نقش واسطه ای ذهنی سازی عاطفه در رابطۀ بین سبک های دلبستگی و عدم تحمل بلاتکلیفی
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولیسارا انتظاری 1 , سمیه رباط میلی 2 *
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - دانشگاه آزاد اسلامی/ علوم و تحقیقات/ روانشناسی بالینی
کلید واژه: عدم تحمل بلاتکلیفی, سبک های دلبستگی, ذهنی سازی عاطفه,
چکیده مقاله :
هـدف ایـن پژوهـش تعییـن نقـش واسـطه ای ذهنی سـازی عاطفـه در رابطـۀ بیـن سـبک های دلبسـتگی و عـدم تحمـل بلاتکلیـفی در دانشـجویان و روش پژوهـش همبسـتگی بـا بـر مدل یـابی معـادلات سـاختاری بـود. 452 نفـر از دانشـجویانی کـه در سـال تحصیـلی 1400-1401 در اسـتان تهـران مشـغول بــه تحصیـل بودنـد بــا روش نمونه بـرداری در دســترس انتخــاب شـدند و مقیــاس عـدم تحمـل بلاتکلیــفی (فریسـتون، رئـوم، لترتـه، دوگاس و لادوسـر، ۱۹۹۴)، سیاهــۀ دلبســتگی بزرگســال (بشــارت، 2013) و مقیــاس ذهنی ســازی عاطفــه (گرینبــرگ، کــولاسی، هگســتد، برکوویتــز و جوریســت، 2017) را تکمیـل کردنـد. تحلیـل داده هـا بـا روش مدل یـابی معـادلات سـاختاری نشـان داد مـدل سـاختاری پژوهـش بـا داده هـای گـردآوری شـده بـرازش دارد. ذهنی سـازی عاطفـه رابطـۀ بیـن دلبسـتگی ایمـن بـا عـدم تحمـل بلاتکلیـفی را بـه صـورت منـفی و رابطـۀ بیـن سـبک دلبسـتگی دوسـوگرا بـا عـدم تحمـل بلاتکلیـفی را بـه صـورت مثبـت معنـادار واسـطه گری کـرد امـا ضریـب مسیـر غیرمسـتقیم بیـن دلبسـتگی اجتنـابی و عـدم تحمـل بلاتکلیـفی معنـادار نبـود. بنابرایـن یافته هـا از ایـن ایـده حمایـت می کنـد کـه تـوان ذهنی سـازی عاطفـه دانشـجویان بـر افزایـش تحمـل آن هـا در مقابـل بلاتکلیـفی اثــر مطلــوبی دارد و بــا توجــه بــه عملکــرد محافظــتی ذهنی ســازی عاطفــه می تــوان برنامه هــای آمــوزشی یــا درمــانی مبتــنی بــر آن را بــرای ایــن امــر در نــ ظر گرــ فت
This study aimed to investigate the mediating role of mentalized affectivity in the relationship between attachment styles and intolerance of uncertainty among university students. Research method was correlation based on structural equation modeling. 452 students who were studying in Tehran province in the academic year of 1400-1401 were selected through convenience sampling and filled out Intolerance of Uncertainty Scale (Freeston, Rhéaume, Letarte, Dugas & Ladouceur, 1994), Adult Attachment Inventory (Besharat, 2013) and Mentalized Affectivity Scale (Greenberg, Kolasi, Hegsted, Berkowitz & Jurist, 2017). SEM analysis showed that the structural model of the research fits the collected data. Mentalized affectivity mediates the relationship between secure attachment and intolerance of uncertainty negatively, and the relationship between ambivalent attachment style and intolerance of uncertainty positively, but the coefficient of the indirect path between avoidant attachment and intolerance of uncertainty was not significant. Therefore, findings support the idea that students’ capacity to mentalize affectivity has a positive effect on their tolerance of uncertainty and considering the protective function of mentalized affectivity, it is possible to consider educational or therapeutic programs based on it for this.
Carleton, R. N. (2016). Into the unknown: A review and
synthesis of contemporary models involving uncer-
tainty. Journal of Anxiety Disorders, 39, 30-43.
Drogar, E., Fathi-Ashtiani, A., & Ashrafi, E. (2020). The
Mediating Role of Mentalization in the Relationship
Between Attachment and Emotion Dysregulation with
Social Anxiety. Journal of Developmental Psychology:
Iranian Psychologists, 17(66), 143-154. [In Persian].
Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. L., & Target, M. (2002).
Affect regulation, mentalization, and the development
of the self. New York: Other Press.
Fonagy, P., & Target, M. (2002). Early Intervention and
the Development of Self-Regulation. Psychoanalytic
Inquiry, 22(3), 307–335.
Freeston, M. H., Rhéaume, J., Letarte, H., Dugas, M. J., &
Ladouceur, R. (1994). Why do people worry? Person-
ality and Individual Differences, 17(6), 791-802.
Jurist, E. L. (2005). Mentalized affectivity. Psychoanalytic
Psychology, 22(3), 426–444.
Jurist, E. L. (2018). Minding emotions: Cultivating men-
talization in psychotherapy. New York: Guilford Press.
Karterud, S. (2015). Mentalization-Based Group Therapy
(MBT-G) A theoretical, clinical, and research manual.
United Kingdom: Oxford University Press.
Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structur-
al equation modeling (4nd ed.). New York & London:
Guilford Press.
Luyten, P., Campbell, C., Allison, E., & Fonagy, P. (2020).
The mentalizing approach to psychopathology: State
of the art and future directions. Annual Review of Clin-
ical Psychology, 16(1), 297-325.
Meyers, L. S., Gamest. G., & Goarin, A. J. (2006). Ap-
plied multivariate research, design and interpretation,
Thousand Oaks, London & New Delhi: Sage Publi-
cations.
Parada‐Fernández, P., Herrero‐Fernández, D., Oliva‐
Macías, M., & Rohwer, H. (2021). Analysis of the
mediating effect of mentalization on the relationship
between attachment styles and emotion dysregulation.
Scandinavian Journal of Psychology, 62(3), 312–320.
Rettie, H., & Daniels, Jo. (2021). Coping and tolerance
of uncertainty: Predictors and mediators of mental
health during the COVID-19 pandemic. American
Psychologist, 76(3), 427–437.
Sadeghi, M., Hosseini, M., Zamani, R., & Hosseini, M. A.
(2022). The relationship of perfectionism dimensions
with psychological health: The mediating role of in-
tolerance of uncertainty. Journal of Developmental
Psychology: Iranian Psychologists, 18(72), 377-390.
[In Persian].
Safari Mousavi, S., Sadeghi, M., & Sepahvandi, M. A.
(2022). The Causal Model of Insecure Attachment
Style and Traumatic Experiences Mediated by Mind-
fulness on the Mentalization. Quarterly Journal of
Psychological Methods and Models, 12(46), 88-98.
[In Persian].
Schwarzer, N. H., Nolte, T., Fonagy, P., & Gingelmaier,
S. (2021). Self-rated mentalizing mediates the rela-
tionship between stress and coping in a non-clinical
sample. Psychological Reports, 125(2), 1-21.
Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2005). Attachment theory
and research: Resurrection of the psychodynamic ap-
proach to personality. Journal of Research in Person-
ality, 39(1), 22–45.
Sexton, K. A., & Dugas, M. J. (2009). Defining distinct
negative beliefs about uncertainty: Validating the fac-
tor structure of the Intolerance of Uncertainty Scale.
Psychological Assessment, 21(2), 176-186.
Uzun, K., & Karataş, Z. (2020). Predictors of academic
self- efficacy: Intolerance of uncertainty, positive be-
liefs about worry and academic locus of control. Inter-
national Education Studies, 13(6), 104-116.