شناسایی عوامل موثر بر برند ملی ورزشی در ایران
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشی
حمید معین فرد
1
,
پریوش نوربخش
2
*
,
سید نعمت خلیفه
3
,
عباس خدایاری
4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: برندملی, سیاست زدایی ورزشی, ارزش های دینی و مذهبی, تعاملات بین المللی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر برند ملی ورزشی در ایران بود. تحقیق حاضر از نظر ماهیت پژوهش، اکتشافی - کاربردی؛ نحوه و روش پژوهش، کیفی؛ پارادایم حاکم بر پژوهش، تفسیری و روش تجزیه و تحلیل دادهها تئوری داده بنیاد روش ناساختاریافته گلیزر و منبع گردآوری دادهها شامل مصاحبه میباشد. جامعه آماري متشکل از مدیران و خبرگانی است كه در زمینه مدیریت ورزشی در حوزه برندسازی ملی از طریق ورزش تخصص علمی را دارند. برای انجام مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته، مدیران، متخصصین مدیریت ورزشی کشور به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند و سپس به بیان آراء و دیدگاههای خود درباره سؤالات مصاحبه پرداختهاند. در پژوهش حاضر نظرات 12 نفر تا رسیدن به حد اشباع نظری جمعآوری گردید. پایایی مصاحبهها با استفاده از روش مطالعه توافق درون موضوعی 80/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی توسط نرمافزار مکس کیودا نسخه ۲۰۱۸ استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که برای رسیدن به برندملی در ورزش ایران نیاز به الزاماتی است که بخشی از این الزامات مربوط به عوامل شناسایی شده می باشد و مدیران ورزشی کشور باید در این زمینه گام های موثری بردارند. استفاده از نخبگان ورزشی با گرایش های سیاسی مختلف، عدم تبغیض نژادی یا قومیتی، استفاده از تمدن غنی، تقویت افکارعمومی ورزشی جهان، تقویت دیپلماسی ورزشی با جهان، تقویت توریسم ورزشی در ایران، توسعه تعاملان بین المللی ورزشی، بازنگری قوانین دست و پاگیر برای توسعه ورزش، برآورد شدن نیازهای و منافع ورزشی پیشنهاد می شود.
The purpose of this research was to identify the factors affecting the national sports brand in Iran. In terms of the nature of the research, the present research is exploratory-applied; The manner and method of research, qualitative; The ruling paradigm of research is interpretive; And the method of data analysis is Glazer's unstructured data theory foundation and the source of data collection includes interviews. The statistical community consists of managers and experts who have scientific expertise in the field of sports management in the field of national branding through sports. To conduct an in-depth and semi-structured interview, managers, sports management experts of the country have been selected by purposeful sampling and then expressed their opinions and views on the interview questions. In the present study, the opinions of 12 people were collected until reaching theoretical saturation. The reliability of the interviews was obtained using the intra-subject agreement study method of 0.80. For data analysis, the method of continuous comparison was used during three stages of open, central and selective coding by Max Kyoda software version 2018. The results of the research showed that in order to achieve a national brand in Iranian sports, there is a need for requirements, which are part of the requirements related to the identified factors, and the country's sports managers should take effective steps in this field. The use of sports elites with different political tendencies, the absence of racial or ethnic hatred, the use of a rich civilization, strengthening the world's sports public opinion, strengthening sports diplomacy with the world, strengthening sports tourism in Iran, developing international sports interactions, revising cumbersome laws for The development of sports, the assessment of sports needs and benefits is suggested.
Alderman, P., & Eggeling, K. A. (2023). Vision Documents, Nation Branding and the Legitimation of Non-democratic Regimes. Geopolitics, 1-31.
Castro, A. S. (2013). “South Africa’s Engagement in Sports Diplomacy: The Successful Hosting of the 2010 FIFA World Cup”. The Hague Journal of Diplomacy, 8(3-4), pp: 197-210. Li, X., & Feng, J. (2021). Nation branding through the lens of soccer: Using a sports nation branding framework to explore the case of China. European Journal of Cultural Studies, 13675494211011179.
Dinnie, K. (2015). Nation branding: Concepts, issues, practice. Routledge.
Dubinsky, Y. (2022). The Olympic Games, Nation Branding, and Public Diplomacy in a post-pandemic world: Reflections on Tokyo 2020 and beyond. Place Branding and Public Diplomacy, 1-12.
Dubinsky, Y. (2023). Country image, cultural diplomacy, and sports during the COVID19 pandemic: Brand America and Super Bowl LV. Place Branding and Public Diplomacy, 19(3), 249-265.
Dubinsky, Y. (2023). Sports, Brand America and US public diplomacy during the presidency of
Donald Trump. Place Branding and Public Diplomacy, 19(1), 167.
Fan, Y. (2010). Branding the nation: Towards a better understanding. London: Brunel Business School.
Farzadfar, M; Yousefi, B, Bahrami, S (2019) Social Consepuences of the Presence and Success of Muslim Veiled Womens in the International Sports Event: A Pualitative Study, 7 (4), 75-86. (Persian).
GfK Roper Public Affair & Media. (2009). The Anholt-GfK Roper Nation Brands Index 2009 Highlights Report. GfK Custom Research North America.
Grix, J., Brannagan, P. M., & Houlihan, B. (2017). Interrogating states’ soft power strategies: A case study of sports mega-events in Brazil and the UK. In Challenges to Emerging and Established Powers: Brazil, the United Kingdom and Global Order (pp. 192-208). Routledge.
Hadian, N, Karimi, A. H. (2020). The soft power of sport in the service of geopolitical goals Out-of-Puarterly Politics Geopolitics, 17(2), 183-202. (Persian).
Hong, M., & Hardy, I. (2022). China’s higher education branding: Study in China as an emerging national brand. Journal of Marketing for Higher Education, 1-21.
Knott, B., Fyall, A., & Jones, I. (2017). Sport mega-events and nation branding: Unique characteristics of the 2010 FIFA World Cup, South Africa. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(3), 900-923.
Kobierecki, M. M., & Strożek, P. (2017). Sport as a factor of nation branding: A quantitative approach. The international Journal of The history of sport, 34(7-8), 697-712.
Pamment, J., & Cassinger, C. (2018). Nation branding and the social imaginary of participation: An exploratory study of the Swedish Number campaign. European Journal of Cultural Studies, 21(5), 561-574.
Papadopoulos, N., Hamzaoui-Essoussi, L. & El Banna, A. (2016). Nation branding for foreign direct investment: An Integrative review and directions for research and strategy. Journal of Product & Brand Management, 25(7), 615-628.
Perskaya, V., Khairov, B. G., Revenko, N., & Khairova, S. M. (2020). Shaping a comprehensive government-supported country brand program. Entrepreneurship and sustainability, (2020), 8.
Swoboda, B., & Sinning, C. (2020). How country development and national culture affect the paths of perceived brand globalness to consumer behavior across nations. Journal of Business Research, 118, 58-73.
Taks, M., Seguin, B., Naraine, M. L., Thompson, A., Parent, M. M., & Hoye, R. (2020). Brand governance practices in Canadian national sport organizations: An exploratory study. European Sport Management Quarterly, 20(1), 10-29.
Tien, N. H., Dung, H. T., & Tien, N. V. (2019). Branding building for Vietnam tourism industry reality and solutions. International Journal of Research in Marketing Management and Sales, 1(2), 63-68.
Wei, H., Yu, Y., & Yuan, Z. (2022). Heritage Tourism and Nation-Building: Politics of the Production of Chinese National Identity at the Mausoleum of Yellow Emperor. Sustainability, 14(14), 8798.