راهکارهای توسعه سرمایه گذاری درکسبوکارهای نوپا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و دفاع اقتصادی
محورهای موضوعی : دانش سرمایهگذاریمحمدرضا رنجبر فلاح 1 , حمیدرضا فتاحی 2
1 - استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه پیام نور
2 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
کلید واژه: کسبوکارهای نوپا, نظریه برخاسته از داده, اقتصاد مقاومتی, دفاع اقتصادی,
چکیده مقاله :
امروزه کسبوکارهای نوپا در رشد اقتصادی کشورهای توسعهیافته نقش مهمی ایفا میکنند و در این میان این نوع کسبوکار میتوانند نقشی تعیینکننده در تحقق اقتصاد مقاومتی و برقراری شیوهای مناسب در دفاع اقتصادی ایفا نمایند. بر همین اساس، در پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که سرمایه گذاری در کسبوکارهای نوپا چگونه به تحقق اقتصاد مقاومتی و دفاع اقتصادی کمک میکنند؟ پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی است و از روش تحقیق کیفی به شیوه نظریه دادهبنیاد ساختارمند بهره میبرد. به این منظور، به اتکای تحلیل مصاحبههای عمیق انجامشده با 11 نفر مدیران و خبرگان کسبوکارهای نوپا، فرایند پدیده در دست مطالعه کشف شد. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت پذیرفت. الگوی بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهد مقوله اصلی که فصل مشترک کسبوکارهای نوپا و اقتصاد مقاومتی است، گرایش به اقتصاد دانشبنیان است. در این میان عوامل علی مؤثر در این فرایند شامل مؤلفههای ذهنیت صاحب کسبوکار، نگاه به داخل،الگوی ارزشگرا، ریسکپذیری و کار تیمی؛ عوامل محیطی شامل دولت، رسانه، دانشگاه و محیط اجتماعی؛ عوامل واسطهای یا زمینهای شامل شبکهسازی، فرهنگ، نهاد های حاکمیتی، سرمایه انسانی، نظام آموزشی و سرمایه اجتماعی؛ راهبردها و اقدامات شامل تأمین مالی، مشاوره مدیریتی، شتابدهندهها، قصد کارآفرینانه و بهرهوری است که منجر به خلق ارزش اقتصادی و دفاعی و همچنین افزایش تابآوری اقتصادی میشود.
Today, start-ups play an important role in the economic growth of developed countries, and in the meantime, this type of business can play a decisive role in the realization of a resilient economy and the establishment of appropriate methods of economic defense. Accordingly, in the present study, we seek to answer the question of how investing in start-ups helps to achieve a resilient economy and economic defense? The present research is applied in terms of purpose and uses the qualitative research method in the form of structured foundation data theory. For this purpose, based on the analysis of in-depth interviews conducted with 11 managers and experts of start-up businesses, the process of the phenomenon under study was discovered. Data analysis was performed based on open, axial and selective coding methods. The model obtained from this research shows that the main category that is the common chapter between start-ups and resistance economics is the tendency towards knowledge-based economics. Among the causal factors influencing this process include the components of business owner mentality, inward looking, value-oriented model, risk-taking and teamwork; Environmental factors including government, media, academia and social environment; Intermediate or contextual factors including networking, culture, government institutions, human capital, education system and social capital; Strategies and actions include financing, management consulting, accelerators, entrepreneurial intent and productivity that lead to the creation of economic and defense value as well as increased economic resilience.
اخوان، پیمان.، ایمانی، ساناز.، و نبی زاده، معصومه. (1394). تبیین مؤلفه های اقتصاد مقاومتی در کشور. فصلنامه راهبرد دفاعی، 14(53)، 1-36.
بختیاری، ایرج. (1395). تاثیر مولفه های دفاع اقتصادی کشور بر دفاع همه جانبه. فصلنامه راهبرد دفاعی، 14(54)، 93-124.
بیرانوند، مرتضی.، نصراصفهانی، علیرضا.، و آقارضی درمنی، محمد. (1396). برآورد شاخص های اقتصاد مقاومتی. سیاست های راهبردی و کلان، 5، 21-44.
پاداش، حمید. (1395). مکانیسم های توسعه کارآفرینی نوپا در ایران در چارچوب گفتمان اقتصاد مقاومتی. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، 1-37.
تاری، فتح الله.، کاویانی، زهرا.، و سیدشکری، خشایار. (1391). اقتصاد مقاومتی و مؤلفه های آن. تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
حیدری، محمدرضا.، و درخشان، مرتضی. (1394). تحلیل و اولویت بندی مؤلفه های دفاع اقتصادی در شرایط تهدید اقتصادی. فصلنامه آفاق امنیت، 29(8)، 135-170.
سرخ بر، میثم. (1395). حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی با ابزارهای تجارت الکترونیک. پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
طغیانی، مهدی. (1394). شناسایی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در جهت دفاع اقتصادی در منظومه اقتصاد مقاومتی. آفاق امنیت، 8(25)، 135-170.
ندافی، راضیه.، و احمدوند، مصطفی. (1396). شناسایی و اولویت بندی پیشران های توسعه کسب و کارهای نوپا با استفاده از روش شناسی کیو. توسعه کارآفرینی، 517-534.
نوفرستی، محمد. (1395). اقتصاد مقاومتی و راه های دستیابی به آن. سیاست های راهبردی و کلان، 4، 157-168.
نیل فروشان، هادی. (1384). بررسی ماهیت اقتصاد دانش محور و ضرورت و امکان پذیری حرکت ایران از اقتصاد تولید محور به اقتصاد دانش محور. مشهد: پایانامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.
دانایی فرد، حسن.، امامی، سید مجتبی. (1386). استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه دادهبنیاد. اندیشه مدیریت، 1(2)، 69-97.
حیدری، علی.، سیدکلالی، نادر (1395). ارائه مدل مزیت رقابتی شرکتهای مشاوره مدیریت بر اساس نظریه قابلیتهای پویا. مدیریت بازرگانی 2(8)،317-338.
References
Alvarez, S., Carayannis, E., Dagnino, G., & Faraci, R. (2018). Introduction:entrepreneurial ecosystems and the diffusion of startups". In Entrepreneurial Ecosystems and the Diffusion of Startups. Cheltenham: UK: Edward Elgar Publishing.
Bansal, M. (2012). statistics about funding in the startups. Retrieved from TechAloo: http://techaloo.com/statistics-about-funding-in-the-startups.
Briguglio, L., Cordina , G., Farrugia, N., & Vella, S. (2006). Conceptualising and Measuring Economic Reslience”, in L. Briguglio, G. Cordina and E. J. Kisanga (eds.),. Malta: Islands and Small States Institute of the University of Malta and London: Commonwealth Secretariat.
Cusumano, M. (2013). Evaluating a Startup Venture. Communications of the ACM, 56(10), 26-29.
Kane, T. (2010). The Importance of Startups in Job Creation and Job Destruction. SSRN Electronic Journal, 10.2139/ssrn.1646934.
Kaplan, R., & Anette , M. (2012). Managing Risks: A New Framework. Harvard Business Review, 6.
Mansfield, E. (1991). Academic Research and Mdustrial Innovation. Research Policy, 200(11), 307-321.
OECD. (1996). The Knowledge - Based Economy. Paris: OECD.
Ries , E. (2011). The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York: Crown Business.
Rooney, D. (2005). Knowledge,Economy,Technology and Society: the Politics of Discourse. Telematics and Informatics, 22, 405-422.
Strauss, A., & Corbin, L. (1990). Basics of Grounded Theory Methods. Beverly Hills, CA.: Sage.
Sua´rez-Ortega, S., & Alamo-Vera, F. (2005). SMES’ internationalization: firms and managerial factors. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 11(4), 258-279.
_||_