تحول شناختی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی: عملیات انتزاعی
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیسمانه اسعدی 1 , شعله امیری 2 , حسین مولوی 3
1 - استادیار
2 - استاد
3 - استاد
کلید واژه: تحول, نوجوانی, عملیات انتزاعی, بزرگسالی, طراز شناختی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تعیین طراز تحول شناختی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی بود. نمونه از 345 شرکتکننده در 4 گروه سنی 15 تا 18 سال (108 نفر)، 19 تا 29 سال (104 نفر)، 30 تا 45 سال (44 نفر) و 46 سال به بالا (51 نفر) تشکیل شده بود که در گروه 15 تا 18 سال از مدارس، و در گروههای دیگر با توجه به تقسیمبندیهای نواحی شهرداری شهر اصفهان به صورت تصادفی انتخاب شدند. طرح پژوهش علّیـمقایسهای و ابزار استفاده شده آزمون قلم و کاغذی استدلال منطقی برنی (1974) بود. یافتههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون خیدو نشان داد که بهطور کلی گروههای سنی اثر معناداری بر نمره طراز شناختی ندارد. نتایج مقایسههای زوجی در نمره کل گروههای سنی 15 تا 18 سال و 19 تا 29 سال تفاوت معنادار نشان داد. بین گروههای سنی از لحاظ فراوانیهای افرادی که در مراحل عینی، انتقالی و انتزاعی قرار دارند تفاوتی وجود نداشت. نتیجهگیری کلی اینکه تغییری در طراز تحول شناختی با افزایش سن بعد از نوجوانی به صورت منظم مشاهده نشد. نتایج این پژوهش بر پایه نظریه تحول شناختی پیاژه و نوپیاژهای بررسی شده است.
This study aimed to investigate the development of formal operations from adolescence through adulthood. The sample consisted of 345 participants in four age groups (15-18 years-old: n=108; 19-29 years-old: n=104; 30-45 years-old: n=44; 46 years-old and elder :n=51). All groups were selected using random sampling. The first group was selected from high schools and the other groups were selected based on municipal areas of Isfahan. The study design was causal-comparative. The participants completed the Logical Reasoning Test (LRT; Burney, 1974). The data were analyzed using analysis of variance and chi square methods. The results indicated that there were no significant group effects on LRT. The pairwise comparisons were significant between total scores of 15-18 years-old and 19-29 year-olds. The age groups didn’t have significant differences in terms of frequencies of individuals who were in the concrete, transitional, and formal operations stages. The developmental trend of formal operations remained constant after adolescence. The findings were discussed based on Piaget and Neo-Piagetian cognitive developmental theories.
اسعدی، س.، امیری، ش. و مولوی، ح. (1392). تحول تفکر فرا انتزاعی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 38(10)، 174-131 .
اسعدی، س.، امیری، ش. و مولوی، ح. (1394). تحول خردمندی از دوره نوجوانی تا سالمندی. مجله روانشناسی، 19(1)، 52-37.
دادستان، پ. و کلانتریخاندانی، ج. (1385). شکلگیری عملیات طبقهبندی در دانشآموزان دوره راهنمایی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 3(10)، 101-91.
دادستان، پ. (1377). بررسی توان ذهنی و درک مفاهیم دانشآموزان دوره ابتدایی به منظور تعیین استانداردهای آموزشی. مجله روانشناسی، 2(1)، 32-5.
شعیری، م. ر.، منصور، م.، دادستان، پ. و اژهای، م. ج. (1379). وارسی مقایسهای نمره Z آزمون «رورشاخ» در آزمودنیهای سطوح عینی و انتزاعی. مجله روانشناسی، 4(2)، 130-115.
صدرالسادات، ج.، صدرالسادات، ل. و شریفی، ل. (1378). تحول جسمی، شناختی و شخصیت در سالمندان. اولین کنفرانس بینالمللی سالمندی در ایران.
مجدفر، ح. (1392). دانشگاه ماندگار. تهران: نشر فکر برتر.
منصور، م. (1380). ساخت، پدیدایی و تحول شخصیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
منصور، م. (1378). روانشناسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا سالمندی. تهران: سمت.
یوسفی،ف. و خیر، م. (1382). بررسی رابطه استدلال صوری، آگاهی عاطفی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دانشآموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر شیراز. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 33(2)، 202-177.
Anderson, E. D. (2003).Longitudinal study of formal operations in college students. Presented at the 111th Annual Convnetion of the American Psychological Association at Toronto, Ontario, Canada.
Arlin, P. (1984). Adolescent and adult thought: A structural interpretation. In M. L. Commons, J. D. Sinnott, F. A. Richards, & Armon (Eds.), beyond formal operations: Late adolescent and adult cognitive development (pp. 258-271). New York: Praeger.
Arlin, P. K. (1982). A multitrait-multimethod validity study of a test of formal reasoning. Educational and Psychological Measurement, 42, 1077–1088.
Berenson, S. B., Carter, G., & Norwood, K. S. (1992). The at-risk student in college developmental algebra. School Science and Mathematics, 92,55-58.
Blak, B., & Pope, T. (2008). Developmental Psychology: Incorporating Piaget’s and Vygotsky’s Theories in Classrooms. Journal of Cross-Disciplinary Pers-pectives in Education, 1(1), 59- 67.
Brownell, G., & Jadallah, E. (1993). Formal reasoning ability in preservice elementary education studies: Matched to the technology education task at hand? Journal of Research on Computing in Education, 25(4), 439-446.
Burney, G. M. (1974). The construction and validation of an objective formal reasoning instrument. PhD dissertation, University of Northern Colorado.
Hultsch, D. F., Hertzog, C., Small, B. J. & Dixon, R. A. (1999). Use it or lose It: Engaged lifestyle as a buffer of cognitive decline in aging?, Psychology and Aging, 14(2), 245-263.
Emick, J., & Welsh, M. (2005). Association between formal operational thought and executive function as measured by the Tower of Hanoi-Revised. Learning and Individual Differences, 15, 177-188.
Flavell, J. H. (1996). Piaget’s legacy. Psychological Science, 7(4),200-203.
Flavell, J. H. (1963).The developmental psychology of Jean Piaget. New York: D. Van Nostrand.
Flavell, J. H. (1970). Developmental studies of mediated memory. In H. W. Reese & L. P.Lipsitt (Eds.), Advances in child development and behavior (Vol. 5). New York: Academic Press.
Garner, B. K. (2008). When students seem stalled: The missing link for too many kids who don’t “get it?” cognitive structures. Educational Leadership, 65(6), 32-38.
Ginsburg, H. P., & Opper, S. (1988). Piaget's Theory of Intellectual Development. (3rd Ed.) Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Gray, W. M. (1990). Formal operational thought. In W. F. Overton (Ed.) Reasoning, necessity, and logic: Developmental perspectives (pp.227-253). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Hudspeth, W. J., & Pribram, K. H. (1990). Stages of brain and cognitive maturation. Journal of Educational Psychology, 2, 861-864.
Inhelder, B., & Piaget, J. (1958).The growth of logical thinking from childhood to adolescence. Basic Books: New York.
Keating, D. (1980). Thinking processes in adolescence. In J. Adelson (Ed.), Handbook of adolescent psychology (pp.211-446). New York: Wiley.
Kuhn, D., Langer, J., Kohlberg, L., & Haan, N. S. (1977). The developmentof formal operations in logical and moral judgment. Genetic Psychology Monographs, 95, 97-188.
Lawson, A. E. (1982). Formal reasoning, achievement, and intelligence: An issue of importance. Science Education, 66(1),77-83.
Liu, C. (1994). Formal operational thought among American and Chinese college students. M. S. Dissertation. Emporia State University.
Lourenço, O., & Machado, A. (1996). In defense of Piaget's theory: A reply to 10 common criticisms. Psychological Review, 103(1), 143-164.
McKinnon, J. W., & Renner, J. W. (1971). Are colleges concerned with intellectual development? American Journal of Physics, 39, 1047-1052.
Oesterdiekhoff, G. W. (2012). The rise of formal operations and intelligence in history.The dialectics of cultural and cognitive evolution. Journal Psycho-logical Science and Education, 3, 1-13.
Piaget, J. (1950). The psychology of intelligence. London: Routledge and Kegan Paul.
Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. Translated by Margaret Cookn. NewYork: International Universities Press, Inc.
Piaget, J. (1970). Structuralism. New York: Basic Books.
Piaget, J. (1972). Intellectual evolution from adolescence to adulthood. Human Development, 15,1-12.
Piaget, J., & Inhelder, B. (1969).The psychology of the child.Translated by Helen Weaver. New York:
Basic Books. (Original work published 1966).
Reyes, D. J., & Capsel, W. (1986). Piagetian cognitive development in some high-riskuniversity freshmen. Equity and Excellence, 22, 86-89.
Rosen, H. (1985).Piagetian dimensions of clinical relevance. New York: Columbia University Press.
Sabatini, P., & Labovie-Vief, G. (1979). Age and professional epecialization in formal reasoning. Paper presented at the Annual Meeting of the American Gerontological society, Washington, D. C.
Shannon, A. (2007). Task context and assessment. Assessing Mathematical Proficiency, 53, 177-191.
Shayer, M., & Wylam, H. (1978). The distribution of Piagetian stages of thinking in British middle and secondary school children. II: 14-16year olds and sex differences. British Journal of Educational Psychology, 48, 62-70.
Stevens, N. E., Holmberg, J. N., Lovejoy C. M., & Pittman, D. L. (2014). Do self-discrepancies predict negative emotions? Exploring formal operational thought and abstract reasoning skills as moderators. Cognition and Emotion, 28(4), 707-716.
Strauss, S. (1989). Commentary. Human Development, 32, 379-382.
Wechsler, D. (1958). The measurement and appraisal of adult intelligence. Baltimore, MD: Williams & Wilkins.
Yang, C. C., Wan, C. S., & Chiou, W. B. (2010). Dialectical thinking and creativity among young adults: A postformal operations perspective. Psy-chological Reports, 106(1), 79-92.
_||_