بررسی نقش شبکه های اجتماعی در ترویج فرهنگ شهری (مطالعه موردی: شهروندان شهرکرج در سال 1397)
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایران
1 -
کلید واژه: مشارکت جویی, فرهنگ شهری, قانون گرایی, عام گرایی, مسئولیت پذیری,
چکیده مقاله :
پژوهش بر آن است تا نقش میزان حضور در شبکه های اجتماعی و نوع استفاده از آن بر ترویج فرهنگ شهری و نقش شبکه های اجتماعی بر قانون گرایی، مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و عام گرایی که از شاخصه های فرهنگ شهری می باشد را بررسی نماید . جامعه آماری این تحقیق شهروندان شهر کرج می باشند روش تحقیق و تکنیک مورد استفاده، پرسشنامه و مصاحبه است . روش نمونه گیری نیز ، نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی می باشد . نتایج گویای آن است که فرضیه های تحقیق تایید می گردند . یعنی با استفاده از شبکه های اجتماعی و از طریق ترغیب شهروندان به عضویت در کانال ها و صفحات نهادهای شهری با ابزارهای تشویقی و آموزش، می توان فرهنگ شهری را ترویج نمود منوط به اینکه در این مقوله منافع شهروندان بیشتر مد نظر قرار گیرد .از سوی دیگر نتایج بدست آمده گویای آن است که در حال حاضر محتوای شبکه های اجتماعی نهادهای شهری به ندرت به موضوع فرهنگ شهری می پردازند. لذا جهت آموزش فرهنگ شهری از طریق شبکه های اجتماعی نهادهای شهری می بایست بیشتر به مقوله فرهنگ شهری بپردازند. متخصصین و خبرگان مصاحبه شونده نیز ابراز داشته اند که با ابزارهای تشویقی مناسب می توان عضویت افراد را در کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی نهادها بیشتر نمود سپس با ارائه محتوای مفید، هدفمند و مورد نیاز شهروندان در آموزش ایشان برای ترویج فرهنگ شهری موثر واقع شد.
. The research aims to examine the role of presence in social networks and the type of its use on the promotion of urban culture and the role of social networks on the rule of law, responsibility, participation and generalism that are the characteristics of urban culture. The statistical population of this research is the citizens of Karaj . The research method is a mix of survey with a researcher-made questionnaire and an a deep interview. The sampling method is multi-stage cluster sampling. The results indicate that there is a significant relationship between the use and presence of social networks in promoting urban culture. Also, there is a relationship between the use of social networks and legality, responsibility, participation and generalization of citizens There is significance. That is, by using social networks and by encouraging citizens to join the channels and pages of urban institutions with incentives and education tools, urban culture can be promoted, provided that the interests of citizens are considered more in these issues. Other results indicate that currently the content of social networks of urban institutions rarely address the issue of urban culture. Therefore, in order to teach urban culture through social networks, urban institutions should pay more attention to the category urban culture. Experts and experts interviewed also expressed that with appropriate incentive tools can increase the membership of individuals in the channels and social network pages of institutions, then by providing useful, targeted and needed content in educating citizens to promote effective urban culture
_||_