بررسی ارتباط مسئولیت پذیری بر سازگاری و کیفیت¬کاری کارمندان بانک ملت شهر تهران مبینا ابوالقاسمی / علی¬اکبر صلاحی
محورهای موضوعی : روانشناسی حال خوب و بهزیستی روانشناختی
کلید واژه: واژههای کلیدی: تحمل ناکامی, سازگاری, کارمندان بانک ملت شهر تهران, کیفیت¬کاری, مسئولیتپذیری,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط مسئولیت پذیری بر سازگاری و کیفیت¬کاری کارمندان بانک ملت شهر تهران بود که با روش کمی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه هدف پژوهش شامل 80 نفر از کارشناسان شعبه مستقل مرکزی بانک ملت شهر تهران در بهار1403 بود که 50 نفر از کارشناسان بانك به¬صورت نمونه¬گيري غیرتصادفي از نوع هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل سه پرسشنامه¬ی مسئولیتپذیری نعمتی، کیفیت¬کاری والتون و سازگاری اسپانیر بود. در این پژوهش از روش تجزیه و تحلیل اطلاعات روش رگرسیون و آزمون شاپیرو - ویلک استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین مسئولیتپذیری با سازگاری در میان کارمندان بانک ملت شهر تهران اثر مثبت و معناداری دارد. در تبيين اين يافته مي¬توان گفت چون مسئوليت¬پذيري امروزه اهمیت دارد و كار در موسسات مالي و بانک¬ها، نيازمند داشتن حس همكاري، وظيفه¬شناسي و تعهد است و افزايش اين موارد باعث كاهش اضطراب، كاركرد بالاي اجتماعي و همچنين سازگاری و تحمل ناکامی بیشتر و كاهش افسردگي مي¬شود. پس منطقی است که كارمندان بانك كه مسئوليت¬پذيري بيشتري دارند سطح سازگاری در آنها بالاتر است اما بین مسئولیتپذیری با کیفیت¬کاری کارمندان بانک ملت شهر تهران رابطه معناداری وجود ندارد.
Abstract The purpose of the present study was to investigate the relationship between accountability and the adaptability and work quality of Bank Mellat employees in Tehran, which was carried out using a quantitative method of correlation. The target population of the research included 80 experts from the central independent branch of Bank Mellat in Tehran in the spring of 1403, and 50 experts of the bank were selected by non-random sampling of the targeted type. The tools used in this research included three questionnaires of Nemati's responsibility, Walton's work quality and Spanier's adaptability. In this research, the data analysis method of regression method and Shapiro-Wilk test was used. The results of this research showed that there is a positive and significant effect between responsibility and adaptability among the employees of Bank Mellat in Tehran. In explaining this finding, it can be said that responsibility is important nowadays and working in financial institutions and banks requires a sense of cooperation, duty and commitment, and increasing these factors reduces anxiety, high social performance, and adaptability and tolerance of failure increases and depression decreases. Therefore, it is logical that bank employees who have more responsibility have a higher level of compatibility, but there is no significant relationship between responsibility and the quality of work of Bank Mellat employees in Tehran.
منابع
اکبري، مرتضي و فهام، الهام. (1395). بررسي نقش ارزش هاي فردي و اخلاق کسب و کار در مسئوليت پذيري اجتماعي شرکتي در بنگاه هاي بخش کشاورزي. تحقيقات اقتصاد و توسعه كشاورزي ايران، دوره 2، شماره 1. صص 197-209.
بدیع زاده، علی؛ و ارشاد، سحر (1401). تأثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر پذیرش آن در شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوین. مدیریت توسعه و تحول. شماره 25. ص 71 الی 78. کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
جلالی، لیلا (1400). بررسی اثربخشی درک شده پلتفرم¬های تجارت الکترونیک بر مزیت اقتصادی درک شده مصرف¬کننده در پیش-بینی مصرف پایدار در یک بیماری همه¬گیر. دوره 1، شماره 1
جورج، ر؛ و كريستاني، ت. (1990). مشاوره، نظريه و كاربرد/ اهداف، فرايندهاي مشاوره و رواندرمانگري. ترجمه رضا فلاحي ومحسن حاجيلو (1386). تهران: رشد.
دانایی ابوالفضل، مؤمن الهام. (1400). بررسی تأثیر بازاریابی ویروسی در شبکههای اجتماعی بر قصر خرید مصرفکنندگان (مورد مطالعه: کاربران شبکه اجتماعی تلگرام)، کاوشهای مدیریت بازرگانی، 9 (18)، 243-267
درگاهی، حسین؛ محمدزاده، نیلوفر؛ و رضائیان زاده، حمیدرضا (1400). کسبوکار الکترونیکی در حوزه سلامت. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. دوره 5. شماره 3. ص 39 الی 48
شهسواري، معصومه و سلماني، رسول (1397). بررسي پيامدهاي اقتصادي مسئوليت پذيري اجتماعي شرکت ها (با تأکيد بر کارايي سرمايه گذاري(، دوره 73، شماره 27. صص 255-240.
كلانتري، سيدسميه. (1389). بررسي رابطه بين سلامت سازماني با مـسئوليتپـذيري و خـشنودي شـغلي كاركنـان دانشگاه آزاد واحد شوشتر.پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسـي، دانـشگاه آزاد واحـد شوشتر. محسنی، هاجر. (1392). بررسی رابطه بین خود متمایز سازی مادران با تعارض والد – فرزندی و مسئولیت¬پذیری دانش¬آموزان دختردوره راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
Ali, A., Rasool, G., Pathania, A. (2023). Antecedents for success of e-commerce platforms: an investigative approach. Int. J. Information Technology and Management, Vol. 16, No. 4, 2017.
Bandara, R., Fernando, M., Akter, S., (2020). Explicating the privacy paradox: a qualitative inquiry of online shopping consumers. J. Retailing Consum. Serv. 52, 101947.
Chang, B. G., & Solomon, J. (2010). Stereotype threat test Anxiety, and specific selfefficacy as predictors of promothion Exam performance. Group&Organization management, 35, 77-107.
Chatzoglou Chatzoudes (2021). Factors affecting e-business adoption SMEs an empirical research. Journal of Enterprise Information Management, Vol. 29 Issue: 3, pp.327-358.
Chung, L.H. (2020). Impact of pandemic control over airport economics: reconciling public health with airport business through a streamlined approach in pandemic control. J. Air Transport. Manna. 44-45, 42-53
Eusanio Zamagni & Petti, L. (2019). Social sustainability and supply chain management: Methods and tools. Journal of Cleaner Production 235, 178-189.
Esmaeeli Lahmali A. A Study of Relationship between Quality of Work Life (QWL) and Performance of the Staff in Mazandaran Provin Tax Affairs General Directoratece. Journal of Tax Research. 2013;21(19):171-96. [In Persian]
Grant, M.L. (2010). Quality of work life and predictor of employees’mental health. PhD thesis submitted to the University of the Free State,Bloemfontein.
Kemper, J., Schilk, O., Reimann, M., Wnng, X., & Brettel.M. (2013).CompetitionMotivated corporate social responsibility.Journal of Business Research, 66, 1956- 1963.
Layer, J.K., Karwowski, W., & Furr, A. (2009). The effect of cognitive
demands and perceived quality of work life on human performance in
manufacturing environments. International Journal of Industrial
Ergonomics, (39), 413-421.
Lee Li, X., Palmatier, R.W. (2018). The effect of online shopping platform strategies on search, display, and membership revenues. J. Retailing 94 (3), 247-264
Movafagh H, Mohammadi A. The relationship between qualities of working life of employees of Imam Ali University with performance. Military Science and Technology. 2013;9(24):101-20. [In Persian] Available from: http://www.qjmst.ir/article 22418.html.