طراحی مدل کیفی ارتباطات بازاریابی یکپارچه برای بانک های تخصصی در ایران
محورهای موضوعی :
دانش سرمایهگذاری
هادی کمرئی
1
,
وحید رضا میرابی
2
,
اسماعیل حسن پور قروقچی
3
,
فرهاد حنیفی
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد بینالملل قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
تاریخ دریافت : 1400/07/25
تاریخ پذیرش : 1400/12/03
تاریخ انتشار : 1402/01/01
کلید واژه:
ارتباطات,
صنعت بانکداری,
مشتریان,
بازاریابی یکپارچه,
ارتباطات بازاریابی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر در نظر دارد به بررسی نقش مؤلفه ارتباطات بازاریابی یکپارچه در صنعت بانکداری بپردازد. به عبارتی دیگر هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیر های بحرانی تاثیرگذار بر ارتباطات بازاریابی یکپارچه در صنعت بانکداری بپردازد. پژوهش حاضر به روش کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی صورت گرفته است. همانند هر تحقیق دیگر، مرور ادبیات موضوع مرتبط، به صورت کتابخانهای بوده و همچنین رویکرد ارتباطات بازاریابی یکپارچه در صنعت بانکداری در راستای طبقهبندی و ارائه ساختار بر اساس تحقـیقات گذشته انجام شده است. برای بررسی و پاسخ به سوال پژوهش، به مصاحبه با مجمـوعه خبرگان ارتباطات بازاریابی در صنعت بانکداری پرداخته میشود. بر اساس روش نمونهگیری قضاوتی و گلولهبرفی، انتخاب خواهند شد. شاخص کفایت تعداد مصاحبهها، اشباع نظری است که براساس آن، پژوهشگر بدین نتیجه برسد که مصاحبههای بیشتر، اطلاعات بیشتری به اندوختههای فعلی مصاحبهها اضافه نخواهد کرد و در نهایت مدل کیفی نهایی استخراج گردید.
چکیده انگلیسی:
The present study intends to investigate the role of the component of integrated marketing communications in the banking industry. In other words, the aim of the present study is to identify the critical variables affecting integrated marketing communications in the banking industry.The present research has been done by qualitative method and qualitative content analysis method. As with any other research, the literature review is related to the library, and also the approach of integrated marketing communications in the banking industry has been done in order to classify and present the structure based on previous research. To review and answer the research question, an interview with a group of marketing communication experts in the banking industry is conducted. They will be selected based on judgmental and snowball sampling methods. The adequacy index of the number of interviews is the theoretical saturation based on which the researcher concludes that more interviews will not add more information to the current reserves of the interviews, and finally the final qualitative model was extracted.
منابع و مأخذ:
آقایی، محمد، روستا، احمد، عالم تبریز، اکبر و حسینی، سید محمود (1389) طراحی و توسعه مدل ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای فروشگاههای زنجیرهای ایران. هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران، گروه پژوهشی آریانا.
امیرشاهی، میراحمد و خان محمدی، محبوبه (1390) توسعه و تبیین مدل ارزیابی یکپارچگی ارتباطات بازاریابی از دیدگاه کارکنان و مشتر یان نظام بانکی (مورد پژوهی: بانک ملت). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده اقتصاد و حسابداری.
باشکوه، محمد و شکستهبند، میترا (1391) بررسی تاثیر عنا صر ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر قوت، برند در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک ملی ا ستان اردبیل). مدیریت بازرگانی، پاییز، صص 21 تا 42.
حسینی کیا، سید محمد تقی (1388) طراحی مدل تحلیلی ارتباطات بازاریابی یکپارچه (آمیخته ترفیعی و تشویقی) مناسب جهت جذب توریست بیشتر به منطقه توریستی تنگه واشی و آبشار ساواشی شهرستان فیروز کوه. فصلنامه مدیریت، هفتم، صص 26-29.
دانایی، حبیب الله و معینیفر، لیلا (1393) برر سی تاثیر نظام ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر قوت برند برای بانک تجارت استان البرز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، استان البرز.
رضوانی، مهران و خداداد حسینی، سید حمید (1387) طراحی مدل ارتباطات یکپارچه بازاریابی فازی (مطالعه موردی: صنعت تولید تجهیزات پزشکی و ورزشی). چشمانداز مدیریت، زمستان، صص89-137.
سرمد سعیدی، سهیل و عبدالهی بجستانی، امیر (1394) شناسایی و اولویتبندی ابزارهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه IMC در صنایع غذایی با استفاده از تکنیک AHP- FUZZY (صنایع غذایی دینا. نخستین کنفرانس مدیریت تبلیغات، تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
طباطبایی نسب، سید محمد و فهیمه ماه آورپور(1397)عوامل تاثیرگذار برارتقای شهرت فناوری و نقش آن بر عملکرد کسب وکار شرکت ،فصلنامه مدیریت توسعه فناوری ،5(4):103-132.
عباسقلی پور، محسن.(1389)عوامل موثر بر بهبود عملکرد بانک ها ، ماهانه بانک و اقتصاد ،106: 1.
عبداللهی ،علی(1398)مزایای فین تک ها برای اقتصاد ایران ،سایت اکوموتیو.
عشوری کیوانی ،مریم ،امیرمحمد فکور ثقیه و غلامرضا ملک زاده(1397) تاثیر باورهای مبتنی بر کارایی و نظریه انتشار نوآوری برباورهای مبتنی بر پذیرش بانکداری اینترنتی ،فصلنامه مدیریت توسعه فناوری ،6(1)133.
فرهنگی، ا. (۱۳۷۵). سمینار نقش روابط عمومیها در قرن ۲۱. نیمه ی اول خرداد ماه ۱۳۷۵. دانشکدهی مدیریت.
فضلزاده، علیرضا و قنبری، سپیده (1394) برر سی تأثیر ارتباطات یکپارچه بازاریابی درک شده بر ایجاد ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری با نقش تعدیلکنندگی فنآوری پیشرفته. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
فولادی گرجان، نرگس، قربانی، مینا و حسنپور خانکن ی، عوض (1394) طراحی مدل تحلیلی ارتباطات بازاریابی یکپارچه (آمیخته ترفیعی و تشو یقی) مناسب جهت جذب توریست بیشتر به منطقه توریستی سرعین استان اردبیل. کنفرانس بین المللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، اسپا نیا، International Center of Academic Communication Universitat (ICOAC) .
کردستانی،غلامرضا،عباشی،عبدالاحد(1393)برسی تاثیر تمرکز مشتری بر عملکرد مالی شرکت ،فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت دارایی و تامین مالی،(6)2:81-92
کتابی ، سعیده، (1384)، انتخاب آمیزه بازاریابی مناسب با استفاده از تکنیک AHP با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان. سال هفتم شماره ص 79-93
لاولاک، کریستوفر و رایت، لارن (1385) "اصول و مدیریت بازاریابی خـدمات"، ترجمـه بهمـن فروزنـده، اصفهان، نشر آموخته، چاپ اول.
محمودیه، محمدرضا (1393) نقش و تاثیر بازاریابی در محیط رقابتی بانکها در کشور. ماه نوین: ماهنامه داخلی بانک اقتصاد نوین، شماره 69، صص 30-56.
مشرف جوادی، محمدحسین و سیاحتگر، محمود (1391) "بررسی تاثیر ابعاد استفاده از ابزار ارتباطات یکپارچه بازاریابی بر توسعه و فروش بیمه زندگی و پسانداز بیمه پاسارگاد از دیدگاه بازاریابهای بیمه زندگی و پسانداز"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
یعقوبینژاد، داریوش و بهلولی، نادر (1394) نقش ارتباطات یکپارچه بازاریابی در توسعه و تقویت برند خدمات بانکی (مطالعه موردی: بانک مسکن استان آذربایجان شر قی). کنفرانس بینالمللی جهتگیریهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی.
Abdou, H. A. (2009), "An Evaluation of Alternative Scoring Models in Private Banking", The Journal of Risk Finance, Vol. 10, No. 1, PP. 38-53.
Ahmad A.A. (2011): Financial performance evaluation of some selected Jordanian commercial banks, International research journal of finance and economics, Issue 68.
Ateba Benedict Belobo, Andrew Maredza, Kenneth Ohei, Primrose Deka and Danie Schutte (2015). Marketing mix: it’s role in customer satisfaction in the South African banking retailing. Banks and Bank Systems, 10(1), 83-91.
Bates, C., Smith, K. (2005). Brand valuation: the seven components of brand strength. Wan Chai, Hong Kong, MA: Pearson.
Belch, G., & Blech, M. (2001). Advertising and Promotion, Fifth Edition. New York, MA: McGraw-Hill.
Belch, G.A., & Belch, M.A. (2004). Advertising and Promotion; an Integrated Marketing Communications Perspective (6th ed.). New York, McGraw-Hill / Irwin.
Brassington, F., & Pettit, S. (2000). Principles of Marketing, Edition, Harlow, Pearson Education Limited.
Calisir, F. (2003). Web advertising vs other media: young consumers' view, Journal of Internet Research: Electronic Networking Applications and Policy, 13(5), 356-363.
Carrasco, I. G., Palacios, R. C., Cuadrado, J. L., Crespo, A. G. & B. R. Mezcua (2012), "PB-ADVISOR: A Private Banking Multi-Investment Portfolio Advisor", Information Sciences, Vol. 206, PP. 63–82.
Davison, A., Bulmer, S., & Eagle, L. (2005). Integrated marketing communication implementation in small New Zealand businesses. Working paper, Department of Commerce, Massey University, Auckland, 2 January.
Foehn, P. (2004), "Client Valuation in Private Banking: Results of a Case Study in Switzerl", Managing Service Quality, Vol. 14, No. 2/3, PP. 195-204
Ghannad, Navid. (2011). Marketing mix in banking in the time of a global financial crisis, Master Dissertation in International Marketing, Halmstad University, School of Business and Engineering.
Hanafizadeh, P., & Behboudi, M. (2012). Online Advertising and Promotion; New Technologies for Marketing, IGI-Global, Hershey, PA.
Islam, F., & Rahman, M. (2015). Service Marketing Mix and Their Impact on Bank marketing Performance: A Case Study on Janata Bank Limited, Bangladesh. Jurnal of Worldwide Hulistic Sustainable Developement, 1(1), 16-32.
Kotler, P. (1976). Marketing Management, 3rd ed., prentice-Hall, Englewood Cliffs, Nj.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2013). Principles of Marketing. 14th edition. Edinburgh Gate Harlow Essex, England. Pearson Education.
Kotler, P., Armstrong, G., Wong, W., & Saunders, J. (2008). Principles of London: Prentice Hall.
Anil. (2013). Bank Marketing Mix: New Strategy InToday Banking Sector, A jurnal of Science, Technology and Management, 2(1), 17-26.
Lavanya, S. (2010). CRM in banking sector, Journal of Management and Science, 12(4), 93-96.
Lim, Y.M., Yap, C.S., & Lau, T.C. (2010). Response to internet advertising among Malaysian young consumers. Cross-Cultural Communication, 6(2), 93-99.
Liu, C. M. (2001), "An Assessment of Banking Operation Strategies of Private Banking Institutions in the Philippines", Asia Pacific Journal of Marketing & Logistics, Vol. 13, No. 1, PP. 57-71. .
Ljunger, R.G. (1989). The business to business direct marketing handbook. American management, association network.
Lorin, V., & Raluca, G. (2015). Uncovering the Online Marketing Mix Communication for Health Care Services. Procedia Economics and Finance, 26, 1020-1025.
Lovelock, Ch.W. (1999). Principles of Service Marketing and Management. USA, MA: Prentice Hall.
Madhavaram, Sreedhar, Badrinarayanan, Vishag, & McDonald, Robert E. (2005). integrated Marketing Communication(IMC)and Brand Identity as Critical Components of Brand Equity Strategy- Journal of Advertising- 34(4).
Meidan, A. (1996). Marketing Financial Services. Houndmills, Basingstoke. Hampshire and London: MacMillan.
Mihaela, O.O.E. (2015). The Influence of the Integrated Marketing Communication on the Consumer Buying Behaviour. Procedia Economics and Finance, 23, 1446-1450.
Mihart, C. (2012). Modelling the influence of integrated marketing communication on consumer behaviour: an approach based on hierarchy of effects concept. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 62, 975-980
Mohammad, Haruna Isa (2015). 7PS Marketing MIX and Retail Bank Customer Satisfaction in Northest Nigeria, British Journal of Marketing Studies, 3(3), 71-88.
Pickton, D.W., & Broderick, A. (2001). Integrated Marketing Communication, Harlow, Pearson Education.
Reid, M. (2005). Performance auditing of integrated marketing communication (IMC) actions and outcomes. Journal of Advertising, 34(4), 41-54.
Rowley, J. (2004). Online branding: the case of McDonald's. British Food Journal, 106(3), 228-237.
Šerić, M., Gil-Saura, I., & Ruiz-Molina, M.E. (2014). How can integrated marketing communications and advanced technology influence the creation of customer based brand equity? Evidence from the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 39, 144-156. -
Shah, syed Qasim, Rizwan Jan, (2014): Analysis of Financial performance of private Banks in Pakistan, Procedia- social and Behavioval sciences, 109, 1021- 1025.
Shankar, A.C., & Chin, K.K. (2011). A study of the relationship between marketing mix and customer retention for herbal coffee in Malaysia. 2nd international conference of business and economic research proceeding.
Shimp, T.A. (2010). Advertising, Promotion and Other Aspects of Integrated Marketing Communication- South Western- USA.
Shimp, T.A. (2010). Integrated Marketing Communication in Adver-tising and Promotion 8e. International Edition. Printed in China
Shin, N. (2001). Strategies for Competitive Advantage in Electronic Commerce, Journal of Electronic Commerce Research, 2(4), 164-171.
Skinner, S.J., Dubinsky, A.J., & Donnelly Jr.,J.H. (1984). The use of social bases of power in retail sales. Journal of Personal Selling and Sale Management, 4(2), 49-56.
Winkler, J. (1995). Pricing Marketing Book, Third edition, Bart press Great Britain.
Yi Zhixian (2018). Marketing Services and Resources in Information Organizations, Chandos Publishing, 2018. ISBN: 978-0-08-100798-3
Zineldin, M., & Philipson, S. (2010). Kotler and Borden are not Dead: Myth of Relationship Marketing and Truth of the 4Ps. Journal of Consumer Marketing. 24(4), 229–241.
_||_