تعیین هزینه سرانه دانشجو با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت )بررسی موردی واحد علوم و تحقیقات تهران(
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
1 - عضو هیات علمی تمام وقت واحد آیت ا... آملی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حسابداری واحد آیت ا... آملی
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی هزینه یابی,
چکیده مقاله :
محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات به صورتی صحیح و واقعی از اهداف اصلی حسابداری مدیریتبوده است و در سال های اخیر با توسعه شتابان فعالیت های تجاری و رقابتی تر شدن بازارها و فعالیت های تولیدی وتجاری این وظیفه پررنگ تر شده است. شواهد و نتایج بسیاری نشان داده اند که سیستم های سنتی بهای تمام شدهقادر به ارائه اطلاعات )بهای تمام شده( صحیح نمی باشند و نمی توان با اتکا و اعتماد صرف به آنها به فعالیت دربازارهای رقابتی پرداخت. در این راستا دانش حسابداری به طراحی و توسعه سیستم های نوینی از قبیل سیستمهزینه یابی بر مبنای فعالیت پرداخت که تاکید بر تخصیص صحیح و واقعی تر هزینه های غیر مستقیم )سربار( دارد.پزوهشهای متعددی پیرامون نتایج حاصل از این سیستم در بنگاههای تولیدی پرداخته و تقریبا همگی آنها به دفاع ازاین سیستم و نتایج حاصل از آن پرداخته اند. در این تحقیق به بررسی نتایج حاصل از استقرار این سیستم در یکمحیط دانشگاهی آموزشی پرداخته شده است. ضرورت این امر نیز از چالشهای مالی عمده پیش روی دانشگاه ها -و لزوم مدیریت صحیح این محیط ها از طریق محاسبه واقعی تر بهای تمام شده خدمات ارائه شده می باشد. به این -منظور دانشکده های مهندسی پزشکی و زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بصورتموردی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصله بیانگر تاثیر قابل ملاحظه بکارگیری این سیستم در محیط هایآموزشی است. به عبارت دیگر، بکارگیری سیستم برای محاسبه بهای تمام شده خدمات آموزشی موجب مدیریت وقیمت گذاری دقیق و صحیح تر آنها می گردد.
One of the main goals of management accounting is to calculate cost price of the products and services correctly and really and this duty has been more prominent in recent years due to rapid development of commercial activities and more competitive markets and manufacturing and commercial activities. Many evidences and results have shown that traditional cost price systems are not able to present information about cost price correctly and one cannot act in competitive markets by relying on them. In this regard, accounting knowledge designed and developed new systems such as activity-based costing system which emphasizes on correct and real allocation of indirect (overhead) expenses. Different researches have been conducted on results of this system in manufacturing agencies and almost all of them have defended this systems and its results. In this research, results of establishing this system in an academic-educational environment. Necessity of this case is one of the main financial challenges which universities face and correct management of these environments requires real calculation of cost price of the provided services. For this purpose, faculties of Biomedicalengineering, language and literature of Islamic Azad University, Tehran Research and Sciences Branch have been studied and the obtained results indicate considerable effect of applying this system in educational environments. In other words, application of system for calculation of cost price of the educational services leads to accurate and correct management and pricing of these services.