مستی و تأثیر آن بر احکام تصرف مست در فقه اسلامی
محورهای موضوعی : جامع الفقهیه
1 - دانشآموختهی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، رشتهی الهیات و معارف اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه فقه شافعی، تهران، ایران
کلید واژه: مستی, مست, مجازات, اهلیت, تصرف,
چکیده مقاله :
در فقه اسلامی تعلق تکلیف به افعال اشخاص مست و نفوذ تصرفات قولی و فعلی و آثار وضععی ایعتصرفات، مورد بحث و مناقشهی اصولیان و فقیهان واقع شده است. در حالیکه اصولیان بعا تکیعه بعرشروطی چون توانایی فهم تکلیف از سوی مکلف و از راه قیاس بر نائم، غافل و مجنون قائل بعه ععدمتعلق خطاب التکلیف به تصرفات شخص مست هستند و تنها از حیث خطابالوضع با تحلیعل مسعهلهبه ترتب مسببات بر اسباب، مست را مهخوذ و ملتزم به عواقب اقوال و افعال خعود معی داننعد. مسعتمتعدی که بدون وجود یکی از معاذیر شرعی نظیر اکراه و اضطرار از روی علم و عمعد ، شعرب مسعکرنموده است، به دلیل اختیار و آگاهی در ایجاد حالت مستی و از سوی دیگر به جهت ارتکاب محرماتشرعی، مستوجب تنبیه و تغلیظ و التزام به عواقب اعمال خود میباشد. در مقابل مسعت مععرور کعهمستی وی مهذون به اذن شرع و از باب اخر به رخصت بوده است، از تحمعل عواقعب اع معال و اقعوالخود معاف به شمار میآید.
In Islamic jurisprudence giving obligation to drunkens acts andcorrectness of wordly and deedly acts and it's athari waz`y this acts,is an arguable subject between usulin and jurists. While usulian tolean on principals such as understanding abilities of duties fromrequired; and by comparison of asleep, neglegant and mad, agreewith not giving obligation to drunk acts and especially according tokhitab al-waz` view, by analysis problem to causation, intoxicatedshould be responsible for the results of their deeds and wards.Majority of jurists by refereeing to rules such as" al-aimtnae` bilakhtyarla yanafai al-akhtyar" related to delibratly drunk, say thatintoxication cann't be an abstacle to giving obligation and drunk andsober are equal in giving obligation. Deliberated drunk is someonewho without having one of the legal excuses such as reluctance,necessity, ignorance; deliberately drink with awareness.From the view point of majority jurists, such person for havingfreewill and awareness in becoming intoxication and also forcommitting legal prohibition, would be recompand to punishmentand results of his/her acts. Opposed to, undelibrated drunk whohis/her intoxication is allowable and it is legal excuses. Such person People healthy and their lineage pure and original. In this case,Iranian and Egyptian legislators by counting some of the instancesof permenant prohibition of marriage in law text, have beenemphasized on it.