تاسیس فدراسیون حقوق ورزشی ضرورت امروز جامعه ورزش
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیمحمدرضا اخگر 1 , محمد نیکروان 2 , کیوان شعبانی مقدم 3 , عزت اله شاه منصوری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه ازاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه ازاد اسلامی، بروجرد، ایران
3 - استادیارمدیریت ورزشی دانشگاه رازي، کرمانشاه، ايران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد اراک، دانشگاه ازاد اسلامی، اراک، ایران
کلید واژه: حقوق ورزشی, فدراسیون, جامعه ورزش,
چکیده مقاله :
چکیده: با توجه به گسترش و حرفهای شدن فعالیت های ورزشی ونیز راهیابی ورزش کشور به میادین بین المللی وازطرفی امپریالیسم حقوقی دادگاه cac که برتمامی ابعاد ورزش تسریع پیدا کرده ؛ اقتضاء دارد جهت صیانت از حقوق خانواده ورزش درسطح ملی وبین المللی ؛ همانگونه که فدراسیون پزشکی خدمات درمانی را به ورزشکاران ارائه می نماید ؛ فدراسیونی مستقل بتواند با ارائه خدمات حقوقی درکستره فعالیت های ورزشی در داخل وخارج از کشور ، ورزشکاران راپشتیبانی نماید .باتوجه به مشکلات حقوقی که پیرامون ورزش کشور وجود دارد ومتاسفانه اکثرا منجر به محکومیت اشخاص ، تیم ها وفدراسیونها ی ورزشی در سطح بین المللی می گردد وعموما منجربه تحمیل هزینه های گزاف بر ورزشکاران ، مربیان ، مدیران وفدراسیونهای ورزشی می گردد و این موضوع به یک تهدید بزرگ برای ورزش کشورتبدیل شده و بازتاب رسانه ای وحواشی آن زمینه یاس و ناامیدی در ورزشکاران ومدیران را فراهم کرده است . به نظر می رسداین مهم با تاسیس فدراسیون حقوق ورزشی محقق خواهد شد ؛ فدراسیون حقوقی قطعا با برنامه ریزی وتلفیق قوانین بین المللی ورزش و قوانین عمومی کشوراقدام به شناسایی جرایم وتخلفات وسپس با ارائه راهکارهای پیشگیرانه ازجمله برگزاری دوره های آموزشی ، تببین قوانین ، جلوگیری از تخلفات ، فساد در ورزش و ... به توسعه فرهنگ علمی در مدیریت پیشگیری از جرایم وکاهش حوادث می گردد. بطوریکه نتایج به دست آمده ازپژوهش حاضر این مهم "ضرورت تاسیس فدراسیون حقوق ورزشی" را به عنوان نهادی اثربخش وکارآمد برای ورزش معرفی می کند.
Review:Considering the expansion and professionalization of sports activities as well as the access of the country's sports to international arenas and the legal imperialism of the CAC Court, which has accelerated all aspects of sports; It is necessary to protect the rights of the sports family at the national and international levels; As the Medical Federation provides medical services to athletes; An independent federation can support athletes by providing legal services in the field of sports activities inside and outside the country.Due to the legal problems surrounding the country's sports, which unfortunately oftenlead to the condemnation of individuals, teams and sports federations at the international level, and generally lead to excessive costs on athletes, coaches, managers and sports federations, and this is a threat. It has become a great sport for the country and its media coverage and fringes have provided the ground for despair and hopelessness among athletes and managers.It seems that this important thing will be achieved with the establishment of the Sports Law Federation; The Legal Federation will definitely plan and implement international sports laws and general laws of the country to identify crimes and violations and then provide preventive solutions such as holding training courses, explaining the rules, preventing violations, corruption in sports, etc. to develop a scientific culture in management Crime prevention and accident reduction.As the results of the present study introduce this important "necessity of establishing a sports law federation" as an effective and efficient institution is a necessity of today's sports community.
_||_
Journal of Innovation in Sports Management Volume 2, Issue 4, Winter 2024 https://jism.srbiau.ac.ir |
|
The establishment of sports rights federation is the necessity of today's sports community
Mohammadreza Akhgar | PhD student of Sports Management, Department of Sports Management, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujard, Iran |
Mohammad Nikrovan1 | Assistant Professor of Sports Management Department, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujard, Iran |
Keyvan Shabani Moghadam | Assistant Professor of Sports Management at Razi University, Kermanshah, Iran |
Ezzatullah Shah Mansouri | Assistant Professor of Sports Management Department, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran |
Abstract
Considering the expansion and professionalization of sports activities as well as the access of the country's sports to international arenas and the legal imperialism of the CAC Court, which has accelerated all aspects of sports; It is necessary to protect the rights of the sports family at the national and international levels; As the Medical Federation provides medical services to athletes; An independent federation can support athletes by providing legal services in the field of sports activities inside and outside the country. Due to the legal problems surrounding the country's sports, which unfortunately often lead to the condemnation of individuals, teams and sports federations at the international level, and generally lead to excessive costs on athletes, coaches, managers and sports federations, and this is a threat. It has become a great sport for the country and its media coverage and fringes have provided the ground for despair and hopelessness among athletes and managers. It seems that this important thing will be achieved with the establishment of the Sports Law Federation; The Legal Federation will definitely plan and implement international sports laws and general laws of the country to identify crimes and violations and then provide preventive solutions such as holding training courses, explaining the rules, preventing violations, corruption in sports, etc. to develop a scientific culture in management Crime prevention and accident reduction. As the results of the present study introduce this important "necessity of establishing a sports law federation" as an effective and efficient institution is a necessity of today's sports community.
Key words: Law Federation, Sports, Sports Community.
[1] * Corresponding Author: E-mail: Nikravan89@yahoo.com
How to Cite: Akhgar M, Nikrovan M, Shabani Moghadam K, Shah Mansouri E. The establishment of sports rights federation is the necessity of today's sports community, Journal of Innovation in Sports Management, 2024; 2(4):13-21.
تاسیس فدراسیون حقوق ورزشی ضرورت امروز جامعه ورزش
محمدرضا اخگر | دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه ازاد اسلامی، بروجرد، ایران |
محمد نیکروان1 | استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه ازاد اسلامی، بروجرد، ایران. |
کیوان شعبانی مقدم | استادیارمدیریت ورزشی دانشگاه رازي، کرمانشاه، ايران |
عزت اله شاه منصوری | استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد اراک، دانشگاه ازاد اسلامی، اراک، ایران |
چکیده
با توجه به گسترش و حرفهاي شدن فعالیتهای ورزشي و نیز راهيابي ورزش کشور به میادین بینالمللی وازطرفی امپریالیسم حقوقی دادگاه cac که برتمامی ابعاد ورزش تسریع پیدا کرده؛ اقتضاء دارد جهت صیانت از حقوق خانواده ورزش درسطح ملی و بینالمللی؛ همانگونه که فدراسیون پزشکی خدمات درمانی را به ورزشکاران ارائه مینماید؛ فدراسیونی مستقل بتواند با ارائه خدمات حقوقی درکستره فعالیتهای ورزشی در داخل وخارج از کشور، ورزشکاران راپشتیبانی نماید. باتوجه به مشکلات حقوقی که پیرامون ورزش کشور وجود دارد و متاسفانه اکثرا منجر به محکومیت اشخاص، تیمها و فدراسیونهای ورزشی در سطح بینالمللی میگردد و عموما منجربه تحمیل هزینههای گزاف بر ورزشکاران، مربیان، مدیران و فدراسیونهای ورزشی میگردد و این موضوع به یک تهدید بزرگ برای ورزش کشورتبدیل شده و بازتاب رسانهای وحواشی آن زمینه یاس و ناامیدی در ورزشکاران و مدیران را فراهم کرده است. به نظر میرسد این مهم با تاسیس فدراسیون حقوق ورزشی محقق خواهد شد؛ فدراسیون حقوقی قطعا با برنامهریزی وتلفیق قوانین بینالمللی ورزش و قوانین عمومی کشور اقدام به شناسایی جرایم و تخلفات و سپس با ارائه راهکارهای پیشگیرانه از جمله برگزاری دورههای آموزشی، تببین قوانین، جلوگیری از تخلفات، فساد در ورزش و ... به توسعه فرهنگ علمی در مدیریت پیشگیری از جرایم وکاهش حوادث میگردد. بطوریکه نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر این مهم "ضرورت تاسیس فدراسیون حقوق ورزشی" را به عنوان نهادی اثربخش و کارآمد برای ورزش معرفی میکند.
واژههای کلیدی: جامعه ورزش؛ حقوق ورزشی؛فدراسیون
[1] * نویسنده مسئول: E-mail: nikravan89@yahoo.com
اخگر حمدرضا، نیکروان محمد، شعبانی مقدم کیوان، شاه منصوری عزت اله، تاسیس فدراسیون حقوق ورزشی ضرورت امروز جامعه ورزش، فصلنامه نوآوری در مدیریت ورزشی، زمستان 1402، 2(4): 13-21.
مقدمه
حقوق ورزشی مجموعه قواعد و مقرراتی است که به تنظیم روابط حقوقی ورزشکاران، مربیان، مدیران، صنایع تولید تجهیزات ورزشی، باشگاهها، ادارات و سازمانهای مرتبط با ورزش نسبت به یکدیگر میپردازد و ضمن ترسیم سیاستهای کلان عدالت ورزشی کلیه امور مالی و قراردادی، جرایم، حوادث و تخلفات ورزشی، مسئولیتهای کیفری و مدنی، تدوین قوانین ورزشی، تحلیل اسناد بینالمللی و داخلی و مواردی از این دست را در بر میگیرد (یعقوبینژاد، 1392: 13) و اهداف آن افزایش آگاهیهای حقوقی جامعه ورزش در محدوده حقوق ورزشی، استفاده از این آگاهیها در راستای جلوگیری از وقوع جرائم و تخلفات ورزشی، شفاف نمودن نقش حیاتی ورزش از دیدگاه حقوق ایران، تشریح وظایف و اختیارات مدیران ورزشی از نظر حقوقی، ارائه انواع تدابیر حقوقی که قبل و بعد از وقوع حوادث ورزشی باید اتخاذ شود، مطلع نمودن جامعه ورزشی از پیامدهای حقوقی تخلفات در ورزش بوده و مهمترین نتیجه حاصل از این اهداف، در امان نگهداشتن سلامت جسمی، روانی و حیثیتی ورزشکاران و نیز مصون داشتن مدیریتهای ورزشی از مسئولیتهای قانونی است. (آقایی، 1383:6).
اصلیترین بحث در حیطه حقوق ورزشی، آشنایی ورزشکاران از قوانین و مقررات مورد عمل میباشد که این قوانین به طور کلی در سه مولفه قوانین پیشگیرانه، قوانین حمایتی و قوانین تنبیهی قابل بررسی است. منظور از قوانین پیشگیرانه، قوانین و مقرراتی است که توسط مقام صلاحیتدار وضع شده است و هدف آن پیشگیری یا بازدارندگی اشخاص از ارتکاب جرائم یا تخلفات ورزشی و یا ممنوعیت انجام برخی از فعالیتها یا اقدامات در حیطه ورزش است. منع شرط بندی، ماده 654 قانون مدنی، منع تبعیض بند 22 و منع استفاده از مواد نیروزا بند 28 از ماده سوم اساسنامه کمیته ملی المپیک از جمله این قوانین میباشند (احسنی افروز، 1391: 5).
در حال حاضر ورزش یکی از راههای موثر ومفید برای تربیت نسل نوجوان وجوان میباشد، ورزش درعصر کنونی روز به روز روند علمی بیشتری پیدا کرده است. این اهمیت روز افزون باعث شده تا اندیشمندان حقوقی متمایل به تأسیس رشته خاصی با عنوان "حقوق ورزشی" شوند و مانند حقوق کار یا تجارت یا کشاورزی به ابعاد گوناگون این رابطه اجتماعی بپردازند (کاتوزیان، 1390). امروزه برکسی پوشیده نیست که فعالیتهای ورزشی عموما خطراتی را به نبال دارند وکلیه کسانی که به فعالیتهای ورزشی روی میآورند بطور ضمنی خطرات احتمالی آن را پذیرفتهاند واز طرفی قانونگذار نیز این خطرات و آسیبها را دور از از چشم نداشته و آنها را مد نظر قرار داده است، بطوریکه در بند ث ماده 158 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 آمده است، عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن، مشروط بر اینکه سبب حوادث، نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد و این مقررات هم مغایر موازین شرعی نباشد.جرم محسوب نمیشود ولی طبق قانون کماکان مسئولیت مدنی پا بر جا است (یعقوبینژاد، 1392) بسیاری از تخلفات ورزشکاران، مربیان و داوران در ارتباط با ورزش به لحاظ مسئولیت آنها میتواند حتی جرم تلقی گردد و غالباً عملی واحد میتواند موجد مسئولیت جزایی و مدنی شود. از این رو مراجع قضاوتی مانند دادگاههای عمومی، مراجع اختصاصی، کمیتههای انضباطی، هیئتهای حل اختلاف، داوری و دادگاه بین المللی حکمیت برای ورزش برای رسیدگی به این جرایم به وجود آمده است (آقایی نیا، 39:1383).
دراین راستا بسیاری از کشورها برنامههای مدون برای پیشگیری از جرم ترتیب دادهاند به طوری که بعضی از این برنامههای مدون مورد توجه مراکز بینالمللی از جمله "مرکز بینالمللی پیشگیری از جرم" که طرف مشورت سازمان ملل متحد در زمینه پیشگیری از جرم تلقی میشود، قرار گرفته است. در خصوص مقابله با جرایم در ایران باید اذعان داشت که نمیتوان صرفاً پیشگیری کنشی را مورد توجه قرار داد، زیرا از یک سو طبق بند 5 اصل 156 قانون اساسی پیشگیری از جمله وظایف قوه قضائیه است و از سوی دیگر اهتمام به امر پیشگیری از جرم و آسیبهای اجتماعی در کشور امری نوپا است. به نظر میرسد بتوان با رویکردی بینابین، پیشگیری کیفری و غیر کیفری را در این رابطه مدنظر قرار داد (ابراهیمی، 8:1388).
مطابق اساسنامه فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران، بدیهی است در صورت احراز تخلف از مقررات فنی، با توجه به رشته ورزشی مربوطه، تنبیه خاصی از سوی کمیته انضباطی در نظر گرفته میشود که این مقررات نیز بیشتر در قالب آییننامهها و دستورالعملها میباشد (کاشف، 1389: 13). باتوجه به اینکه فعالیتهای ورزشی عمدتا با خطراتی احتمالی در حین تمرینات و در سطوح بالاتر مسابقات ملی و بینالمللی مواجه هستند و از طرفی دربعضی از اوقات این خطرات اجتناب ناپذیزیرند وگریزی درکار نیست. این مشکل را میتوان تاحد امکان با بکارگیری متخصصین و مشاورین حقوقی در تدوین، تبیین و تفسیر آییننامههای بینالمللی و بومی سازی آنها نفش بسزایی دارند چرا که در حال حاضر هر رشته ورزشی تحت پوشش یک فدراسیون ورزشی و فدراسیونهای ورزشی علاوه بر اینکه تابعیت وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک را دارند عضویت فدراسیونهای بینالمللی را نیز یدک میکشند و همواره ملزم به رعایت قوانین ابلاغی از سوی فدراسیونهای مذکور میباشند. عدم توجه به قوانین و دستور العملهای بین المللی عموما مشکلاتی را برای ورزشکاران، مربیان، تیمهای ورزشی، فدراسیونهای ملی و حتی ممکن است برای کل ورزش کشور بوجود آورند.
عدم توجه به مسائل پیشگیرانه درداخل کشور در هنگام وقوع تخلفات موجبات ارتکاب جرایم ورزشی و سلیقههای شدن رسیدگیها در کمیتههای انضباطی و در نهایت اضرار و تضییع حقوق ورزشکاران و دست اندرکاران حوزه ورزش را فراهم کرده، با توجه به شرایط اعلامی قوانین موجود در رشتههای مختلف ورزشی از بروز حوادث جبران ناپذیر ورزشی بر جسم و روح ورزشکاران تاثیر چندانی نداشته و از طرف دیگر کمیتههای انضباطی، استیناف و محاکم قضایی بدلیل تکرار حوادث در مسابقات ورزشی، نقش موثری در کاهش حوادث، تخلفات و جرایم ورزشی نداشتهاند، لذا تکرار حوادث ناشی از عملیات ورزشی، تخلفات و جرایم و همچنین فساد در حوزه ورزش ایران بیانگر عدم آگاهی مدیران حرفه ای ورزش اعم از ورزشکاران، مربیان، داوران و... از مسئولیتهای کیفری و مدنی خود بوده. بدیهی است تأسیس و یا ایجاد مرجعی هم سنخ با فدراسیونهای ورزشی با تخصص حقوق ورزشی، میتواند، حلقه واسطه یا مفقوده ورزش کشور باشد (شکری،1390: 28).
پیشگیری بهعنوان یکی از سیاستها و اقدامات اساسی در حوزه کنترل و نظارت اجتماعی محسوب میشود. این سیاستها به کلیه اقدامات و راهکاری مستقیم و غیرمستقیم بازدارنده از وقوع جرم و انحراف و کژرفتاری معطوف میباشد و از این جهت سیاست پیشینی است که در برابر انواع مجازاتها و اقدامات تأمینی و تربیتی که سیاست پسینی است، قرار میگیرد و از آن کارآمدتر و مؤثرتر و از نظر هزینه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز به صرفهتر است (حسنوند، 1391: 37). در مجموعه سیاستهای پیشگیری، باید سه مرحله را در پیشگیری از جرم مورد توجه قرار داد: در مرحله اول (پیش از وقوع جرم) باید به اصل فراگیری سلامت اجتماعی توجه نمود و کلیه اقدامات و برنامهها را بر اساس آن سازماندهی کرد. در مرحله دوم (وقوع جرم) سیاستهای پیشگیری شکل خاصی به خود میگیرد و پدیده جرم و بزهکاری از منظر پیشگیری به طور جدی مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرد. علل و عوامل شکلگیری و گسترش آن شناسایی میشوند، انواع جرائم، میزان شیوع و گستردگی آنها، گسترش جغرافیایی جرم و نقشه جهانی آن ترسیم میشود و امکانات نهادهای فعال، همانند پلیس و نیروی انتظامی، دادگاهها و نهادهای قضایی، مؤسسات مشاوره و مددکاری افزایش داده میشود و مرحله سوم (مرحله پس از وقوع جرم) تأکید بر کشف، تعقیب و مجازات و تنبیه مجرمان و بزهکاران است. (شاملو، موسیزاده، 1389: 44) به لحاظ اهمیت موضوع به نظر میرسد تاسیس تشکیلاتی به نام فدراسیون حقوق ورزشی اهمیت ویژهای پیدا میکند.
روش شناسی تحقیق
از آنجایی که این تحقیق به دنبال سنجش اثر بخش آگاهی از قوانین حقوقی درخصوص تاسیس فدراسیون حقوقی در کاهش حوادث ناشی از فعالیت در عرصههای مختلف است لذا دادههای این تحقیق کمی وکیفی هستند به عبارت دیگر روش پژوهش در این مطالعه ازنوع تحقیق آمیخته میباشد. اطلاعات به روش کتابخانه ای با استفاده از مجلّات و نشریات معتبر علمی و مقالات چاپ شده در آنها، مراجعه به کتابخانههای مهم و معتبر کشور از قبیل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مراجعه به سایتهای معتبر علمی گردآوری شده است .اصلیترین ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه و مصاحبه است. در این تحقیق از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که داده کمیها از نرمافزار spss با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت؛ در بخش آزمونهای توصیفی به مدد شاخصهای مرکزی میانگین، انحراف استاندارد و... به برسی دادهها پرداخته شد و در بخش استنباطی به وسیله آزمون رگرسیون و تحلیل مسیر ارزیابی قرار گرفت و دادههای کیفی نیز از طریق نرم افزار تحلیل کیفی MAX QDA بررسی و مقوله بندی و در نهایت کد بندی و بر اساس مدل والاس در ابتدا به صورت استقرایی به دنبال تشکیل محتوای مفاهیم و نظریات به صورت مدل نظری و سپس مدل را در یک فرایند قیاسی و با استفاده از تکنیکهای آماری مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت.
جامعه آماری و جمعآوری اطلاعات
این پژوهش دراستان مرکزی باهمکاری 210 تن از مدیران حرفهای ورزش ازطریق دو پرسشنامه (در خصوص مدیران فنی و مدیران غیر فنی) الکترونیکی، مصاحبه حضوری و تلفنی دردو بخش دانشگاهی و غیر دانشگاهی آقایان و بانوان انجام پذیرفته است که از کل پاسخگویان 3/25 درصد خانم و 7/74 درصد مرد و 7/70 درصد پاسخگویان غیر دانشگاهی و 3/29 درصد دانشگاهی بودهاند.
نتایج حاصل از جدول (1) نشان میدهد 3/25 از پاسخ دهندگان زن و 7/74% مرد بوده اند.
نتایج حاصل از جدول (2) نشان میدهد 7/70% از پاسخدهندگان غیردانشگاهی و 3/29% دانشگاهی بودهاند.
نمودار 1. درصد فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان
جدول (1). فراوانی و درصد فراوانی وضعیت پاسخ دهندگان
وضعیت | فراوانی | درصد فراوانی |
غیر دانشگاهی | 106 | 7/70 |
دانشگاهی | 44 | 3/29 |
کل | 150 | 100 |
نمودار 2. درصد فراوانی وضعیت پاسخ دهندگان
جدول (2). فراوانی و درصد فراوانی سمت پاسخ دهندگان
سمت | فراوانی | درصد فراوانی |
مربی گری | 61 | 7/40 |
کارشناس ورزش | 28 | 7/18 |
مدیریت | 46 | 7/30 |
داوری | 13 | 7/8 |
رسانه ورزشی | 2 | 3/1 |
کل | 150 | 100 |
نمودار 3. درصد فراوانی سمت پاسخ دهندگان
نتایج حاصل از جدول (3) نشان میدهد 7/40% از پاسخ دهندگان دارای سمت مربیگری، 7/18% کارشناس ورزش، 7/30% مدیریت، 7/8% داوری و 3/1% دارای سمت رسانه ورزشی بودهاند.
در نتیجه دادههای کیفی از طریق نرمافزارMAX QDA مورد ارزیابی قرارگرفت که در خصوص عدم آگاهی مدیران اجرایی و مدیران ستادی 17 کد و در خصوص مصونیت مدیران 19 کد شناسایی شده و همچنین دادههای کمی از طریق نرمافزار spss مورد تحلیل قرار گرفت.
جدول (3) آمارههای توصیفی مؤلفه های پژوهش
| میانگین | انحراف معیار | واریانس |
جرائم و تخلفات ورزشی | 58/3 | 711/0 | 506/0 |
تدابیر ضروری در خصوص تماشاگران | 47/3 | 924/0 | 855/0 |
ایمنی اماکن تجهیزات ورزشی | 60/3 | 737/0 | 544/0 |
هماهنگی، کنترل و نظارت بر کارکنان، سرپرستان مربیان و ورزشکاران | 67/3 | 711/0 | 506/0 |
شرح وظایف و اختیارات مربوطه در ورزش | 71/3 | 549/0 | 302/0 |
ایجاد شرایط توسعه و گسترش فعالیتهای ورزشی با توجه به قوانین حمایتی | 23/4 | 793/0 | 630/0 |
قوانین تنبیهی و آیین نامه های انضباطی | 58/3 | 660/0 | 437/0 |
مصونیت از عواقب پیش آمده | 23/4 | 795/0 | 633/0 |
آگاهی از قوانین حقوقی در توانمندسازی مدیران حرفه ای | 56/3 | 479/0 | 230/0 |
نتایج حاصل از جدول (2) نشان میدهد که میانگین و انحراف معیار شاخص جرائم و تخلفات ورزشی 711/0 ± 58/3، میانگین و انحراف معیار شاخص تدابیر ضروری در خصوص تماشاگران 711/0 ± 58/3، میانگین و انحرافمعیار شاخص ایمنی اماکن تجهیزات ورزشی 737/0 ± 60/3، میانگین و انحراف معیار شاخص هماهنگی، کنترل و نظارت بر کارکنان، سرپرستان مربیان و ورزشکاران 711/0 ± 67/3، میانگین و انحراف معیار شاخص شرح وظایف و اختیارات مربوطه در ورزش 549/0 ± 71/3، میانگین و انحراف معیار شاخص ایجاد شرایط توسعه و گسترش فعالیت های ورزشی با توجه به قوانین حمایتی 793/0 ± 23/4، میانگین و انحراف معیار شاخص قوانین تنبیهی و آیین نامههای انضباطی 660/0 ± 53/3، میانگین و انحراف معیار شاخص مصونیت از عواقب پیش آمده 795/0 ± 23/4، میانگین و انحراف معیار شاخص آگاهی از قوانین حقوقی در توانمندسازی مدیران حرفه ای 479/0 ± 56/3 می باشد.
آزمون نرمالیه داده ها
جهت بررسي نرمال بودن دادهها، از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضريب چولگي1 و ضريب کشيدگي2 استفاده شد که در صورت نرمال بودن دادهها مجاز به استفاده از آزمونهای پارامتریک می باشیم.
یافتهها
این تحقیق به مطالعه و بررسی تاسیس فدراسیون حقوقی دراستان مرکزی پرداخته است. این مطالعه با همکاری 210 نفر از مدیران، مربیان، داوران، کارشناسان، زورنالیستها خانم و آقا انجام شد که 150 نفر بطور فعال در این تحقیق مشارکت نمودند که نتایج حاصل از آن در جدول شماره (4) نشان داد 7/40% از پاسخ دهندگان دارای سمت مربی، 7/18% کارشناس ورزش، 7/30% مدیر، 7/8% داورو 3/1% دارای سمت رسانه ورزشی بودهاند. از کل پاسخگویان 3/25 درصد خانم و 7/74درصد مرد و 7/70 درصد پاسخگویان غیر دانشگاهی و 3/29 درصد دانشگاهی بودهاند.
[1] Skewness
[2] Kurtosis
جدول (4) آزمون کولموگروف اسمیرنوف
متغیر | ضریب چولگی | ضریب کشیدگی | کولموگروف اسمیرنوف | نتیجه آزمون | ||
آماره | سطح معنیدار | تعداد | ||||
جرائم و تخلفات ورزشی | 040/1- | 949/1 | 115/0 | 0001/0 | 150 | نرمال است |
تدابیر ضروری در خصوص تماشاگران | 050/0- | 144/0- | 249/0 | 0001/0 | 150 | نرمال است |
ایمنی اماکن تجهیزات ورزشی | 150/1- | 403/1 | 133/0 | 0001/0 | 150 | نرمال است |
هماهنگی، کنترل و نظارت بر کارکنان، سرپرستان مربیان و ورزشکاران | 695/0- | 737/0 | 147/0 | 0001/0 | 150 | نرمال است |
شرح وظایف و اختیارات مربوطه در ورزش | 451/1- | 503/2 | 134/0 | 0001/0 | 150 | نرمال است |
ایجاد شرایط توسعه و گسترش فعالیت های ورزشی با توجه به قوانین حمایتی | 432/1- | 486/2 | 213/0 | 0001/0 | 150 | نرمال است |
قوانین تنبیهی و آیین نامه های انضباطی | 724/0- | 442/1 | 192/0 | 0001/0 | 150 | نرمال است |
مصونیت از عواقب پیش آمده | 439/1- | 479/2 | 210/0 | 0001/0 | 150 | نرمال است |
بحث وتحلیل
نرمافزارspss و دادههای کیفی از طریق نرمافزارMAX QDA نتایج زیر حاصل گردید. آزمون t نشان داد تفاوت معناداری بین میانگین فرضیه و مقدار آزمون وجود داشت. از آنجا که میانگین بالاتر از سطح متوسط است می توان گفت آگاهی ازقوانین حقوقی در تضمین مصونیت مدیران حرفه ای ورزش تاثیر دارد. نتایج حاصل از جدول شماره (2) نشان میدهد که میانگین و انحراف معیار شاخص مصونیت از عواقب پیش آمده 795/0 ± 23/4، میانگین و انحراف معیار شاخص آگاهی از قوانین حقوقی در توانمندسازی مدیران حرفهای 479/0 ± 56/3 میباشد. با توجه به جدول شماره (3) ملاحظه میشود میانگین آگاهی مدیران حرفه ای از قوانین حقوقی درمصونیت ازعواقب پیش آمده از حوادث ورزشی در استان مرکزی 24/4 و انحراف معیار آن 795/0 میباشد. آزمون t با مقایسه میانگین با سطح متوسط ( مقدار آزمون) نشان میدهد که 034/19 = t و 05/0 > 0001/0 =sig. لذا تفاوت معناداری بین میانگین فرضیه و مقدار آزمون وجود داشت. از آنجا که میانگین بالاتر از سطح متوسط است می توان گفت میانگین آگاهی مدیران حرفه ای از قوانین حقوقی درمصونیت ازعواقب پیش آمده از حوادث ورزشی در استان مرکزی تاثیر دارد. از طرفی دیگر اندازه اثر برابر 56/1 میباشد مقادیر 5/0، 5/0 و 8/0 به ترتیب نشان دهنده اثر کم، متوسط و زیاد میباشد. با توجه به بیشتر بودن اندازه اثر از 8/0 تأثیر آگاهی مدیران حرفهای از قوانین حقوقی درمصونیت ازعواقب پیش آمده از حوادث ورزشی در استان مرکزی به میزان بالایی است.
نتایج جدول (3) بیانگر مهمترین عوامل مرتبط با آگاهی مدیران حرفهای بر کاهش حوادث ناشی از عملیات ورزشی در استان مرکزی با استفاده از آزمون فریدمن است. نتایج آزمون خی دو در آزمون فریدمن با مقدار 059/284 = x2 و سطح معنی دار 05/0 > 0001/0 = sig نشان میدهد که تفاوت معناداری بین اولویت عوامل وجود دارد. مهمترین عامل مرتبط با آگاهی مدیران حرفه ای بر کاهش حوادث ناشی از عملیات ورزشی به ترتیب اولویت به شرح زیر می باشد:
1- مصونیت از عواقب پیش آمده 2- ایجاد شرایط توسعه و گسترش فعالیت های ورزشی با توجه به قوانین حماینی 3- هماهنگی، کنترل و نظارت بر کارکنان ، سرپرستان، مربیان و ورزشکاران 4- شرح وظایف و اختیارات مربوطه در ورزش 5- جرائم و تخلفات ورزشی 6- ایمنی اماکن و تجهیزات ورزشی 7- قوانین تنبیهی و آیین نامههای انضباطی 8 - تدابیر ضروری در خصوص تماشاگران.
نتیجه گیری
در پایان با عنایت به نتایج بدست آمده ضرورت تاسیس فدراسیون حقوقی وبه تبع آن هیاتهای حقوقی در ادارات کل ورزش جوانان استانهای کشور است که میتواند مواردی از قبیل: هماهنگی، کنترل و نظارت بر کارکنان، سرپرستان، مربیان و ورزشکاران طبق شرح وظایف و اختیارات مربوطه، تدابیر ضروری در خصوص حضور تماشاگران در باشگاهها، رعایت ایمنی اماکن و تجهیزات ورزشی طبق استانداردها، ایجاد شرایط توسعه و گسترش فعالیتهای ورزشی، استفاده کردن از قوانین تنبیهی و آییننامههای انضباطی در خصوص افراد خاطی، زمینه مصونیت از عواقب پیش آمده در هنگام فعالیتهای ورزشی رافراهم نمایند. مدیران حرفه ای ورزش جهت حمایت از حوزه فعالیتشان میبایست تمهیداتی از قبیل مطالعه و آموزش قوانین حقوقی، بکارگیری افراد متخصص از قبیل مربیان باتجربه،کارشناسان رسمی دادگستری و مشاوران حقوقی و اخذ بیمه مسئولیت مدنی بصورت کامل و با تضمین حداقل یک سال بعد از اتمام زمان بیمهنامه (به دلیل روند طولانی پروندهها در محاکم قضایی) در نظرگیرند؛ تا در مواقع بروز حادثه بتواند راهگشای مشکلات پیش آمده برای مدیران و کلیه افراد تحت پوشش (مربیان، داوران، ورزشکاران، تماشاچیان، پرسنل اداری و خدماتی و...) شود و مصونیت ایشان را در قبال حوادث ایجاد شده تضمین نماید.
پیشنهادها
با توجه به اینکه حدود نیم قرن میباشد که سازمان تربیت بدنی سابق ووزارت ورزش و جوانان فعلی تشکیل گردیده و از طرفی حدود سی سال میباشد که متولیان ورزش کشور تشخیص دادند فدراسیون پزشکی برای جامعه ورزشی ضروری است که الحق ضروری هم بوده و بایستی توسعه هم پیدا کند؛ محققین عرصه ورزش کشوردر این برحه از زمان با توجه به اتفاقات داخلی و بینالمللی پیش آمده درجهت راهکارهای اقدامات پیشگیرانه پژوهشهایی کاربردی درجهت توسعه قوانین حقوق ورزشی ارائه نمایند.
منابع
1- Aghainia, Hossein, 2004, Sports Law, Tehran: Mizan Publishing. (In Persian).
. .