ارائه الگوى توسعه اجتماعی از دید شهروندان شهرستان تنکابن با رویکرد تحلیل مضمون
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانالهام سعیدی 1 , سروش فتحی 2 * , سارا محمدپور خبازی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه جامعه شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه ارتباطات، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: توسعه اجتماعی, جامعه شناختی, الگوی کیفی, شهرستان تنکابن, تحلیل مضمون,
چکیده مقاله :
چکیده
توسعه اجتماعی همانند اکثر مفاهیم توسعه در طول زمـان و بـا تجربـه و سیاسـتهـا و رهیافـتهـاي متعـدد توسعه همچنین در سطوح ملی، منطقهاي و بینالمللی تغییر کرده و گسترش یافته است. هدف از انجام این پژوهش ارائه الگوى کیفی تبیین جامعه شناختی توسعه اجتماعی در بین شهروندان شهرستان تنکابن با رویکرد تحلیل مضمون بوده است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد کیفی با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاری از خبرگان و مدیران شهری و اساتید دانشگاهی رشته جامعهشناسی در تنکابن استفاده شده است. حجم نمونه با روش گلوله برفی و تا حصول اشباع نظری در مجموع 15 نفر را در برگرفت. کد گذاری دادهها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا به انجام رسید. یافتههای پژوهش نشان داد مدل جامعه شناختی توسعه اجتماعی در بین شهروندان شهرستان تنکابن با 5 تم اصلی (رفاه اجتماعی، سیاستهای توسعه اجتماعی، عوامل آموزشی توسعه اجتماعی، کلیت نظام شهری، تحول سرمایههای اجتماعی) و 12 تم فرعی (امکانات اساسی زندگی، بهزیستی، عوامل زیست محیطی، شرایط سیاسی جامعه، عوامل توسعه شهری، سطح سواد شهروندان، امکان کارآفرینی، توجه به حوزه فرهنگی، امنیت عمومی، میزان عدالت در جامعه، وضعیت روانی شهروندان، انسجام شهروندان) و 57 مضمون پایه تبیین میشود. پیشنهاد میگردد با اتخاذ تدابیر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی در حوزه تقویت رضایت از زندگی و ارتقای کیفیت زندگی تمام اقشار جامعه به خصوص در میان نسل جوان و نوجوان در مسیر توسعه اجتماعی گام برداریم
The purpose of this research was to present a qualitative model of sociological explanation of social development among the citizens of Tunkabon city with thematic analysis approach. In order to carry out the research, a qualitative approach was used using semi-structured interviews with experts and city managers and university professors in the field of sociology in Tonkabon. The coding of the data was done using Max Kyuda software. The findings of the research showed the sociological model of social development among the citizens of Tonkabon city with 5 main themes (social welfare, social development policies, educational factors of social development, urban system as a whole, transformation of social capital) and 12 sub-themes (basic opportunities Life, well-being, environmental factors, political conditions of society, urban development factors, literacy level of citizens, possibility of entrepreneurship, attention to the cultural field, public security, level of justice in society, mental state of citizens, cohesion of citizens) and 57 basic themes are explained
بنی فاطمه، سید مرتضی، نوابخش، مهرداد، ادهمی، عبدالرضا. (1401) بررسی نقش توسعه اجتماعی- فرهنگی در ارتقای آگاهی زنان نسبت به مسائل سیاسی، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 14(55)، 139-152.
حسینی، سیدابراهیم، نوابخش، فرزاد، سیدی، فرانک. (1399). طراحی مدل توسعه اجتماعی متأثر از سرمایه اجتماعی کلان شهر اراک با تأکید بر نظریه پاتنام، فصلنامه مطالعات سیاسی، 13(50)، 61- 86.
خانمحمدی هزاوه، مریم، نوابخش، فرزاد، سیدی، فرانک، مشهدی، ژیلا، توسکی، مریم. (1401). آسیبشناسی توسعه شهری کلانشهر اراک و رابطه آن با سلامت اجتماعی، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 14(55)، 275-298.
دولتخواه اجیرلو، قادر، میرساردو، طاهره، ادهمی، عبدالرضا. (1400) تبیین جامعه شناختی موانع توسعه با تاکید بر توسعه اجتماعی- فرهنگی (مورد مطالعه: شهر بیله سوار)، پژوهش های جامعه شناسی، 15(4)، 25-49.
شهبازی، زهره، مبارکی، مهدی. (1400). بررسی وضعیت شاخص های توسعه اجتماعی در استان مرکزی، جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، 10(2)، 227-258.
عالی زاد، اسماعیل. (1395). بازتاب توسعه اجتماعی در برنامههای توسعه جمهوری اسلامی ایران (برنامههای اول تا پنجم)، فصلنامه علوم اجتماعی، 22(70)، 123- 166.
فرهمند کوشک¬قاضی، غلامرضا، کریمی، مجیدرضا، راسخ، کرامت الله (1400) بررسی تأثیر شاخص های توسعه اجتماعی بر ساختار خانواده از دیدگاه جامعه شناختی بعد از انقلاب اسلامی ایران، پژوهش های جامعه شناسی، 15(1)، 31-59.
فلاحی، علی، کفاشی، مجید. (1397). بررسی اثر توسعه اجتماعی بر سلامت اجتماعی در کلانشهر تهران، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 10(2)، 59-72.
قشقائی، کیوان. (1399). بررسی توسعه اجتماعی استان کرمانشاه از سال 1385 تا 1395، فصلنامه پیشرفت و توسعه استان کرمانشاه، 1(1)، 60-84.
مطلق، معصومه، گندمی، محمد. (1396). بررسی میزان توسعه اجتماعی در سطح شهر خمین، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 9(2)، 89-100.
Alarcon, D., & Zepeda, E. (2019). Economic Reform or Social Development? The Challenges of a Period of Reform in Latin America: Case Study of Mexico 1. In Economic Reforms, Growth and Inequality in Latin America (pp. 159-190). Routledge.
Anderson-Butcher, D. (2019). Youth sport as a vehicle for social development. Kinesiology Review, 8(3), 180-187.
Badura, A., Verpeut, J. L., Metzger, J. W., Pereira, T. D., Pisano, T. J., Deverett, B., ... & Wang, S. S. (2018). Normal cognitive and social development require posterior cerebellar activity. Elife, 7, e36401.
Cattaneo, A., Adukia, A., Brown, D. L., Christiaensen, L., Evans, D. K., Haakenstad, A., ... & Weiss, D. J. (2022). Economic and social development along the urban–rural continuum: New opportunities to inform policy. World Development, 157, 105941.
Chugunov, I., Makohon, V., Pasichnyi, M., Nikitishin, A., Adamenko, I., Krykun, T., ... & Sobchuk, S. (2018). Budget policy of social development. doi: https://doi. org/10.21303/978-9949-7316-1-9.
Ginevičius, R., & Podvezko, V. (2009). Evaluating the changes in economic and social development of Lithuanian counties by multiple criteria methods. Technological and economic development of economy, 15(3), 418-436.
Grusec, J. E., & Lytton, H. (2012). Social development: History, theory, and research. Springer Science & Business Media
Jacek, Z., Vitaliy, G., & Marina, S. (2019). Model of the evolution of social development in the philosophy of global constitutionalism. Wisdom, (2 (13)), 51-61.
Jašková, D. (2019). Assessment of social development in Slovakia in the context of human resources. Central European Journal of Labour Law and Personnel Management, 2(2), 21-32.
Myalkina, E. V., Sedhyh, E. P., Zhitkova, V. A., Vaskina, V. A., & Isaykov, O. I. (2018). University resource center as an element of social development of the region. Vestnik of Minin University, 6(3), 1.
Plagerson, S., Patel, L., Hochfeld, T., & Ulriksen, M. S. (2019). Social policy in South Africa: Navigating the route to social development. World Development, 113, 1-9.
Rosa-Salva, O., Mayer, U., Versace, E., Hébert, M., Lemaire, B. S., & Vallortigara, G. (2021). Sensitive periods for social development: Interactions between predisposed and learned mechanisms. Cognition, 213, 104552.
Simons, L., & Cleary, B. (2006). The influence of service learning on students' personal and social development. College teaching, 54(4), 307-319.
Singh, P. (2015). How solidarity works for welfare: Subnationalism and social development in India. Cambridge University Press.