت موفقیت برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی باید عوامل سازمانی، مدیریتی، فنی و ساختاری و همچنین عوامل مرتبط با پیمانکار در فرایند برونسپاری در نظر گرفته شود.
The anticipated activities as a good way to deal with complexity and uncertainty in decision-making and ensure success in the field of outsourcing is considered. The aim of this study was to Presenting the Educational and Research Activities Outsourcing Model in Organizations Governmental in Tehran/Iran. To this end, all employees and managers include 468 staffs were participated in present study, among them 211 were selected by Cochran formula and based on ratio multilevel cluster sampling. Data were collected by self questionnaires that the questions of getting a standard questionnaire. Data analysis was done using structural equation modeling by software Smart PLS 2 in two parts, the measurement model and structural section. In the first part, technical characteristics of the questionnaires including reliability, validity, convergent and divergent validity were evaluated. In the second part, software significant coefficients were used to evaluate the hypothesis. The findings of the study indicated that factors such as organizational, managerial, technical and structural factors and actors associated with the contractor in the process of outsourcing success training activities and research organizations are involved and influential.
_||_
ارائه مدلی برای پیشبینی برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
سازمانهای دولتی
چکیده
امروزه پیشبینی فعالیتها بعنوان روش مناسبی برای مقابله با پیچیدگی و عدم اطمینان در تصمیم گیریها و تضمین موفقیت در حوزه برونسپاری مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش نیز ارائه مدلی برای پیشبینی برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی در آینده بود. در این راستا جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان و مدیران ستادی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ که در حدود 468 بود و از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای و نسبتی 211 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوري دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته بود که در تدوین سوالات آن به فراخور مولفههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استخراج و انجام گرفت. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامهها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیهها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزارSmart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافتههای پژوهش پیشبینی نمود جهت موفقیت برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی باید عوامل سازمانی، مدیریتی، فنی و ساختاری و همچنین عوامل مرتبط با پیمانکار در فرایند برونسپاری در نظر گرفته شود.
واژگان کلیدی: پیشبینی، برونسپاری، آموزش و پژوهش، عوامل مدیریتی، عوامل فنی.
مقدمه
امروزه نظام آموزشی موفق همانند سازمانی است که دانش روز و پیشرفته جهان را بهسوی ترقی و توسعه منابع انسانی خود هدایت کند که این امر مستلزم انجام فعالیتهای منظم و مستمر در تمامی سطوح است که براي بقا و پیشرفت در جهان پر تغییر و تحول امروزی بسیار نیازمند آن میباشند(سایدز1، 2017: 3)؛ در واقع سازمانها در جوامع انساني با هدف برآوردن نيازهاي مشخص و ويژهاي بهوجود ميآيند، كارآمدي سازمانها برآيندي از تحقق اهداف ويژه يا فلسفة وجودي آنهاست. از طرفی جهان در هزارة سوم با شكوفايي شگرف دانش بشري مواجه شد و گسترش حيرتآور فناوريهاي حاصل از آن را می توان مشاهده كرد(گزوکارا و سیمسک2، 2015: 965)، که ضرورت پیشبینی در فعالیتهای سازمانی را بیش از پیش پررنگتر ساخته است. امروزه پژوهشها به روشنی نقش کلیدی توانایی تولید علمی و پژوهشی سازمانها را در پویایی و رشد و بالندگی آنها برجسته نموده و نتایج نشان داده که به ویژه در آینده، عامل رشد سازمانهای خدماتی کشورهای پیشرفته جهان در مقایسه با کشورهای کم توسعه یافته همین رویکرد به توسعه پژوهش خواهد بود و هر میزان پژوهش و توسعه فراگیر و بنیادی باشد، همان میزان پیشرفت و دستیابی به قدرت پایدار و در دانش و فناوری افزون تر خواهد بود(بالاند3،2012: 751).
همچنین در این آینده مدیریت بر آموزش سازمانهای دولتی از اهمیت بیشتری برخوردار است و از ظریف ترین، دشوارترین و پرثمرترین کارها به شمار میرود؛ زیرا به کمک مدیران توانمند، پیش بین و آگاه به اصول، نظریهها و سبکهای آموزش، می توان چهره سازمان را دگرگون کرد و یا برنامه ریزی، سازماندهی و هماهنگی ایجاد کرد و از منابع مختلف سازمان همانند کارکنان حداکثر بهره را برد و تحقق اهداف را ممکن ساخت(قیومی،1394)؛ در واقع موضوعی که همه سازمانها و مدیران، به ویژه مسئولان آموزش سازمانی همواره با آن سروکار دارند، تلاش برای رسیدن به وضعیت و شرایط بهتر در آینده آموزشی کارکنان می باشد. چون سازمانها همیشه درصدد دستیابی به اهداف آرمانیاند و از طرفی با محدودیتها و موانع مواجه هستند، لذا بهبود کیفیت آموزش امر مستمری است که در سازمانها همواره وجود داشته و دارد(نجفی زاده، 1393). لذا با توجه به رشد روزافزون فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مسئله اصلی در آیندهای نزدیک برای سازمانها این است که برخی از فعالیتهای خود را به شرکتهای کوچکتر بسپارند، به چنین فعالیتی در ادبیات مدیریت برونسپاری4 گفته میشود. برونسپاری به زعم باچی5 (2017) فعالیتی است در حوزه کسب و کار توسط سازمانها برای کاهش هزینه ها و یا بهبود بهره وری با تغییر وظایف، عملیات، شغل یا فرآیندها توسط یک شرکت واسط برای مدت زمان قابل توجیه است(باچی،2017). شرکتها برای این کار دلایلی همچون افزایش بازدهی، اثربخشی و بهبود عملکرد دارند(اوبرت و ریوارد6،2016). برونسپاري به عنوان يکي از ابزارهاي توسعه سازمانها و ارتقاي بهرهوري در قالب کوچکسازي در سالهای اخير مورد توجه مديران و مسئولان سازمانهای دولتی قرار گرفتهاست. به دليل ريسك بالايي كه هر يك از گامهاي فرايند برونسپاري دارد، برونسپاري به عنوان يك تصميم استراتژيك براي بسياري از سازمانها محسوب ميشود که نرخ شکست قابل توجهي دارد(شهبازی،1393) و پیشبینی مدل مناسب بنوعی تضمین کننده موفقیت اجرای آن است. در واقع با توجه به محدودیت منابع که برای هر سازمانی هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی وجود دارد؛ برونسپاری فرآیندها می تواند روشی جهت بالا بردن کارایی و فعالیت در عرصههای گسترده تری برای سازمانها باشد. از این رو ارائه مدل برونسپاری پژوهش و آموزش موضوع مهمی است که نبایستی مورد غفلت قرار گیرد(رجبی مسرور و جهانشاهی،1394)؛ زیرا از آنجا که آموزش فرآیندي تکراري، خسته کننده و زمانبر است، بنابراین بسیاري از سازمانهای بزرگ (دانشگاه ها)، آموزش را درون خود انجام میدهند؛ در حالی که برخی ممکن است منفعت خود را در برونسپاري این فعالیتها ببینند(بنسال7،2014 :2350). همچنین سازمانها به دنبال تکنیکها و روشهایی براي حفظ و توسعه مزاياي رقابتي خود هستند، یکی از راهکارهای نیل به این مقصود پیشرفت در پژوهش و آموزش با ابزار برونسپاري میباشد که امروزه به یکی از دغدغه هاي اصلي مديران و کارشناسان تبديل شده است(آن ،2017؛ سولانسکی8، 2014).
لذا موضوع مهمی که سازمانهای بدنبال آن هستند این است که مدل برونسپاري مناسب در فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، که نتیجه مطلوبی را بدست می آورند، پیشبینی شود. با توجه به مرور ادبیات و منابع، تحقیقات آکادمیک گسترده و قابل توجهی در زمینه استفاده از برونسپاري در سازمانها صورت گرفته، ولی مطالعات علمی محدودي در زمینه برونسپاري حوزههای آموزشی و پژوهشی موجود است و خلا یک مدل بهینه در این زمینه کاملاً احساس میگردد، لذا این کاستی پژوهشگر را بر آن داشته به بررسی و مطالعه در این حوزه بپردازد. در همین خصوص با عنایت به اهمیت بهسازی آموزش و پژوهش در سازمانهای دولتی و تأثیری که برونسپاری این فعالیتها می تواند بر آنان داشته باشد و با توجه به اینکه پژوهشهای محدودی در این خصوص در سازمانهای دولتی انجام شده است، هدف این پژوهش ارائه مدلی برای پیشبینی موفقیت آمیز برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی می باشد.
چارچوب نظری پژوهش
بحران های سازمانی و درک ناصحیح از موفقیت، دو عنصر است که انحرافات ذهنی قابل توجهی را از شیوه های برون سپاری و توسعه سازمانی ایفا می کند. همچنین تغییرات در روابط قدرت درون شرکت ها می تواند مسیر برونسپاری را دچار تغییر کند(لو9، 2018: 341).
امروزه از دغدغه های اصلی سازمانهای دولتی بهره وری و مهارت نیروی انسانی می باشد، لذا بحث آموزش به لحاظ تاثیری که در کارایی و اثربخشی کارکنان دارد؛ توجه برنامه ریزان را بسوی خود جلب نموده است، بگونه ای که به آموزش به عنوان یک اولویت و ضرورت جهت پیشبرد اهداف و همگامی آن با تغییرات می نگرند(رفیع بخش، 1393)، همچنین نياز به پژوهش در سازمان، امروزه به خوبي در محيط كسب و كار، ثابت شده است. بر اساس گزارش انجمن آموزش و توسعه منابع انسانی آمریکا10 که در سال 2014 به انجمن توسعه استعداد11 تغییر نام داده است، به عنوان یکی از بزرگترین مراکز حرفه اي آموزش سازمانی، از سال 2001 و با هدف آمایش شاخص هاي عملکرد این حوزه اقدام به تدوین گزارشی با عنوان؛ گزارش وضعیت صنعت می نماید. در گزارش سال 2016 این انجمن، 461 سازمان که اطلاعات آنها مشترکاً از فهرست 500 شرکت برتر (فوررچون)12 و پایگاه اطلاعاتی جایزه آموزش و توسعه آمریکا گردآوري میشود مطالعه، و بالغ بر 30 شاخص کلیدي حوزه آموزش در سازمانهای آمریکایی بررسی، تحلیل و مقایسه شده اند. بر اساس این گزارش سازمانهای آمریکایی طی سال 2016 بیش از 156 بیلیون دلار در زمینه یادگیري و توسعه کارکنان خویش سرمایه گذاري کرده اند. همچنین گزارش حاکی از این است که روند سرمایه گذاري سازمانها در امر آموزش و یادگیري کارکنان همچنان صعودی هست(عموزاده، قهرمانی، خراسانی و فراستخواه، 1394: 45) و سازمانهای كه سرمايه گذاري بيشتري دارند، رضايت كاركنان و مشتريان، كيفيت محصولات و خدمات، بهره وري، درآمد و در مجموع سود بالاتري داشته اند، لذا هر سازمان با توجه به شرايط و امكانات خود راهكارهاي گوناگوني را براي ارتقاء و بهبود در این دو مقوله به كار مي گيرد. بعضي از سازمانها كل يا بخشي از فرآيندهای آموزشی و پژوهشی را "برون سپاري" مي كنند، برخي دیگر از روشهای الکترونیکی و مجازی يا تركيبي استفاده مي كنند، ولی ارائه مدلی جامع که پیشبینی کننده تمام ابعاد باشد از دغدغه کلیه سازمانها خصوصاً سازمانهای دولتی کشور می باشد، هر چند که پژوهشهای بصورت پراکنده در بعضی کشورها همانند هنگ کنک انجام گردیده است. در واقع در بسیاری از شرکتها به محدوديت منابع و نامحدود بودن نيازهاي سازمانهای دولتی، پژوهش در خصوص توان علمی و ظرفیتهای دانشی آنها نه يك انتخاب بلكه يك ضرورت مي باشد، زیرا بي گمان رشد و توسعه اقتصادي امروزه جوامع مختلف در نرخ رشد علمی آنها نهفته است(اسپیلر، پیو، راکویچ و هنراو13، 2011: 230). همچنین سازمانها به دنبال تکنیکها و روشهای براي حفظ و توسعه مزاياي رقابتي خود هستند، یکی از راهکارهای نیل به این مقصود پیشرفت در پژوهش و آموزش با ابزار برونسپاری می باشد که امروزه به یکی از دغدغههای اصلي مديران و کارشناسان تبديل شده است(سولانسکی14، 2014: 44). بعبارتی دیگر همانطور سامانتارا، سیبا و ماهاپاترا15 (2013) بیان نموده اند که برای کنترل ریسک در برونسپاری به یک مدل پیشبینی و الگوی مشخص مدیریتی برای کنترل عوامل دخیل در برونسپاری نیاز است(سامانتارا و همکاران، 2013: 4015).
در سطح سازمانهای دولتی کشور عزیزمان ایران نیز دلایلی مثل صرفه جویی مالی، تمرکز استراتژیک، دستیابی به تکنولوژی پیشرفته، بهبود سطح خدماتی، دستیابی به متخصصان ویژه و سیاستهای سازمانی برای برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی وجود دارد. اصل کلیدی برای برونسپاری در منافع قراردادی در حوزههای انتخابی این است که این حوزهها قابلیت ایجاد یک مزیت رقابتی را داشته باشند. روند این واگذاری به سمت فعالیتهای باارزش افزوده کمتر می باشد و فعالیتهای اساسی در خود سازمانها انجام می گیرد. این کار باعث میشود که سازمانها تمرکز بر روی فعالیتهای اساسی خود را افزایش دهند و به این ترتیب بهره وری خود را بالا ببرند(دستیاری، محمدی و بردستانی، 1393).
البته باید درنظر داشت برونسپاری فعالیتهای مرتبط با منابع انسانی برای بسیاری از سازمانها یکی از گزینههای اصلی در بین مجموعه فعالیتها می باشد و انتخاب اینکه چه فعالیتهای را به خارج سازمان بسپاریم بستگی به بسیاری از ویژگیهاو عوامل دارد(رحیمی موگویی،1390) و مدیران برای استفاده از این راهبرد، ابتدا باید به بررسی مزایا و پیشبینی عوامل موثر در برونسپاری آموزش و پژوهش بپردازند و سپس در صورت مفید بودن این راهبرد برای سازمان خود برگزیده و اقدامات بعدی را در جهت پیاده سازی آن انجام دهند (تربتی، فیروزشاهی، اقبالی و نادری،1390).
همچنین باید اذعان نمود تصميم برونسپاری يا تامين داخلي يک فعاليت، يکي از پيچيدهترين تصميمات سازماني به شمار ميرود و اتخاذ اين تصميم به عنوان بخش نخست فرايند برونسپاري، مستلزم پیشبینی کليه عوامل تاثيرگذار است. با توجه به مطالعات گستردهاي که تاکنون در خصوص این موضوع انجام گرفته، عوامل متعددی مؤثر بر تصميم برونسپاری شناسايي شده، و مدل هاي مفهومي متعددی براي تصميمگيري پیشبینی شده است. در اين مدلها، عوامل موثر بر تصميم برونسپاری از وجوه مختلف نگريسته شده است. بسياري سازمانها تنها با در نظر گرفتن ملاک هزينه در تصميم برونسپاري فعاليتها و ناديده گرفتن بسياري ملاکهاي کيفي ديگر زمينه شکست خود را فراهم نمودهاند. هرچند برونسپاری داراي مزاياي بسياري است، ولي خطرپذيريهاي متعددي نيز به همراه دارد که بايد در پیشبینی و تصميمگيري لحاظ شوند(توکلی مقدم، وفایی فر، مقدم ضیابری، یوسف پور و غلامی، 1393).
لذا برونسپاري در حوزه آموزش نیز به عنوان راه حلی براي انجام پروژههای بیشتر باکیفیت بهتر و جهت توسعه سازمان و ارتقاي بهره وري مورد توجه مدیران و مسئولان سازمانهای دولتی قرار گرفته است. در این میان سازمانها در امور پژوهشی نیز براي دستیابی به اهداف استراتژیک خود به استفاده از این استراتژي روي آورده اند. این سازمانها با تقسیم پروژههای کلان به پروژههای کوچکتر و سپردن آنها به شرکتهای که از عهده آن برآیند، می توانند پروژهها را سریعتر، با هزینه کمتر و کیفیت بهتر انجام دهند که این کار منجر افزایش عملکرد پژوهشی سازمان و در نتیجه رشد سازمان و بهبود مزیت رقابت سازمانی میشود (میرزائی،1390). اما برونسپاري فعالیتهای پژوهشی كه در دهههای اخير بيشتر مورد توجه قرار گرفته، به دليل ویژگیهای خاص اين نوع فعالیتها، از ماهيت خاص، و گاه متمايزي برخوردار است. زيرا معمولاً تحقيق و توسعه در ارتباط با فعالیتهای كليدي و شایستگیهای اصلي يك سازمان است. برونسپاري تحقيق و توسعه منافعي نظير كاهش هزينه، توزيع ريسك، سرعت دسترسي به بازار و ... دارد؛ اما در عين حال، خطر كاهش كنترل بر فعالیتها، خطر افشاي اسرار تجاري و صنعتي و يا از دست دادن داراییهای فكري(حقوق مالكيت معنوي)، به خطر افتادن فعالیتهای كليدي و شایستگیهای محوري و ... نيز وجود دارد(کرایه چیان،1390).
در نهایت از آنجا که شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ نیز همانند سایر سازمانهای دولتی کشور از ریسک و چالشهای موجود بر سر راه برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی که ممکن است به وجود آید مستثنی نیست، خصوصاً با توسعه کمی و کیفی شتابانی که در سالهای اخیر در حوزه برونسپاری و واگذاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به بخشهای خصوصی و غیردولتی در سطح سازمانها رخ داده است، به نظر می رسد در صورت داشتن مدلی برای پیشبینی موفقیت آمیز برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بتواند از این منابع هم از نظر کمی (تعداد کارکنان بیشتر) و هم از بعد کیفی (خدمات آموزشی و پژوهشی با کیفیت تر) استفاده نمود. همچنین به خاطر گستردگی فعالیت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و درگیر بودن در حوزههای مختلف خدمات شهری، به نظر می رسد این شرکت به یک چارچوب و مدل پیشبینی مناسب برای برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی نیاز دارند تا ریسکهای احتمالی برای برونسپاری این فعالیتها در آینده تاحد امکان کاهش یابد. بنابراین در این پژوهش درصدد هستیم که با شناخت مدل مناسب به تصميم گيران و مدیران ارشد شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ كمك کنیم تا بتوانند پیشبینیهای آگاهانه تري در اين زمينه اتخاذ كنند و در نهایت بتواند در این محیط پرتلاطم به حیات خود ادامه دهند و خود را پیشاپیش برای تغییرات آتی آماده سازند. بدون شک نتایج این پژوهش سیاست گذاران کشور را برای برنامه ریزی در اتخاذ تصمیم گیری مناسب برای برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در سازمانهای دولتی را یاری خواهد نمود. با توجه به جمیع نیازها و مشکلات مطرح شده، طی این پژوهش تلاش میشود تا به این سوال اساسی پاسخ داده شود که مدل مناسب جهت برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به چه صورت می باشد؟
پیشینه پژوهش
نظر به اینکه بررسی پیشینۀ تاریخی پژوهشهای انجام شده در زمینۀ برونسپاري آموزشها و پژوهشهای سازمانی می تواند زمینۀ فهم عمیق تر آن را فراهم آورد(بهرامی و ملکی، 1394). در جدول زیر ابعاد و مؤلفههاي پژوهش با در نظر گرفتن پيشينه ارائه شده در مورد ادبيات برونسپاری در ايران و جهان، استراتژيها و نظريات برای برونسپاری پژوهشهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی و استدلالهایی كه پژوهشگر از بررسي یافتههای كيفي و كمي مطالعات گذشته به آن رسيده است، استخراج شده است.
جدول 1- ابعاد و مؤلفههاي برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی جهت پیشبینی مدل ایده آل در آینده
| ابعاد | مولفه ها | نویسنده و سال |
برون سپاری آموزش و پژوهش | مدیریتی | صلاحیت و توانمندی مدیران ادراك مثبت مدیران به استفاده از برونسپاري مدیریت و نظارت بر برونسپاری فرهنگ سازمانی | اسپینوردریگوئز، جون لای و جیل پادیلا (2017)، گروور، چیون و تنگ16 (2017)، شتری17 (2017)، زیلانی و همکاران18 (2017)، کولن، شانک ویلکوک19 (2017)، شیها وچیانگ (2011)، شهبازی (1393)، |
سازمانی
| انگیزه و علاقه کارکنان وسعت و اندازة شرکت توجه به منابع سازمان وضعیت نیروي داراي صلاحیت آموزشی درون سازمان | شتری (2017)، زیلانی و همکاران(2017)، اشمیت، اردوگموز و روزنکرانز (2016)، وینگ (2015)، زیخن و بلویسته (2015)، چودهوریا و بارتلت (2014)، سیروسی (1392)، حجاریان و رهاننده پور لنگرودي (1392)، کرمی و همکاران (1392)، حسنی (1391). | |
مرتبط با مؤسسۀ | میزان رضایت کارکنان از کیفیت خدمات اعتماد و اطمینان وجود مؤسسات معتبر و دارای صلاحیت | سیوا کومار و روی (2017)، اسپینوردریگوئز و همکاران (2017)، زیلانی و همکاران (2017)، وارانتسیوا و رز (2014)، شیها و چیانگ (2011) ، بهرامی و ملکی (1394)، اکبری جوکار و اسداللهی (1393)، دستیاری، محمدی و بردستانی (1393)، رضایی (1393)، کرمی و همکاران (1392)، | |
فنی و ساختاری | قابلیت تكنولوژيک سازمان نحوه اجرایی آموزشها و تعریف پروژههای پژوهشی کیفیت آموزش و پژوهشها | وینگ (2015)، حسنی (1391)، کرایه چیان (1390)، آن (2017)، وینگ (2015)، |
در مجموع، بررسی ادبیات پژوهش نشان می دهد که برونسپاري فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در سالهای اخیر خود را به عنوان یکی از رویکردهاي پر اهمیت از نظر مدیران معرفی کرده است. اما برونسپاري نیز مانند هر پدیدة دیگري عاري از اشکال نبوده و در کنار مزایاي فراوان خود، مخاطراتی را براي سازمان بهره بردار به دنبال دارد. برونسپاري فعالیتهای سازمانی نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ به طوري که در برونسپاري فعالیتهای آموزشی و پژوهشی، معیارهاي متعددي باید به صورت همزمان پیشبینی شده و در نظر گرفته شوند. همان گونه که در جدول بالا ملاحظه شد 14 عامل مفروض بر برونسپاري فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اثر گذار می باشد که این عوامل به چهاردستۀ کلی شامل: عوامل سازمانی و عوامل مدیریتی، عوامل فنی و ساختاری و عوامل مربوط به مؤسسۀ پیمان کار آموزشی تقسیم بندي شده است.
توسعه مدل و فرضیه ها
با توجه به مدلهای برونسپاری ارائهشده و ابعاد آنکه جدول ابعاد و مؤلفههاي پژوهش با توجه به آن به دست آمد، ميتوان به شماي طرح پژوهش در تحقيق حاضر دست پيدا كرد. براي اين منظور به بررسي اجمالي مدلهای عرضهشده و بيرون كشيدن مؤلفههاي موردنظر براي توسعه مدل و فرضیه ها حاضر پرداخته ایم:
ترلینچ و اسپیتهون (2013)، تایلر (2004)، کرمی و همکاران (1392) بیان نموده اند مدیران بایستی دانش و مهارت و توانایی لازم براي استفاده از برونسپاري را داشته و بتوانند ارائه دهندگان مناسب را شناسایی نمایند. ادراك مثبت مدیران نسبت به استفاده از برونسپاري آموزشی نیز توسط شیها و چیانگ (2011)، گایلی و همکاران (2008) مطرح شده که اشاره به این اصل دارد که استفاده از برونسپاري در آموزش و پژوهش به صورت مستقیم تحت تأثیر ادراك مدیران قرار دارد. همچنین به اعتقاد گروور و همکاران (2017) و شهبازی (1393) مدیریت و نحوه نظارت بر برونسپاری به موفقیت آن و جلب انتظارات کمک شایانی می نماید.
فرهنگ سازمانی نیز بدون شک همانطور که اشمیت و همکاران (2016)، سیمون و گیبسون ( 2008)، گاینی و کلاس (2008)، کرمی و همکاران(1392) بیان نموده اند حائز اهمیت است زیرا اگر فرهنگ حاکم در سازمان به برونسپاری اعتقادی نداشته باشد و آن را بی ارزش تلقی کند دیگر اقدام برای آن معنایی نخواهد داشت. در همین رابطه چودهوریا و بارتلت (2014) و سیروسی (1392) یافته اند که انگیزه و علاقه کارکنان اگر وجود نداشته باشد برونسپاری فعالیت های آموزشی و پژوهشی که معمولاً با نوآوری همراه است موفقیتی نخواهد داشت. به اعتقاد گالاناکی (2008) و کرمی و همکاران (1392) نیز هرچه اندازة شرکت کوچکتر است، سازمان قدرت کمتري براي مذاکره با مؤسسات آموزشی خارج از سازمان و استفاده از آنها را دارد. گالاناکی(2008)، مک لوور(2007)، گاینی و کلاس (2008) منابع سازمان را دارای اثر معرفی کرده اند. در واقع بررسی این مورد مد نظر است که آیا سازمان منابع کافی براي آموزش کارکنان را در اختیار دارد؟ توجه به هزینه و بودجه سازمان و بطوری کلی تر منابع سازمان که توسط این پژوهشگران مطرح شده است به دنبال پاسخی برای این سوال است آیا منابع کافی (بودجۀ و ...) براي برونسپاري فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در سازمان وجود دارد. وضعیت نیروي داراي صلاحیت آموزشی درون سازمان نیز توسط موسکا و بوردلن (2017)، مک لوور(2007)، گاینی و کلاس (2008) و کرمی و همکاران (1392) مطرح شده است که به این موضوع اشاره دارد که آیا سازمان داراي نیروي متخصص آموزشی کافی می باشد؟ زیرا پژوهشها نشان داده که وجود نیروي متخصص آموزشی درون شرکت باعث کاهش استفاده از برونسپاري میشود.
به زعم گاینی و کلاس (2008)، گاینی و کلاس (2002) و دستیاری و همکاران (1393) میزان رضایت کارکنان از کیفیت خدمات ارایه شده در برونسپاری موثر است. بعبارتی دیگر ادبیات موجود نشان می دهد که یکی از عوامل مؤثر بر روي رضایت کارکنان، کیفیت خدمات ارائه شده است و از آنجا که کیفیت خدمات به طور مستقیم در ارتباط با نحوة آموزش کارکنان ارائه دهندة این خدمات می باشد، مدیران شرکتها براي افزایش کیفیت خدمات رو به استفاده از برونسپاري آموزش و فعالیتهای پژوهشی می آورند. بدون شک همانطور که نگ و همکاران (2017)، شیها و چیانگ (2011) و گایلی و همکاران (2004) بیان نموده اند وجود مؤسسات معتبر و دارای صلاحیت در روند برونسپاری در آموزش و پژوهش دارای اهمیت است تا این مؤسسات بتوانند این امر را بر عهده بگیرند و از همه مهمتر فضای رقابتی بوجود آید. همچنین وجود اعتماد بین مدیران سازمان و مؤسسۀ آموزشی از اصول اولیه در مدلهای برونسپاری می باشد. پژوهشهای وارانتسیوا و رز (2014) نشان داده است که هر چه مدیران آموزشی اعتماد بیشتري نسبت به مؤسسات آموزشی داشتند، از برونسپاري خدمات در حوزه آموزش و پژوهش راضی تر بودند. به اعتقاد کرایه چیان (1390) قابلیت تكنولوژيک سازمان و وجود زیرساختهای ارتباطی مناسب نیز یکی دیگر از مواردی است که در گرایش سازمانهای دولتی به برونسپاری در حوزههای آموزشی و پژوهشی اثرگذار است، زیرا فقدان این موارد سبب دلسردی و عدم رغبت به برونسپاری و انجام فعالیتها بصورت سنتی میگردد. در نهایت کیفیت آموزش و پژوهشها و انتظارت علمی و فنی از این برونسپاری ها از مواردی که توسط گالاناکی و دیگران (2008) بعنوان عامل اثرگذار معرفی شده است. در نهایت بررسی الگوهاي موجود نشان میدهد که مؤلفههاي تشکیلدهنده برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در ابعاد گوناگون از جمله مدیریتی، سازمانی، فنی و ساختاری و عوامل مرتبط با مؤسسۀ پیمان کار تقسیمبندی شده است.
شکل 1- مدل مفهومی اولیه پژوهش
لذا بر اساس آنچه که گفته شد فرضیههای زیر پیشنهاد میشود:
1. فرضیه اول: عوامل مدیریتی بر برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تاثیر دارد.
2. فرضیه دوم: عوامل سازمانی بر برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تاثیر دارد.
3. فرضیه سوم: عوامل فنی و ساختاری بر برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تاثیر دارد.
4. فرضیه چهارم: عوامل مرتبط با پیمانکار بر برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تاثیر دارد.
روش شناسی پژوهش
از آنجاییکه در این پژوهش از طریق پرسشنامه دادههای مربوط به تاثیر عوامل چهارگانه بر برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی گردآوری میشوند، پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی و از نوع کمی میباشد. از حیث بعد محیط، از نوع میدانی، و از منظر قطعیت به لحاظ مشخص بودن متغیرها و ارتباط بین آنها (یعنی وجود فرضیه) از نوع قطعی است. همچنین با توجه به موضوع، ماهیت این پژوهش توصيفي از نوع پیمایشی است و از روشهاي آمار توصيفي و آمار استنباطي نيز استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان و مدیران ستادی و دارای حداقل تحصیلات کارشناسی شرکت توزیع نیروی برق تهران به تعداد 468 است. با استفاده از فرمول کوکران و با توجه به جامعه آماری 468 نفری، حجم نمونهای معادل 211 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای و نسبتی محاسبه گردید. در این پژوهش برای گردآوري دادهها از پرسشنامه محقق که سوالات آن به فراخور مولفههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استخراج گردید، استفاده شد. این پرسش نامه دارای50 گویه با مقیاس پنج درجه ای لیکرت نظیم شده است. بهمنظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شد که برای این منظور پرسشنامه به تأیید چند تن از اساتید دانشگاه رسید و اصلاحات لازم صورت پذیرفت. در مورد روایی سازه نیز از روش کمترین مربعات جزئی و نرمافزار SmartPLS استفاده شد. روایی سازه به دو نوع روایی همگرا و روایی واگرا تقسیم میشود. با توجه به این که در این تحقیق شاخص AVE (میانگین واریانس استخراجشده20) برای تمامی متغیرهای بالای 5/0 است، لذا روایی همگرای سازههای مدل تأیید میشود. علاوه بر آن یافته ها نشانگر تایید روایی واگرای ابزار اندازه گیری بود. همچنین ضریب پایایی21 (CR) و آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی بالای 7/0 به دست آمد که نشان دهنده پایا بودن ابزار اندازه گیری است. نتایج ویژگیهای روانسنجی در جدول زیر نشان داده شده است:
جدول 2: نتایج ویژگیهای روانسنجی ابزار برای متغیرهای پژوهش
ابعاد | مؤلفهها | تعداد گویهها | آلفا | AVE | CR |
عوامل مدیریتی
| صلاحیت و توانمندی مدیران | 4 | 0.798 | 0.633 | 0.791 |
ادراك مثبت مدیران نسبت به استفاده از برونسپاري | 4 | 0.817 | 0.689 | 0.846 | |
مدیریت و نظارت بر برونسپاری | 3 | 0.714 | 0.712 | 0.823 | |
عوامل فنی و ساختاری | قابلیت تكنولوژيک سازمان | 3 | 0.776 | 0.732 | 0.735 |
نحوه اجرایی آموزشها و تعریف پروژههای پژوهشی | 4 | 0.837 | 0.696 | 0.812 | |
کیفیت آموزش و پژوهشها | 5 | 0.774 | 0.736 | 0.834 | |
عوامل مرتبط با پیمانکار | میزان رضایت کارکنان از کیفیت خدمات | 4 | 0.776 | 0.792 | 0.874 |
اعتماد و اطمینان | 3 | 0.709 | 0.665 | 0.744 | |
وجود مؤسسات معتبر و دارای صلاحیت | 2 | 0.801 | 0.641 | 0.886 | |
عوامل سازمانی
| فرهنگ سازمانی | 3 | 0.723 | 0.734 | 0.807 |
انگیزه و علاقه کارکنان | 4 | 0.792 | 0.685 | 0.781 | |
وسعت و اندازة شرکت | 6 | 0.841 | 0.645 | 0.714 | |
توجه به منابع سازمان | 3 | 0.798 | 0.633 | 0.791 | |
وضعیت نیروي داراي صلاحیت آموزشی درون سازمان | 3 | 0.817 | 0.689 | 0.846 |
در نهایت باید گفت در مرحله تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل فرآيند تجزيه و تحليل ساختارهاي کوواریانس (مدلسازی معادلات ساختاري) استفاده شد.
تحلیل دادهها : الف)توصیف نمونه: در جدول زیر، نمونه از منظر جمعیت شناختی بهطور خلاصه آورده شده است.
جدول 3: ویژگی جمعیت شناختی
ویژگی جمعیت شناختی | طبقه | فراوانی | درصد |
جنسیت | مرد | 133 | 63 |
زن | 78 | 37 | |
میزان تحصیلات | لیسانس | 116 | 55 |
فوق لیسانس | 76 | 36 | |
دکترا | 19 | 9 | |
سن | زیر35سال | 177 | 84 |
36 تا 45 | 23 | 11 | |
46سال به بالا | 11 | 5 | |
سابقه خدمت | کمتر از 5 سال | 15 | 7 |
بین 6 تا 10 سال | 127 | 60 | |
بین 11 تا 15 سال | 46 | 22 | |
بیشتر از 16 سال | 23 | 11 |
در بخش آمار توصیفی نشان داد که از بین کلیه کارکنان و مدیران ستادی و دارای حداقل تحصیلات کارشناسی شرکت توزیع نیروی برق تهران که به عنوان جامعه آزمودنی انتخاب گردیده است 63 درصد مرد و 37 درصد زن هستند، همچنین تفکیک پاسخ دهندگان بر اساس سن آنها نشان می دهد که بیشترین درصد از افراد مورد مطالعه در رده سنی زیر 35 سال می باشند. در ادامه بیشترین گروه نمونه از کارکنان مورد مطالعه را افراد پاسخگو با تحصیلات لیسانس تشکیل می دهند و بیشترین سابقه کاری مربوط به گروه ای با سابقه کار بین 5 تا 10 سال می باشد.
ب) آزمون مدل و فرضیه های پژوهش
در این مرحله رابطه علت و معلولی عوامل موثر بر برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی در قالب بخش مدل ساختاری سنجیده شده است. همانطور که در شکل زیر نمایان است، تاثیر این عوامل و ابعاد هر یک بر برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی معنی دار و مثبت است.
شکل 2- ضرایب تأثیر علی مدل پژوهش
در شکل 2 ضریب تاثیر علی مدل پژوهش و رابطه عوامل اصلی و ابعاد آن بر برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی را نمایش میدهد. خروجی PLS تایید کننده فرضیههای پژوهش است که در جدول زیر نمایان است. از آنجاییکه تمامی مقادیر t بالای 1.96 هستند، تمامی فرضیهها تاييد میشوند.
جدول4: بررسی فرضیههای پژوهش
فرضیه ها | ضرایب استاندارد شده | آماره t-value | نتیجه |
عوامل سازمانی←برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی | 0.71 | 17.95 | قبول |
عوامل فنیساختاری ←برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی | 0.73 | 18.26 | قبول |
عوامل مدیریتی←برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی | 0.72 | 18.03 | قبول |
عوامل مرتبط باپیمانکار←برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی | 0.71 | 17.67 | قبول |
بعد از اینکه فرضیه ها را از طریق آزمون T بررسی کردیم حالا می توان عوامل را بر اساس میانگینشان رتبه بندی کرد که بر این اساس مشخص شد عوامل فنی و ساختاری رتبه اول و عوامل سازمانی و مرتبط با پیمانکار بصورت مشترک در رتبه آخر قرار گرفته است.
بحث و نتیجه گیری
بطورکلی دنیای امروز پر از پیچیدگیهای است که سازمانهای دولتی را در زمینه رشد و تعالی با مشکلات عدیده ای روبه رو ساخته است و مدیران در کلیه سطوح را بعنوان برنامه ریزان، سازمان دهندگان و رهبران حوزههای آموزش و پژوهش سازمانی با چالشهای فراوان روبرو کرده است. در این شرایط بروسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی برای غلبه بر مشکلات موجود بر سر راه بهبود این حوزهها می تواند راهگشا باشد، در همین راستا، پژوهش حاضر نیز، درصدد پیشبینی مدلی برای برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بود تا بتواند پاسخگوی نیازهای آتی نظام سازمانهای دولتی باشد. در ادامه مطابق نتایج پژوهش، به تبیین و تفسیر فرضیههای پژوهش پرداخته میشود.
یافتههای پژوهش تاثیر عوامل سازمانی، مدیریتی، فنی و ساختاری و مرتبط با پیمانکار را در برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مورد تائید قرار داد. عوامل سازمانی از جمله عوامل تائید شده در این پژوهش می باشد، فرهنگ سازمانی موجود در سازمانهای دولتی و اینکه آیا این فرهنگ حمایت لازم از برونسپاری فعالیتها در دو حوزه آموزش و پژوهش را دارد یا خیر، امری است که در موفقیت یا عدم موفقیت برونسپاری این فعالیتها نقش پررنگی دارد، زیرا این امر منجر به بروز انگیزه و علاقه در کارکنان میشود و البته وجود فرهنگ سازمانی غیرحمایت کننده و عدم انگیزه کارکنان سبب خلل در برونسپاری و احیاناً شکست این فعالیتها میگردد. در کنار این عوامل وسعت و اندازة سازمان و منابع موجود نیز در موفقیت برونسپاری آموزش و پژوهش باید مورد لحاظ قرار گیرد. سازمانهای بزرگ ابزار و منابع بهتری برای برونسپاری در اختیار دارند و همچنین شاید ظرفیتها در سازمانهای بزرگ این اجازه را که مدیران آموزش و پژوهش همه امور را خود انجام دهند، را به آنان را بدهد. از طرفی در برخی سازمانهای دولتی کارشناسان خبره و داراي صلاحیت آموزشی و پژوهش در سازمان به وفور یافت میشود، لذا برونسپاری این فعالیتها امر منطقی و قابل قبول از نظر کارکنان این سازمان به نظر نخواهد رسید و مشکلات عدیده ای در سر اجرای آن رخ خواهد داد. در خصوص عوامل سازمانی یافتههای فرضیه حاضر با نتایج پژوهش های موسکا و بوردلن (2017)، اشمیت و همکاران (2016)، چودهوریا و بارتلت (2014)، سیمون و گیبسون (2008)، گاینی و کلاس (2008)، گالاناکی و همکاران (2008)، مک لوور (2007)، کرمی و همکاران (1392) و سیروسی (1392) هم راستا می باشد.
بدون شک صلاحیت و توانمندی مدیران، ادراك مثبت مدیران و نظارت بر استفاده از برونسپاري آموزش و پژوهش توسط مدیران امری است که می تواند در موفقیت این فعالیتها در سازمان نقش بسزایی داشته باشد، اگر مدیران صلاحیت لازم و یا حتی ادراک مثبت به این موضوع نداشته باشند، طبیعی است که نمی تواند بخوبی این فعالیتها را نظارت کرده و عملاً برونسپاری این فعالیتها با مشکل و چالش مواجه خواهد شد، در خصوص عوامل مدیریتی موثر بر برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی نتایج یافتههای محققانی همچون گروور و همکاران (2017)، ترلینچ و اسپیتهون (2013)، شیها و چیانگ (2011)، تایلر (2004)، گایلی و همکاران (2004)، شهبازی (1393) و کرمی و همکاران (1392) در تائید یافتههای فرضیه حاضر می باشد.
همچنین نقش عوامل فنی و ساختاری در فعالیتهای علمی و پژوهشی مورد تائید قرار گرفت، وجود قابلیت و زیرساختهای تكنولوژيک در سازمان از ضروریات اجرای برونسپاری می باشد، زیرا امروزه استفاده از آموزشهای راه دور و ایجاد ارتباطات مجازی روزبه روز در حال گسترش است. از طرفی نحوه اجرایی آموزشها و تعریف پروژههای پژوهشی و کیفیت آموزش و پژوهشهای مدنظر سازمان از نظر فنی نیز در برونسپاری نقش غیرقابل انکاری دارد. زیرا هرچه از نظر فنی سطح فعالیتهای آموزش و پژوهشی مد نظر در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، برونسپاری آن نیازمند دقت و عملکرد بهتری می باشد. یافتههای این فرضیه در خصوص نقش عوامل ساختاری و فنی با نتایج پژوهشهای محققانی همچون گالاناکی و دیگران (2008) و کرایه چیان (1390) همخوانی و مطابقت دارد.
عوامل مرتبط با پیمانکار بعنوان متولیان برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی نیز یکی از اصلی ترین ارکان موفقیت برونسپاری این فعالیتها می باشد. میزان رضایت کارکنان سازمان، ارباب رجوعان و ... از کیفیت خدمات ارائه شده توسط پیمانکاران سبب ادامه همکاری و موفقیت و یا شکست و تعطیلی برونسپاری این فعالیتها میگردد. زیرا نحوه عملکرد پیمانکاران منجر به بروز و یا عدم بروز اعتماد و اطمینان در رابطه بین کارفرما و پیمانکار میگردد و در نحوه اجرای برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اثرگذار است. البته باید اذعان نمود وجود مؤسسات معتبر و دارای صلاحیت در جلب اعتماد سازمانهای دولتی برای برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی نقش بسزایی دارد، این یافته نیز توسط محققانی همچون وارانتسیوا و رز (2014)، شیها و چیانگ (2011)، گایلی و همکاران (2008) و دستیاری و همکاران (1393) مورد تائید قرار گرفته است. در نهایت باید اذعان نمود سازوکار اجرایی برونسپاري فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مورد نظر که تصویر کلی آن در شکل زیر آمده، مشتمل بر پنج گام اصلی و یک گام با عنوان اقدامات اولیه و پیش نیازی است که هم در اجرای هر یک از گام ها و هم در حین انتقال از هر گام به گام بعد ملاحظات ویژه ای مورد نیاز خواهد بود. در این قسمت به طور خلاصه به بیان این گام ها خواهیم پرداخت.
شکل3- سازوکار اجرایی برونسپاري فعالیت های آموزشی و پژوهشی
البته باید اذعان نمود انجام برونسپاري فعالیتهای آموزشی و پژوهشی بدون تحلیل عوامل فوق ریسک آن را افزایش می دهد و در خیلی موارد به فاجعه تبدیل می شود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، عوامل سازمانی، مدیریتی، فنی و ساختاری و مرتبط با پیمانکار را در برونسپاري فعالیتهای آموزشی و پژوهشی تاثیر دارد، و علاوه بر اینکه مهمترین سازوکار بهبود برونسپاري فعالیتهای آموزشی و پژوهشی عبارتند از: رعایت اخلاق حرفه ای از جانب کارفرما و پیمانکار، مطالعه دقیق صلاحیت کادر تخصصی شرکت ارائه دهنده، مقایسه شرکت های پیمانکاری و اخذ ضمانت های اجرایی. همچنین سرعت بالای تغییرات فناوری کمبود تجهیزات ابزار آلات و آزمایشگاه های تخصصی و ضعف دانش فنی و مهارتها از عمدهترین مشکلات پیش روی مدیران پژوهش و آموزش میباشد که حتما باید در انتخاب سازوکار اجرایی مورد نظر لحاظ شود.
منابع فارسی
بهرامی، ابوالفضل و ملکی، محمدحسن. (1394). انتخاب مؤسسه آموزشی مناسب به منظور برون سپاري آموزش هاي سازمانی (مطالعه موردي: دانشگاه قم). نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال چهارم، شماره 2، صص 260-242.
تربتی، امیر، فیروزشاهی، محسن، اقبالی، محمدعلی و نادری، مهدی. (1390). بررسی مزایا و معایب پذیرش استراتژی برونسپاری آموزش کارکنان سازمان. نخستین همایش آسیب شناسی آموزش سازمانی، تهران: موسسه آفاق صنعت.
توکلی مقدم، رضا، وفایی فر، زهرا، مقدم ضیابری، سیدمهرداد، یوسف پور، اسماعیل و غلامی، بختیار. (1393). عارضه یابی برونسپاری فعالیت های واگذاری شده و ارائه مدل در شرکت آب و فاضلاب استان مازندران. طرح پژوهشی.
حسنی، محمد. (1391). ارزشیابی از فعالیت های برونسپاری در سوادآموزی و ارائه برنامه مناسب برای بهبود کیفیت آموزشی. طرح پژوهشی.
رحیمی موگویی، فرزاد و رحیمی موگویی، فریماه. (1390). تحلیل و بررسی برونسپاری فرآیندهای مرتبط با منابع انسانی درشرکت های قطعه ساز صنایع خودروساز سایپا. تهران: هشتمین کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع، انجمن مهندسی صنایع ایران.
رجبی مسرور، حسن و جهانشاهی، حسن. (1394). ارزیابی ریسک های برونسپاری پژوهش و توسعه با رویکرد فازی مطالعه مورد : پروژه های پژوهش و توسعه. تهران: هفتمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه، انجمن مدیریت پروژه ایران.
رضایی منتقی. (1393). مطالعه موانع برونسپاری آموزش در ورزش از دیدگاه کارشناسان و مدیران ورزشی استان کردستان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
رفیع بخش، مینا. (1393). بررسی رابطه هزینه آموزش منابع انسانی و بازده سهام شرکت ها، دانشگاه آزاد اسلامي واحد فيروزكوه.
دستیاری، اکرم، محمدی، محمد و بردستانی، حسین. (1393). برونسپاری در مدیریت منابع انسانی. اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، شرکت کارآفرینان دانشگاهی منطقه آزاد انزلی.
سیروسی، مریم. (1392). شناسایی چالشها و فرصتهای برونسپاری آموزش ضمنخدمت کارکنان در شرکتهای صنعتی شهر مشهد. دانشگاه فردوسی مشهد.
شهبازی، فرخنده. (1393). ارزیابی و رتبهبندی شاخصهای کلیدی موفقیت در برونسپاری بلندمدت پروژههای نرمافزاری مطالعه موردی شرکتارتباطات زیرساخت. دانشگاه پیام نور استان تهران.
عموزاده، محمد؛ قهرمانی، محمد؛ خراسانی، اباصت و فراستخواه، مقصود. (1394). بررسی نظام آموزش و توسعه کارکنان در سازمان هاي ایرانی (مطالعه وضعیت موجود). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال دوم، شماره 6، صص 73-25.
قیومی، آریادخت. (1394). رابطه بین هوش اخلاقی و سلامت سازمانی از دیدگاه مدیران دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
کرایه چیان، سارا. (1390). بررسی عوامل موثر بر فرایند برونسپاری پروژه های تحقیقاتی شرکت مپنا. دانشگاه علامه طباطبائی.
کرمی، مرتضی، آهنچیان، محمدرضا و سیروسی، مریم. (1392). راهبرد برونسپاری در آموزش های سازمانی؛ درس هایی برای مدیران. گرگان: دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم جرجانی.
میرزائی، رویا. (1390). بررسی تأثیر استراتژي برونسپاري بر عملکرد پژوهشی مؤسسه تحقیقات ارتباطات و فناوري اطلاعات. دانشگاه پیام نور تهران.
نجفی زاده، حسین. (1393). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر کیفیت آموزش کارکنان شهرداری های شهرستانهای لامرد و مهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد.
منابع لاتین
Aubert, B. A., & Rivard, S. (2016). A Commentary on, The role of transaction cost economics in information technology outsourcing research: A meta-analysis of the choice of contract type. Journal of Strategic Information Systems, 1(25): pp 64-67.
Balland, P. A. (2012). Proximity and the evolution of collaboration networks: evidence from research and development projects within the global navigation satellite system (GNSS) industry. Regional Studies, 46(6), 741-756.
Bansal, A. (2014). Training Process Outsourcing –Emerging Need of Various Medium and Small Sized Companies. International Journal of Innovative Science and Modern Engineering (IJISME), Vol. 2 (4):2319.
Bucki, J. (2017). The Advantages and Disadvantages of Outsourcing in Business. Operations & Technology, the balance Reference, Business Dictionary.
Chaudhuri, S. & K.R. Bartlett (2014). “The Relationship between Training Outsourcing and Employee Commitment to Organization”. Human Resource Development International, Vol. 17, Issue 2: 145-163.
Cullen, S., Shanks, G., Davern, M., & Willcocks, L. (2017, January). A Framework for Relationships in Outsourcing: Contract Management Archetypes. In Proceedings of the 50th Hawaii International Conference on System Sciences.
Espino-Rodríguez, T. F., Chun-Lai, P., & Gil-Padilla, A. M. (2017). Does outsourcing moderate the effects of asset specificity on performance? An application in Taiwanese hotels. Journal of Hospitality and Tourism Management, 31, 13-27.
Galanaki, E, Bourantas, D, & Papalexandris, N. (2008). A decisionmodel for outsourcing training functions: distinguishing between generic and firm-job-specific training content. The International Journal of Human Resource Management, 19(12), 2332–2351.
Gainey, T.W. & B.S. Klaas (2008). “The Outsourcing of Training and Development: Factors Impacting Client Satisfaction”. Journal of Management, April 29, 2: 207-229.
Gözükara, İ., & Şimşek, O. F. (2015). Linking Transformational Leadership to Work Engagement and the Mediator Effect of Job Autonomy: A Study in a Turkish Private Non-Profit University. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 963-971.
Grover, V., Cheon, M. J., & Teng, J. T. (2017). The effect of service quality and partnership on the outsourcing of information systems functions. Journal of Management Information Systems, 12(4): 89-116.
Kshetri, N. (2017). Institutional factors affecting offshore business process and information technology outsourcing. Journal of International Management, 13(1): 38-56.
Law, Florence. (2018). Breaking the outsourcing path: Backsourcing process and outsourcing lock-in. European Management Journal Volume 36, Issue 3, June 2018, Pages 341-352
Mclvor, R. (2007). What is the right outsourcing strategy for your process?. European Management Journal, 26, 24– 34.
Mosca, J. B., & Bordelon, G. R. (2017). Human Resource Managers Detect Management & Legal Disadvantages to Outsourcing. Business, Management and Economics Research, 3(2), 8-17.
Ng, S. W., Chan, T. M. K., & Yuen, W. K. G. (2017). Outsourcing extra-curricular activities: A management strategy in a time of neoliberal influence. International Journal of Educational Management, 31(4).
Samantra, Chitrasen, Saurav Datta,Siba Shankar Mahapatra (2013). Risk assessment in IT outsourcing using fuzzy decision-making approach: An Indian perspective, Expert Systems with Applications, Volume 41, Issue 8, Pages 4010–4022.
Schmidt, N., Erdogmus, T., & Rosenkranz, C. (2016). Are We That Different? Cultural Patterns and their Effect on Information Technology Outsourcing Relationship Quality.
Simmonds, D, & Gibson, R. (2008). A model for outsourcing HRD. Journal of European Industrial Training, 32(1), 4-18.
Sides, E. C. H. T. (2017). What is organization development?. Cases and Exercises in Organization Development & Change, 3
Siva, K., & Roy, S. (2017). Control systems in outsourcing new product development: role of globalization and digitizability. European Journal of Innovation Management, 20(2).
Shih, HA, & Chiang, YH. (2011). Exploring the effectiveness of outsourcing recruiting and training activities, and the prospector strategy’s moderating effect . The International Journal of Human Resource Management, 22(1), 163-180.
Solansky, S. T. (2014). To fear foolishness for the sake of wisdom: A message to leaders. Journal of business ethics, 122(1), 39-51.
Spiller, C., Pio, E., Erakovic, L., & Henare, M. (2011). Wise up: Creating organizational wisdom through an ethic of Kaitiakitanga. Journal of Business Ethics, 104(2), 223-235.
Teirlinck, Peter, Spithoven, Andre (2013). Research collaboration and R&D outsourcing: Different R&D personnel requirements in SMEs, Technovation 33(2013)142–153.
Tyler, K. (2004). Carve out training?. Human Resource Magazine, 49(2), 53-70.
Un, C. A. (2017). Absorptive capacity and R&D outsourcing. Journal of Engineering and Technology Management, 43: 34-47.
Vorontsova, Anna, Lazar Rusu (2014). Determinants of IT Outsourcing Relationships: A Recipient – Provider Perspective, Procedia Technology, Volume 16, Pages 588–597.
Wing NG, Shun. (2015). A Case Study on the outsourcing of educational activites in hong kong: issues and considerations. International Journal of Technical Research and Applications e-ISSN: 2320-8163, www.ijtra.com Special Issue 13 (Jan-Feb 2015), PP. 35-42.
Zailani, S., Shaharudin, M. R., Razmi, K., & Iranmanesh, M. (2017). Influential factors and performance of logistics outsourcing practices: an evidence of malaysian companies. Review of Managerial Science, 11 (1): pp 53-93.
Žitkien, Rima,. Blusyte, Ugne. (2015). The management modelf or human-resource outsourcing among service companies. Intellectual Economics 9: pp 80–89.
Presenting A model to predict the Educational and Research Activities Outsourcing Model in Organizations Governmental
Abstract
The anticipated activities as a good way to deal with complexity and uncertainty in decision-making and ensure success in the field of outsourcing is considered. The aim of this study was to Presenting the Educational and Research Activities Outsourcing Model in Organizations Governmental in Tehran/Iran. To this end, all employees and managers include 468 staffs were participated in present study, among them 211 were selected by Cochran formula and based on ratio multilevel cluster sampling. Data were collected by self questionnaires that the questions of getting a standard questionnaire. Data analysis was done using structural equation modeling by software Smart PLS 2 in two parts, the measurement model and structural section. In the first part, technical characteristics of the questionnaires including reliability, validity, convergent and divergent validity were evaluated. In the second part, software significant coefficients were used to evaluate the hypothesis. The findings of the study indicated that factors such as organizational, managerial, technical and structural factors and actors associated with the contractor in the process of outsourcing success training activities and research organizations are involved and influential.
Key words: Outsourcing, educational and research, management factors, technical factors.
[1] Sides
[2] Gözükara & Şimşek
[3] Balland
[4] Outsourcing
[5] Bucki
[6] Aubert & Rivard
[7] Bansal
[8] Solansky
[9] Law
[10] American Society for Training and Development (ASTD)
[11] Association
[12] Fourtun 500
[13] Spiller, Pio, Erakovic & Henare
[14] Solansky
[15] Samantra, Siba & Mahapatra
[16] Grover., Cheon, M & Teng
[17] Kshetri
[18] Zailani., Shaharudin., Razmi & Iranmanesh
[19] Cullen., Shanks., Davern & Willcocks
[20] Average Variance Extracted
[21] Composite Reliability