تاثیر راهکارهای اسلامی (از دیدگاه امام جعفر صادق) بر توسعۀ کارآفرینی استراتژیک اسلامی
محورهای موضوعی : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانبهناز خوش طینت 1 * , محمدرضا نقنایی 2 , مهدی غلاملو 3
1 - گروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران
کلید واژه: سداد و محکمکاری, جدیت و مداومت, و تشویق به کار در منابع معتبر اسلامی, توسعه کارآفرینی استراتژیک اسلامی,
چکیده مقاله :
اسلام دين كار، تلاش و آيين عمل و كوشش است و همه انسانها را براي تامين معاش و زندگي با عزت و شرافت دعوت ميكند. از این نظر اسلام دین کارآفرینی است. سخت كوشي و مقاومت در برابر سختيها از آموزههاي اساسي اسلام است و اهتمام به كار و تلاش از ديدگاه اسلام نوعي عبادت است و روح و جسم وي را تقويت ميكند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر تعیین تاثیر سداد و محکم کاری، جدیت و مداومت در کار و تشویق به کار در منابع معتبر اسلامی بر توسعه کارآفرینی استراتژیک اسلامی است. جامعه آماری تحقیق، کارآفرینان استان تهران، البرز و قزوین هستند که به دلیل نامعین بودن آنان با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 حجم نمونه تعیین شد که با در نظر داشتن ضریب بازگشت، تعداد 400 پرسشنامه بصورت تصادفی در دسترس توزیع شد که با توجه به پاسخها فقط 384 عدد از آنان قابلیت تجزیه و تحلیل آماری را داشتند. براي تجزيه و تحليل دادههاي بدست آمده از نمونهها از روش آمار استنباطي استفاده شده است. برای این منظور با استفاده از آمار استنباطی در مرحله اول، مدل اندازهگیری و سپس مدل ساختاری پژوهش مورد بررسی قرار گرفت؛ برای این منظور از نرم افزار اسمارتپیالاس استفاده شده است که نتایج آن بیانگر تاثیر معنادار سداد و محکمکاری، جدیت و مداومت در کار و تشویق به کار در منابع معتبر اسلامی بر توسعه کارآفرینی استراتژیک اسلامی است که بر همین اساس و در راستای نتایج حاصل از آزمون فرضیات پیشنهادات تحقیق ارائه گردید.
: Islam is the religion of work, effort and ritual of action and effort and invites all people to provide livelihood and live with dignity and honor. In this sense, Islam is the religion of entrepreneurship. Hard work and resistance against hardships is one of the basic teachings of Islam, and from the perspective of Islam, dedication to work and effort is a form of worship and strengthens one's soul and body. Therefore, the purpose of this research is to determine the impact of hard work, seriousness and persistence in work and encouragement to work in authentic Islamic sources on the development of strategic Islamic entrepreneurship. The statistical population of the research is the entrepreneurs of Tehran, Alborz and Qazvin provinces, and due to their indeterminacy, a sample size of 384 was determined by using Cochran's formula, and considering the return rate, 400 questionnaires were randomly distributed. Only 384 answers were capable of statistical analysis. Inferential statistics method was used to analyze the data obtained from the samples. For this purpose, using inferential statistics in the first stage, the measurement model and then the structural model of the research were examined; For this purpose, SmartPLS software has been used, the results of which show the significant impact of dedication and hard work, seriousness and persistence in work and encouraging work in reliable Islamic sources on the development of strategic Islamic entrepreneurship, which is based on this and in line with the results of the test. Hypotheses of research proposals were presented.
اشتریان، کیومرث. (1383). پژوهش با فرضیه آغاز میشود نه با پرسش!. مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 65(0)، 21-34.
امینی، محمد، نادری، نادر، و رضایی، بیزن. (1399). بررسی تطبیقی آموزههای اسلامی و ریشههای مذهبی کارآفرینی. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 8(2)، 10-46.
آقائی، سولماز، شهبازی، یاسر، پیربابایی، محمدتقی، و بیتی، حامد. (1402). ارائه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی در حوزه آموزش کارآفرینی با واکاوی برنامه درسی معماری. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، انتشار الکترونیکی.
بابایی (طلاتپه)، محمدباقر، و شعبانی، شیوا. (1394). توکل و کارآفرینی در اسلام. کنفرانس بین المللی مدیریت و کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی.
خداداد حسینی، سید حمید و کلابی، امیرمحمد. (1391). جایگاه باورهای مذهبی- اسلامی کارآفرینان در بازاریابی کارآفرینانهی کسبوکارهای کوچک و متوسط. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 5(4)، 107-128.
زیودار، مهدی و کشاورز، سهیلا،1398،کارآفرینی در سیره امام جعفر صادق علیه السلام،دومین همایش ملی پیشرفتهای نوین در عرصه علم و فرا علم،مشهد،https://civilica.com/doc/937742
سلطانی، ایرج، کوهیان افضل، شهرام، و غفوری، فاطمه. (1396). بررسی نقش تفکر استراتژیک بر کارآفرینی سازمانی. نشریه مهارت آموزی، 5(19 )، 35-48.
شریفزاده، محمدشریف، سارانی، نوشین، و عبدالله زاده، غلامحسین. (1402). پیامدسنجی اعتبارات خرد بر معیشت خانوارهای روستایی: دلالتهایی برای خوداشتغالی و کارآفرینی خرد در پرتو الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، چاپ الکترونیکی.
شهرامفر، شیوا؛ عالمتبریز، اکبر؛ زندحسامی، حسام و سخدری، کمال. (1401). طراحی و اعتبار سنجی مدل کارآفرینی استراتژیک در نهادهای عمومی با رویکرد آمیخته. مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی، 12(48)، 250-223.
علیوندزمهریری، علی؛ حیرانی، فروغ و معینالدین، محمود. (1401). شناسایی مؤلفههای کارآفرینی استراتژیک به روش فرا ترکیب. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، ۱۰ (۳۹)، ۹۱-۱۱۴.
علیاحمدی، حسین و شهمیرزادی، محمدبختیار (1395). کارآفرینی اسلامی؛ موانع و چالشها، فرصتها و راهکارها، اولین کنفرانس ملی مدیریت و مهندسی پیشرفت،تهران،
هزارجریبی، جعفر. (1388). کارآفرینی و اخلاق اسلامی. فصلنامه علوم اجتماعی، (47)، 1-35.
Ashraf, M. A. (2019). Theory of Islamic entrepreneurship: a conceptual paper. International Journal of Entrepreneurship, 23(3), 1-12.
Gümüsay, A. A. (2015). Entrepreneurship from an Islamic perspective. Journal of business ethics, 130, 199-208.
Hair, J. F., Sharma, P. N., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Liengaard, B. D. (2024). The shortcomings of equal weights estimation and the composite equivalence index in PLS-SEM. European Journal of Marketing, 58(13), 30-55.
Hulland, J. (1999). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies. Strategic management journal, 20(2), 195-204.
Ramadani, V., Dana, L. P., Ratten, V., & Tahiri, S. (2015). The context of Islamic entrepreneurship and business: concept, principles and perspectives. International Journal of Business and Globalisation, 15(3), 244-261.
Werts, C. E., Linn, R. L., & Jöreskog, K. G. (1974). Intraclass reliability estimates: Testing structural assumptions. Educational and Psychological measurement, 34(1), 25-33.