تحلیل تفاوتهای حقوق زنان در فقه امامیه و ماده 16 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان (با تمرکز بر حقوق یکسان زوجین در دوران ازدواج و هنگام انحلال آن)
محورهای موضوعی : جامع الفقهیهمهناز سلیمی 1 , سید محمد رضا آیتی 2 , سید هادی مهدوی 3
1 - دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
2 - استاد گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه حقوق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
کلید واژه: حق, طلاق, کنوانسیون رفع تبعیض,
چکیده مقاله :
عدالت یکی از مهمترین مبانی در آموزههای دینی است که وجود آرمانها و ارزشهای اخلاقی در آن موج میزند. اسلام بر ازدواج تأکید فراوان دارد. ازدواج حقوق و تکالیفی برای زوجین ایجاد می نماید، تحلیل تفاوتهای این حقوق در فقه امامیه و ماده 16 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان قابل ملاحظه و مداقه میباشد. کنوانسیون حقوقی برابر را برای زوجین در نظر گرفته است، یکی از موارد اختلافی ریاست مرد در خانواده است، با عنایت به ضرورت وجود مدیر و سرپرست در هر جامعه، ریاست شوهر، یک ریاست اداری است نه استبدادی، و زن ملزم به اطاعت از مرد در امور شخصی نیست. این نوشتار با ارائه تفسیری نو از ریاست و اختصاص آن به حوزه ی اقتصادی خانواده، بین حکم شرع و کنوانسیون همسویی ایجاد نموده است. بایسته است قانونگذار با شناخت اصول و استخراج آن از کتاب، سنت و عرف جامعه ی اسلامی و با تعیین معیارهای مناسب به اصلاح قوانین همت گمارد.
Justice is one of the most significant principles in Islamic teachings which is ripe with ethical causes and values. Islam has put a lot of emphasis on marriage. Marriage creates rights and responsibilities for couples. The analysis of the differences of these rights in Imamiyeh Jurisprudence and article 16 of the convention on the Elimination of Discrimination against Women deserves scrutiny. This Convention has determined equal rights for couples. One of the controversial issues is the directorship of husband in family. Due to The necessity of a head or director in any society, the directorship of husband is an administrative and not authoritarian one; so wife is not obliged to obey her husband in her personal affairs. In this paper, offering a new interpretation of the concept of directorship and relating it to the economy of family, I have tried to reconcile between the convention and the rule of religion. It seems advisable for the legislators to amend the laws via understanding the principles and eliciting them from the Holy Quran, tradition and the Islamic society customs, and setting appropriate criteria.
_||_