شناسایی عوامل موثر بر فرایند قصد خرید مصرف کننده مسلمان
فرحناز زارع
1
(
)
سید حسن حاتمی نسب
2
(
گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
)
شهناز نایب زاده
3
(
Department of Management, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
)
کمال خواجه پور
4
(
استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی (علوم و قرآن و حدیث) دانشگاه آزاد اسلامی
)
سید مجید میرحسینی
5
(
گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد یزد
)
کلید واژه: قصد خرید, مصرف کننده مسلمان, بازاریابی اسلامی, تحلیل محتوا, دیمتیل فازی,
چکیده مقاله :
نیات رفتاری یک فرد مسلمان در ابعاد مختلف و از جمله قصد خريد محصولات، متأثر از ارزش هاي اسلامی است .بنابراین هدف اصلی این مطالعه،شناسایی،دسته بندی و اولویت بندی عوامل موثر بر قصد خرید مصرف کننده مسلمان است.این پژوهش از نظر هدف؛کاربردی،از نظر ماهیت ؛اکتشافی-تحلیلی؛از نظر روش گرداوری داده ها ترکیبی(کیفی-کمی)است.بر این اساس،در فاز کیفی با مرور ادبیات و پیشینه پژوهش و تاییدیه خبرگان عوامل موثر بر قصد خرید مصرف کننده مسلمان شناسایی شد.سپس با استفاده از نظر خبرگان این مولفه ها دسته بندی گردید.در نهایت با استفاده از پرسشنامه مقایسه زوجی داده های مورد نیاز از 8خبره دانشگاه و حوزه هستند استخراج و با استفاده از دیمتیل فازی به اولویت بندی متغییرهای مولفه های قصد خرید پرداخته شده است.یافته های این پژوهش نشان داد که مولفه های مد نظر مصرف کنندگان مسلمان به صورت کلی به سه دسته کنشی،شناختی،نگرشی تقسیم بندی شده است.
چکیده انگلیسی :
The behavioral intentions of a Muslim person in different dimensions, including the intention to buy products, are influenced by Islamic values. Therefore, the main purpose of this study is to identify, categorize and prioritize the factors affecting the intention of Muslim consumers to buy.This research is applied in terms of purpose, exploratory-analytical in terms of nature, and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data collection method. Accordingly, in the qualitative phase, by reviewing the literature and background of the research and confirming the factors affecting the intention of the experts Muslim consumer purchases were identified
Then, these components were categorized using the opinion of experts. Finally, by using a pairwise comparison questionnaire, the required data were extracted from 8 experts of the university and field, and by using fuzzy dimethyl, the variables of the components of purchase intention were prioritized.The findings of this research showed that the components considered by Muslim consumers are generally divided into three categories: action, cognitive, and attitudinal
1. اکبری, محسن, قلیزاده, محمدحسن, & زمردی, معصومه. (1395). تأثیر نمادهای اسلامی در بسته بندی بر قصد خرید مصرفکنندگان موادغذایی. پژوهشنامه بازرگانی, 20(79), 67-92.
2. پورسعید, محمد مهدی, سلطانی نژاد, نیما, & رشید, علی اصغر. (1399). تجربه زیسته مصرفکنندگان در محیط فروشگاههای آنلاین بر اساس چارچوب محرک- ارگانیسم- پاسخ (SOR). نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، ۱۶(۱۳)، ۱۳۳-۱۴۶.
3. عزیزی, شهریار, & آزمایش فرد, هما. (1401). مروری بر تحلیل و مسیر تکامل نظریه های رفتار مصرف کننده. بررسیهای بازرگانی, ،۲۰(۱۱۷)، ۱۳۷-۱۱۹.
4.ریاحی, محمدحسین, نایب زاده, شهناز, & داودی رکن آبادی, ابوالفضل. (1401). رابطه بین تبلیغ و قصد خرید: مرور نظاممند و فراتحلیل مطالعهها. فصلنامه علمی رسانه, 34(2), 55-80
5.زارع, فرحناز, حاتمی نسب, سیدحسن, نایب زاده, شهناز, میرحسینی, سید مجید, & خواجه پور, کمال. (1402). شناسایی ماهیت بعد کنشی قصد خرید مصرف کننده مسلمان با استفاده از تحلیل محتوای کیفی. فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه ای), 13(51),
6.کردنائیج, اسدالله, نجات, سهیل, & شاهی, محبوبه. (1397). تأثیر نوستالژی و میراث برند بر شکلگیری تمایل به خرید؛ مورد مطالعه: برند گوشی تلفن همراه نوکیا. تحقیقات بازاریابی نوین، ۸(۳)، ۵۸-۴۱.
7.مقیمی،سیده فتانه، شبگو منصف،سید محمود ،شاهرودی،کامبیزو دل افروز،نرگس.(1400) .مؤلفههای کلیدی برندسازي اسلامي-اخلاقی براي ورود به بازارهاي بين المللي در كسب و كارهاي كوچك و متوسط صنايع غذايي .فصلنامه پژوهشهای اخلاقی (انجمن معارف اسلامی ایران) ,3 (12) ,239-264
8.مسعودی پور, سعید, & محمدی, فرزانه. (1402). بررسی تاثیر دینداری مصرفکنندگان مسلمان بر نگرش به برند، تمایل شخصی و قصدخرید نسبت به محصولات لوکس. مطالعات رفتار مصرفکننده, 10(3), 143-166.
Refrence Ahmed, N., Li, C., Khan, A., Qalati, S. A., Naz, S., & Rana, F. (2021). Purchase intention toward organic food among young consumers using theory of planned behavior: role of environmental concerns and environmental awareness. Journal of
Environmental Planning and Management, 64(5), 796-822 Apasrawirote, D., & Yawised, K. (2022). Factors influencing the behavioral and purchase intention on live-streaming
shopping. Asian Journal of Business Research, 12(1), 39-56. Deng, M., Yang, Y., & Sun, B. (2024). Research on the Purchase Intention of Social Commerce Consumers in Video Streams:
Dual Pathways of Affection and Rationality. Behavioral Sciences, 14(9), 738 Hasib, F. F., Anggraini, R. V., Nilasari, W. A., Hartanti, A., & Maulidiyah, D. R. (2023, June). Determining Factors of Muslim Consumer's Purchase Intention Towards Halal Detergent for Sustainability of Halal Value Chain. In 4th International
Conference on Islamic Economics, Business, Philanthropy, and PhD Colloqium (ICIEBP 2022),116-132 Floren, J., Rasul, T., & Gani, A. (2020). Islamic marketing and consumer behaviour: a systematic literature review. Journal of
Islamic Marketing, 11(6), 1557-1578 Gao, J., & Lertatthakornkit, T. (2024). Live Streamer’s Communication Style on Consumers’ Purchase Intention in Live
Marketing: Mediated by Consumer Perceived Value. วารสาร ธรรม เพื่อ ชีวิต: Journal of Dhamma for Life, 30(3), 316-340 Khan, Y., Hameed, I., & Akram, U. (2023). What drives attitude, purchase intention and consumer buying behavior toward organic food? A self-determination theory and theory of planned behavior perspective. British Food Journal, 125(7), 2572-
2587 Lobão, J. (2024). Efficiency and price clustering in Islamic stocks: evidence from three Asian countries. Journal of Islamic
Accounting and Business Research, 15(1), 136-152.. Marokhu, M. K., & Fatoki, O. O. (2024). Young customers’ intention to purchase organic food in South Africa: extending
the theory of planned behaviour. Food Research, 3(4), 351-364 Memon, Y. J., Azhar, S. M., Haque, R., & Bhutto, N. A. (2020). Religiosity as a moderator between theory of planned behavior
and halal purchase intention. Journal of Islamic Marketing, 11(6), 1821-1836 Purwanto, A., & Prayuda, R. Z. (2024). The Role of Brand Image, Brand Experience, Influencer Marketing and Purchase Interest on Cunsumer Purchasing Decisions of Handphone. PROFESOR: Professional Education Studies and Operations
Research, 1(01), 1-5. Shaikh, A. L., & Alam Kazmi, S. H. (2022). Exploring marketing orientation in integrated Islamic schools. Journal of Islamic
Marketing, 13(8), 1609-1638 Tawafan, A. A., Al-Bdairi, A. T. H., & Al-Shamari, M. A. O. (2024). The Relation between Total Quality and Tourist Marketing Mix and their Effect on Achieving Outstanding Performance: An Analytical Study of the Opinions for a Sample of Employees in the Department of Religious Tourism-Holy Abbas Shrine. Czech Journal of Multidisciplinary Innovations, 30, 57-
76 Vu, D. M., Ha, N. T., Ngo, T. V. N., Pham, H. T., & Duong, C. D. (2022). Environmental corporate social responsibility initiatives and green purchase intention: an application of the extended theory of planned behavior. Social Responsibility Journal,
18(8), 1627-1645. Wang, L., Zhang, Q., & Wong, P. P. W. (2022). Purchase intention for green cars among Chinese millennials: merging the
value–attitude–behavior theory and theory of planned behavior. Frontiers in psychology, 13, 786292 Photcharoen, C., Chung, R., & Sann, R. (2020). Modelling theory of planned behavior on health concern and health
knowledge towards purchase intention on organic products. International Business Research, 13(8), 100-116 Purwanto, H., Fauzi, M., Wijayanti, R., Al Awwaly, K. U., Jayanto, I., Purwanto, A., ... & Hartuti, E. T. K. (2020). Developing model of halal food purchase intention among indonesian non-muslim consumers: an explanatory sequential mixed
methods research. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(10), 396 Liu, M. T., Liu, Y., & Mo, Z. (2020). Moral norm is the key: An extension of the theory of planned behaviour (TPB) on Chinese
consumers' green purchase intention. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 32(8), 1823-1841 Umair, T., Naeem, H. M., & Rashid, M. A. (2024). Role of Extrinsic and Intrinsic Religiosity on Muslim Consumer Purchase Intention Toward Religiously Sanctioned Food Evidence from Non-Muslim State. Research Journal for Societal Issues, 6 (2),
267-285