حکم تکلیفی آلودن آب به قصد اضرار(بیوتروریسم)
محورهای موضوعی : جامع الفقهیه
1 - استادیار و هیئت علمی گروه معارف اسلامی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ایران.
کلید واژه: بیوتروریسم, افساد, آلودن, ترور, اضرار,
چکیده مقاله :
اضرار یا زیان رساندن و ضد نفع و ایراد نقص در چیزی می باشد. ترور هم به معنای ایجاد وحشت و رعب در میان مردم است. افساد خروج از حد اعتدال و متضاد با اصلاح به معنای معیوب کردم، ابطال و بی فائده ساختن و تباهی است. بیوتروریسم به معنای کشتار جمعی به وسیله مواد بیولوژیکی و زیستی است. این نوع آلودن که با قصد و از روی عدوان انجام می گیرد از دیدگاه اسلام حرام تلقی می شود. اضرار، آلودن و افساد همگی جزء مفاهیمی هستند که فقهای اسلامی نسبت به آنها احکامی را در کتب فقهی صادر کرده اند و در بیشتر موارد نسبت به موضوعات مختلف به لزوم ترک یا ارتکاب فتوا داده اند. در این میان نظام اجتماعی و حفظ این نظم اهمیت خاصی برای اسلام دارد و همین مانع از انجام اعمالی است که باعث برهم ریختن و اختلال در نظم اجتماعی می شود. اضرار و آلودن گاه ممکن است منجر به قتل نفس شده و گاه جرح را به دنبال دارد. در هر دو مورد حکم تکلیفی برگرفته از آیات حرمت می باشد. زشتی این عمل حتی در مورد غیر مسلمین و دشمن هم روشن است. علاوه بر اینکه ترور و قتل غافلگیرانه نیز نکوهش گشته است. غدر یا خیانت و مختل نمودن نظم عمومی جهان نیز دلائل دیگری بر تحریم برشمرده می شوند. بنابراین ترور و یا آلودن به قصد اضرار که عموماً منجر به قتل نفس محترم می شود مطابق با بسیاری از دلائل حرام است. با برداشت از این معانی و مفاهیم می توان هر نوع عملی که در مفهوم با آنچه گفته شد برابر باشد، نواهی و ادله منع کننده عقلی و نقلی را تطابق داده و حکم تحریم را از آنها استنباط نمود
Cause to sustain a loss, is haram and against the benefit and causing a defect in something. Assassination also means creating fear and terror among the people. Perverseness is going beyond moderation and is contrary to reform, and it means to defect, annul and make useless and ruin. Bioterrorism means mass killing by biological materials. This type of pollution, which is done intentionally and aggressively, is considered haram from the Islamic point of view. Cause to sustain a loss, pollution and perverseness are all among the concepts for which Islamic Jurisprudence, have issued rulings in jurisprudential books, and in most cases, they have issued a fatwa, to quit or commit, on the various issues. Meanwhile, the social system order and the maintenance of this order are of special importance for Islam, and this is the obstacle to doing things that cause disruption of social order. Cause to sustain a loss and pollution can sometimes lead to murder and sometimes injury. In both cases, the ruling is taken from the verses of sanctity. The ugliness of this act is clear even executing them about non-Muslims and the enemies. In addition, assassination and surprise murder has also been condemned. Treason or betrayal and disturbing the public order of the world are other reasons for being forbidden. Therefore, assassination or pollution with the intention of harm, which usually leads to the murder of a person, is haram for many reasons. It can be understood from these meanings and concepts, for any kind of action that is equal to what has been said, adapting the rational and narrative prohibitive arguments can lead to haram ruling for them.
_||_