طراحی و اعتباریابی ابزار ارزیابی نظام آموزش پایه از منظر زیرساختهای آموزش کارآفرینی
محورهای موضوعی : تحقیقفرزاد قلوبی 1 , مریم تقوایی یزدی 2 , سعید صفاریان همدانی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت کارآفرینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: کارآفرینی, پرسشنامه, آموزش پایه, اعتباریابی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف طراحی و اعتباریابی ابزار ارزیابی نظام آموزش پایه از منظر زیرساخت های آموزش کارآفرینی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. در بخش کیفی، به روش نمونهگیری هدفمند، با 12 نفر از خبرگان از طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته با معیار اشباع نظری، و در بخش کمی به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای با 385 نفر از مدیران، معلمان، دبیران و مشاوران در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه انجام شد. نتایج حاصل از مصاحبهها، از طریق کد گذاری باز و محوری با استفاده از نرمافزار مکس کیودا 2020 تحلیل شد. پس از آنکه، تمام مقوله های تشکیل دهندهی ارزیابی نظام آموزشی پایه از منظر زیرساخت های آموزش کارآفرینی مشخص شد. پرسشنامهای با 36 سؤال در سه بعد (بنیادی، ساختاری، فرایندی) طراحی شد. ابتدا روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی، و 3 سؤال حذف شد سپس روایی سازه ای مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد که بار عاملی تمامی سؤالات بالای 7/0 و میانگین واریانس استخراج شده بالای 5/0 و نیز پایایی هر دو ملاک (آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) تمام ابعاد بالای 9/0 بوده است. در نتیجه، ابزار طراحی شده اعتبار و پایایی خوبی دارد و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب جهت ارزیابی نظام آموزش پایه از منظر زیرساخت های آموزش کارآفرینی استفاده نمود.
This study aimed to develop and validate an evaluation tool for the basic education system from the perspective of the infrastructure of entrepreneurship education, using a mixed approach that combined qualitative and quantitative methods. In the qualitative part of the study, a targeted sampling method was used to select 12 experts who were interviewed through semi-structured interviews with theoretical saturation criteria. In the quantitative part, a multistage cluster random sampling method was used to select 385 teachers, principals, and counselors from three elementary, middle, and high school levels. The results of the interviews were analyzed using MAXQDA 2020 software, and all the constituent categories of the evaluation of the basic education system were determined from the perspective of the infrastructure of entrepreneurship education. A questionnaire with 36 questions in three dimensions (fundamental, structural, process) was developed, and the form, the structural validity and content validity of the questionnaire were examined and as result three questions were removed. The results showed that all questions had a factor loading of 0.7 or higher and an average variance extracted of 0.5 or higher, and the reliability of both criteria (alpha Cronbach, composite reliability) of all dimensions was above 0.9. The designed tool has good validity and reliability and can be used to evaluate the basic education system from the perspective of entrepreneurship education infrastructure. These findings provide valuable insights into the evaluation of the basic education system and highlights the importance of entrepreneurship education in this context.
احمدپورکریمآبادی، فریبا؛ بهمئی، لیلا و برکت، غلامحسین. (1401). ارائه راهبردهای مؤثر بر توسعه توانمندیهای کارآفرینی در مدارس ابتدایی، مطالعات مدیریت و رهبری در سازمانهای آموزشی، 2(2)، 71-84.
بهمنی، ندا؛ آراستی، زهرا و حسینی، سیدرسول. (1398). مطالعه تطبیقی آموزش کارآفرینی مقطع ابتدایی در کشورهای منتخب و ارائه الگو برای ایران. سیاستهای راهبردی و کلان، (28)7، 645-630
حاجیزاده، ابراهیم و اصغری، محمد. (1390). روشها و تحلیلهای آماری در سلامت و علوم زیستی، رویکرد روششناختی پژوهشی. تهران، جهاد دانشگاهی.
حشمتیفر، لیلا؛ لیاقتدار، محمدجواد و عابدی، احمد. (1401). ارائه الگوی راهبردها و چالشهای آموزش کارآفرینی در دوره اول متوسطه در ایران با رویکرد فراترکیب. علوم تربیتی، (2)29، 62-46
خدابنده، لیلا. (1400). مطالعه تطبیقی آموزش کارآفرینی دوره متوسطه در کشورهای منتخب و ارائه راهکارهایی برای نظام آموزشی ایران. فصلنامه زیست بوم نوآوری،3(1).
خوب چهره، محمد؛ اکبری، احمد؛ پورشافعی، هادی و چرابین، مسلم. (۱۳۹۸). شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای آموزش و پرورش استاندارد. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، ۱3(2)، 87-10۴.
زنگنه، حسین؛ کاوسی، علیرضا و بهرامی، زهرا. (۱۳۹۸). نگرش معلمان به روشهای یاددهی – یادگیری آموزش کارآفرینی در دورهی ابتدایی. دوماهنامه علمی - پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۲(۶) ،۱-۷
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1398). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران، نشر آگه
ضیا، بابک و وقارموسوی، مجید. (1395). بررسی تأثیر آموزشهای رسمی کارآفرینی بر شکلگیری قصد کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 9(1)، 99-117.
طغرایی، محمدتقی؛ میرواحدی، سیدسعید و هاشمی، سمیه. (1398). طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدارس. نوآوریهای آموزشی، 18(71 )، 59-82.
عصاره، علیرضا و فضائلیفر، زینب. (1394). جایگاه آموزش کارآفرینی در برنامههای درسی دوره ابتدایی. همایش ملی آموزش ابتدایی.
غفرانی، نرگس؛ حسینی، سیدرسول و موسیخانی، مرتضی. (1401). طراحی مدل مدرسه کارآفرین مبتنی بر توسعه شایستگیهای کارآفرینانه در مقطع متوسطه. توسعه کارآفرینی، 15(1 )،141-160.
فیروزی لاکتراشانی، زهرا؛ دلخوشکسمائی، ابوالقاسم و صفری، محمود. (1401). شناسایی مولفه و شاخصهای نظام آموزشی مبتنی بر توسعه نگرش کارآفرینانه هنرآموزان در هنرستانهای شهر تهران، یک پژوهش کیفی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 13(52 )، 105-120
محمدبیگی، ابوالفضل؛ محمدصالحی، نرگس و علیگل، محمد. (1393). روایی و پایایی ابزارها و روشهای مختلف اندازهگیری آنها در پژوهشهای کاربردی در سلامت. مجله علمی
مرادی پردنجانی، حجتاله، نیکنامی، مصطفی؛ تقی پورظهیر، علی و جعفری، پریوش. (1399). ارائه مدل پرورش دانشآموزان کارآفرین در مقطع ابتدایی (مورد مطالعه، استان چهارمحال و بختیاری). آموزش در علوم انتظامی، 7(25 )، 89-114.
مرادیان، یوسف؛ اسمعیلپور، زهرا و سحاقی، حکیم. (1400). ارائه الگوی مناسب صلاحیتهای کارآفرینی مدیران مدارس ابتدایی، پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، ۶(۵۴)، ۴12-۴29.
میرزاآقایی، سجاد؛ قهرمانی، محمد؛ شمس مورکانی، غلامرضا و ابوالقاسمی، محمود. (1402). طراحی الگوی مدیریت کارآفرینانه مدارس (مطالعه موردی، مدارس متوسطه استان مازندران). نشریه مدیریت بر آموزش سازمانها. ۱۲(۱)،۱۲۳-۱۴۴.
وکیلی، محمدمسعود؛ حیدرنیا، علیرضا و نیکنامی، شمس الدینو. (۱۳۹۹). طراحی و روانسنجی ابزار سنجش مهارتهای ارتباطی (ا. س. م. ا.) میان فردی در جمعیت رابطان سلامت شهر زنجان. حیات. ۱۸(۱)، 5-۱۹
یغمایی، فریده. (1385). بررسی و نقد روانسنجی پرسشنامهها در پژوهشهای پرستاری. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی، (52)16، 66-75.
Ahmadpour Karimabadi, F., Bahmaei, L., & Barekat, G. (2022). Providing Effective Strategies on the Development of Entrepreneurial Abilities in Primary Schools. Management and Leadership Studies Quarterly in Educational Organizations, 2(2), 71-84. [In Persian].
Bahmani, N., Arasti, Z., & Hosseini, S. R. (2020). Comparative study of entrepreneur ship education in elementary school in selected countries and presenting a model for Iran. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 7(28), 630-645. [In Persian].
Calderon, A, (2011). Editor Challenges and paradigms for institutional research in a globalised higher education system. Keynote address, Fourth Conference of UK and Ireland Institutional Research.
Cho, B. (1998). Study of the effective entrepreneurship education method and its process. Business Education Research, 2(1), 27–47.
DPolit, DF, &Tatano, Beck, C. (2010). Essentials of Nursing Research. Appraising Evidence for Nursing Practice. 7th ed. Philadelphia, Lippincott Williams &Wilkins
Ezra, A, & Fadaelifar, Z. (2014). The place of entrepreneurship education in primary school curricula. National conference of primary education. [In Persian].
Firouzi lakterashani, Z., delkhosh kasmaie, A., & safari, M. (2022). Identifying dimensions and components of the educational system based on the development of the entrepreneurial attitude of students in conservatories in Tehran: A qualitative research. Educational Administration Research, 13(52), 109-124. [In Persian].
Ghofrani, N., Hosseini, S. R., & mosa khani, M. (2022). An entrepreneurial school model based on the development of entrepreneurial Attitude in high school level. Journal of Entrepreneurship Development, 15(1), 160-141. [In Persian]
Glickman, J. (2017). New perspective on Educational Entrepreneurship. London, jossy- Bass publisher.
Haghighi, N. F., Mahmoudi, M., & Bijani, M. (2018). Barriers to entrepreneurship development in Iran’s higher education, a qualitative case study. Interchange, 49(3), 353-375.
Hajizadeh, Ebrahim, & Asghari, Mohammad. (2011). Statistical methods and analyzes in health and biological sciences, research methodological approach. Tehran, University Jihad. [In Persian].
Heshmatifar, L., liaghatdar, M., & Abedi, A. (2022). Designing strategies and challenges of entrepreneurship education Model in Lower secondary schools in Iran with a hybrid approach. Journal of Educational Scinces, 29(2), 43-62. [In Persian].
Karimi, S., JA Biemans, H., Lans, T., Chizari, M., & Mulder, M. (2014). Effects of role models and gender on students’ entrepreneurial intentions. European Journal of Training andDevelopment, 38(8), 694-727.
Khob chehreh, M, Akbari, A, Pourshafi, H, & Cherabin, M. (2018). Identifying and prioritizing dimensions and components of standard education. Educational Leadership and Management Quarterly, 13(2), 87-110. [In Persian].
Khodabande, L. (2021). A Comparative Study of High School Entrepreneurship Education in Selected Countries and Providing Solutions for the Iranian Education System. Journal of Innovation Ecosystem, 1(3). [In Persian].
Kim, C. K., & Yang, J. H. (2017). A Study on the Factors Affecting Entrepreneurial Attitude of Korean Secondary School Students: Focused on Mediating Effect of Entrepreneurial Motivation. 32(5), 77-97.
Lacasse, Y., Godbout, C., &Series, F. (2002). Health related quality of life in obstructive sleep apnea. Eur24. Respir J, 19(3), 499-503.
Lawsche, CH. (1975). A quantitative approach to content validity. Pers Psychol, 28(4), 563-75.
Ludwig, L., & Starr. S. (2005). Library as place, results of a Delphi study. J Med Libr Assoc. 93(3), 315.
Miço, H., & Cungu, J. (2023). Entrepreneurship Education, a Challenging Learning Process towards Entrepreneurial Competence in Education. Administrative Sciences, 13(1), 22.
Mirzaaghaei, S., Ghahremani, M., Shams Morkani, G., &Abolghasemi, M. (2023). Designing an entrepreneurial management model of schools (Case study: secondary schools of Mazandaran province). Managing Education in Organizations, 12 (1), 123-144. [In Persian]
Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N., & Aligol M. (2015). Validity and Reliability of the Instruments and Types of MeasurmentS in Health Applied Researches. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 13 (12):1153-1170. [In Persian]
Moradi Pardanjani, H., Niknami, M., Taghipourzahir, A., & Jafari, P. (2019). Presenting the model of training entrepreneurial students in elementary school (case study, Chaharmahal and Bakhtiari province). Education in law enforcement sciences, 7(25), 89-114. [In Persian].
Moradian, Y., Ismailpour, Z., & Sahaqi, H. (2021). Presenting the appropriate model of entrepreneurial qualifications of primary school principals. New Advances in Behavioral Sciences, 6 (54), 412-429. [In Persian].
Möttönen, T., & Tunkkari-Eskelinen, M. (2020). Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Ecosystems. In T. Möttönen (Ed.), Finnish Entrepreneurs, From Freedom of Occupation to the Entrepreneurial Society.1(1), 83-112
Roundy, P. T. (2022). Teacher entrepreneurial ecosystems, how local communities support teacher entrepreneurs. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 5(4), 627-657.
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hijazi, E. (2017). Research methods in behavioral sciences. Tehran, Aghaz publication, p. 73. [In Persian]
Toghrāyi, M., Mirvāhedi, S. S., & hashemi, S. (2019). Designing the entrepreneurial education model. Educational Innovations, 18(3), 59-82. [In Persian]
Trizano-Hermosilla, I., & Alvarado, J. (2016). Best alternatives to cronbach’s alpha reliability in realistic conditions, congeneric and asymmetrical measurements. Frontiers in Psychology. 24(7), 769–77.
Vakili, M M., Hidarnia, A. R., & Niknami, S. (2012). Development and Psychometrics of an Interpersonal Communication Skills Scale (A.S.M.A) among Zanjan Health Volunteers. Journal of Hayat, 18 (1):5-19[In Persian]
Yaghmai, F. (2007). Psychometric review and criticism of questionnaires in nursing research. Journal of the Faculty of Nursing and Midwifery, (52)16, 66-75. [In Persian].
Zangeneh, H., Kavousi, A., & Bahrami, Z. (2020). Teachers' attitudes toward teaching-learning methods of entrepreneurship education in elementary education. Education Strategies in Medical Sciences, 12(6), 1-7. [In Persian].
Zia, B., &Waqar Mousavi, M. (2016). Investigating the Effect of Formal Entrepreneurship Trainings on Entrepreneurial Intention. Journal of Entrepreneurship Development, 9(1), 99-117. [In Persian]
_||_Ahmadpour Karimabadi, F., Bahmaei, L., & Barekat, G. (2022). Providing Effective Strategies on the Development of Entrepreneurial Abilities in Primary Schools. Management and Leadership Studies Quarterly in Educational Organizations, 2(2), 71-84. [In Persian].
Bahmani, N., Arasti, Z., & Hosseini, S. R. (2020). Comparative study of entrepreneur ship education in elementary school in selected countries and presenting a model for Iran. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 7(28), 630-645. [In Persian].
Calderon, A, (2011). Editor Challenges and paradigms for institutional research in a globalised higher education system. Keynote address, Fourth Conference of UK and Ireland Institutional Research.
Cho, B. (1998). Study of the effective entrepreneurship education method and its process. Business Education Research, 2(1), 27–47.
DPolit, DF, &Tatano, Beck, C. (2010). Essentials of Nursing Research. Appraising Evidence for Nursing Practice. 7th ed. Philadelphia, Lippincott Williams &Wilkins
Ezra, A, & Fadaelifar, Z. (2014). The place of entrepreneurship education in primary school curricula. National conference of primary education. [In Persian].
Firouzi lakterashani, Z., delkhosh kasmaie, A., & safari, M. (2022). Identifying dimensions and components of the educational system based on the development of the entrepreneurial attitude of students in conservatories in Tehran: A qualitative research. Educational Administration Research, 13(52), 109-124. [In Persian].
Ghofrani, N., Hosseini, S. R., & mosa khani, M. (2022). An entrepreneurial school model based on the development of entrepreneurial Attitude in high school level. Journal of Entrepreneurship Development, 15(1), 160-141. [In Persian]
Glickman, J. (2017). New perspective on Educational Entrepreneurship. London, jossy- Bass publisher.
Haghighi, N. F., Mahmoudi, M., & Bijani, M. (2018). Barriers to entrepreneurship development in Iran’s higher education, a qualitative case study. Interchange, 49(3), 353-375.
Hajizadeh, Ebrahim, & Asghari, Mohammad. (2011). Statistical methods and analyzes in health and biological sciences, research methodological approach. Tehran, University Jihad. [In Persian].
Heshmatifar, L., liaghatdar, M., & Abedi, A. (2022). Designing strategies and challenges of entrepreneurship education Model in Lower secondary schools in Iran with a hybrid approach. Journal of Educational Scinces, 29(2), 43-62. [In Persian].
Karimi, S., JA Biemans, H., Lans, T., Chizari, M., & Mulder, M. (2014). Effects of role models and gender on students’ entrepreneurial intentions. European Journal of Training andDevelopment, 38(8), 694-727.
Khob chehreh, M, Akbari, A, Pourshafi, H, & Cherabin, M. (2018). Identifying and prioritizing dimensions and components of standard education. Educational Leadership and Management Quarterly, 13(2), 87-110. [In Persian].
Khodabande, L. (2021). A Comparative Study of High School Entrepreneurship Education in Selected Countries and Providing Solutions for the Iranian Education System. Journal of Innovation Ecosystem, 1(3). [In Persian].
Kim, C. K., & Yang, J. H. (2017). A Study on the Factors Affecting Entrepreneurial Attitude of Korean Secondary School Students: Focused on Mediating Effect of Entrepreneurial Motivation. 32(5), 77-97.
Lacasse, Y., Godbout, C., &Series, F. (2002). Health related quality of life in obstructive sleep apnea. Eur24. Respir J, 19(3), 499-503.
Lawsche, CH. (1975). A quantitative approach to content validity. Pers Psychol, 28(4), 563-75.
Ludwig, L., & Starr. S. (2005). Library as place, results of a Delphi study. J Med Libr Assoc. 93(3), 315.
Miço, H., & Cungu, J. (2023). Entrepreneurship Education, a Challenging Learning Process towards Entrepreneurial Competence in Education. Administrative Sciences, 13(1), 22.
Mirzaaghaei, S., Ghahremani, M., Shams Morkani, G., &Abolghasemi, M. (2023). Designing an entrepreneurial management model of schools (Case study: secondary schools of Mazandaran province). Managing Education in Organizations, 12 (1), 123-144. [In Persian]
Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N., & Aligol M. (2015). Validity and Reliability of the Instruments and Types of MeasurmentS in Health Applied Researches. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences, 13 (12):1153-1170. [In Persian]
Moradi Pardanjani, H., Niknami, M., Taghipourzahir, A., & Jafari, P. (2019). Presenting the model of training entrepreneurial students in elementary school (case study, Chaharmahal and Bakhtiari province). Education in law enforcement sciences, 7(25), 89-114. [In Persian].
Moradian, Y., Ismailpour, Z., & Sahaqi, H. (2021). Presenting the appropriate model of entrepreneurial qualifications of primary school principals. New Advances in Behavioral Sciences, 6 (54), 412-429. [In Persian].
Möttönen, T., & Tunkkari-Eskelinen, M. (2020). Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Ecosystems. In T. Möttönen (Ed.), Finnish Entrepreneurs, From Freedom of Occupation to the Entrepreneurial Society.1(1), 83-112
Roundy, P. T. (2022). Teacher entrepreneurial ecosystems, how local communities support teacher entrepreneurs. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 5(4), 627-657.
Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hijazi, E. (2017). Research methods in behavioral sciences. Tehran, Aghaz publication, p. 73. [In Persian]
Toghrāyi, M., Mirvāhedi, S. S., & hashemi, S. (2019). Designing the entrepreneurial education model. Educational Innovations, 18(3), 59-82. [In Persian]
Trizano-Hermosilla, I., & Alvarado, J. (2016). Best alternatives to cronbach’s alpha reliability in realistic conditions, congeneric and asymmetrical measurements. Frontiers in Psychology. 24(7), 769–77.
Vakili, M M., Hidarnia, A. R., & Niknami, S. (2012). Development and Psychometrics of an Interpersonal Communication Skills Scale (A.S.M.A) among Zanjan Health Volunteers. Journal of Hayat, 18 (1):5-19[In Persian]
Yaghmai, F. (2007). Psychometric review and criticism of questionnaires in nursing research. Journal of the Faculty of Nursing and Midwifery, (52)16, 66-75. [In Persian].
Zangeneh, H., Kavousi, A., & Bahrami, Z. (2020). Teachers' attitudes toward teaching-learning methods of entrepreneurship education in elementary education. Education Strategies in Medical Sciences, 12(6), 1-7. [In Persian].
Zia, B., &Waqar Mousavi, M. (2016). Investigating the Effect of Formal Entrepreneurship Trainings on Entrepreneurial Intention. Journal of Entrepreneurship Development, 9(1), 99-117. [In Persian]