اثربخشی آموزش ذهن آگاهی برحساسیت بین فردی در زنان استان البرز
محورهای موضوعی : علوم سلامت و روانشناسی
زینب مرادی
1
,
زینب کاویانی
2
*
,
نفیسه درودیان
3
1 -
2 - گروه روان شناسی . دانشکده روان شناسی. دانشگاه آزاد اهواز . کرج . ایران.
3 - استادیار،دانشکده روان شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی کرج،ایران
کلید واژه: ذهن آگاهی, حساسیت بین فردی, زنان.,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی برحساسیت بین فردی در زنان بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از زنان ساکن در استان البرز بودند. که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با معیارهای ورود و خروج همتا سازی شده بودند، انتخاب شدند. جهت گرداوری داده ها از پرسشنامه حساسیت بین فردی بایس و پارکر(1989) و پرسشنامه ذهن اگاهی فرایبورگ(2001) استفاده شد. در گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش گروهی ذهن آگاهی اجرا گردید. اما در گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای صورت نگرفت. داده های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه(آنوا)تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان دادند که بین گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای آموزش گروهی ذهن آگاهی تفاوت معنا داری وجود داشت(5/0 P≤). همچنین مولفه های حساسیت بین فردی در گروه ازمایش نسبت به گروه کنترل به طور معنا داری کاهش یافته بود. یافتههای به دست آمده در این پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهی باعث بهبود و کاهش حساسیت بین فردی شد (05/0p<).
نتایج: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که آموزش ذهن آگاهی بر مولفههای حساسیت بین فردی (آگاهی بین فردی، نیاز به تائید، اضطراب جدایی، کمرویی، عزت نفس شکننده) در زنان اثر معنادار دارد. و ذهن آگاهی موجب کاهش حساسیت بین فردی در زنان شده است.
Aim: The present study aimed to investigate the effectiveness of mindfulness group training on interpersonal sensitivity in women. Methods: The research method was a quasi-experimental design with pre-test-post-test and experimental and control groups. The statistical population of this study included 30 women living in Alborz province. They were selected using purposive sampling and matched with inclusion and exclusion criteria. The Bayes and Parker Interpersonal Sensitivity Questionnaire (1989) and the Freiburg Mindfulness Questionnaire (2001) were used to collect data. In the experimental group, 8 90-minute mindfulness group training sessions were implemented. However, no intervention was performed in the control group. The resulting data were analyzed using one-way analysis of variance (ANOVA).
Results: The research findings showed that there was a significant difference between the experimental and control groups after implementing mindfulness group training (P≤0.5). Also, the components of interpersonal sensitivity in the experimental group were significantly reduced compared to the control group. The findings of this study showed that mindfulness training improved and reduced interpersonal sensitivity (p<0.05).
conclusions: Therefore, it can be concluded that mindfulness training has a significant effect on the components of interpersonal sensitivity (interpersonal awareness, need for approval, separation anxiety, shyness, fragile self-esteem) in women. And mindfulness has reduced interpersonal sensitivity in women.
احمدی، ز.، امیری، ش.، کلانتری، م.، عابدی، م.، و مولوی، ح.(1400).. نیمرخ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان با حساسیت بینفردی بالا و پایین. روانشناسی معاصر، 14(1) 5-25.
احمدی، فرح. (1400). پیش¬بینی خودباوری و خودشکوفایی فرزندان از روی رابطه مثبت والدین. پایان¬نامه¬ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، دانشکده علوم انسانی (دانشکده امام علی (ع))، رشته¬ی روانشناسی اسلامی مثبت¬گرا.
اسدی خلیلی،مریم؛عمادیان،سیده علیا،فخری،محمدکاظم.(1399) مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی و خودکارآمدی والدگری در زنان سرپرست خانوار شهرستان ساری نشریه سلامت دوره 14 شماره 102 صفحه 65-52
اصغری،فرهاد،قاسمی جوبنه،رضا،صدیق،مریم السادات،جامعی مینو.(1395). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تنظیم هیجان و کیفیت زندگی زنان دارای همسر معتاد.فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی.دوره 7، شماره 26 - شماره پیاپی 26 صفحه 115-132.
صدیقی،کاظم،طوسی،محمدرضا،خدیوی،غلام رضا .(1401). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و افسردگی زنان مطلقه. مجله تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه اصفهان. جلد ۱۹ شماره ۱ صفحات ۱۶۰-۱۴۹.
قاسمی جوبنه، رضا؛ عرب زاده، مهدی؛ جلیلی نیکو، سعید، محدعلی پور، زینب؛ محسن زاده، فرشاد . (۱۳۹۴). بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۱۴(۲): ۱۳۷- ۱۵۰.
مصاحبی، محمدرضا و جوادیان، زهرا و گلپرور، محسن. (1391). الگوی ساختاری روابط بین روانپریشی، پارانویا، خصومت و حساسیت بین فردی با باور به دنیای ناعادلانه. اندیشه و رفتار، 7(25)، 70-60.
موتابی، فرشته، فتی، الدن، شکیبا، شیما، باروتی، اسمت و طایری، سودابه. (1387). پیش بینی ابعاد رضایت شغلی بر مبنای مولفه های هوش هیجانی-اجتماعی در زنان و مردان. مشاوره شغلی و سازمانی. 2(1)، 89-110.
نجارپور محمدآبادی، الهام، قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی و مظاهری، مهرداد. (1396). اثربخشی روان درمانی کوتاه مدت روابط موضوعی بر کاهش حساسیت بین فردی، گوش بزنگی بین فردی و نیاز به تأیید افراد دارای نشانگان شخصیت اجتنابی: پژوهش تک آزمودنی. فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 8(31)، 79-104.
نرماشیری،عبدالواحد،همتی راد،گیتی،عسگری،سیما،سپاه منصور،مژگان .(1399). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهبود تنظیم هیجان و کنترل شناختی در زنان دارای رفتار خوردن آشفته. مجله مطالعات ناتوانی.28(32):98-106.
نریمانی، محمد، پرزور، پرویز و بشرپور، سجاد. (1393). مقایسه حساسیت بین فردی و تعادل عاطفی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری. 5(1)، 125-141.
نهنگ، علی اکبر؛ موسوی نجفی، فهیمه و محمدی، رؤیا. (1399). تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر خودنظم بخشی هیجانی و تابآوری روانشناختی کودکان بدسرپرست. فصلنامه سلامت روان کودک،7(1): ۱۰۶-۱۱۷.
وجودی، بابک، عطارد، نسترن و پورشریفی، حمید. (1393). مقایسه حساسیت بین فردی و ابراز وجود در افراد وابسته به مواد مخدر و عادی. اعتیاد پژوهی سوء مصرف مواد، 8(13)، 109-118.
References
Bell, V, & Freeman, D. (2014). A Pilot Trial Of Cognitive Behavioral Therapy For Interpersonal Sensitivity In Individuals With Persecutory Delusions. Behavior Therapy And Experimental Psychiatry, 45(4), 441–446.
Bianchi, R, Schonfeld, I. S. & Laurent, I. (2015). Interpersonal Rejection Sensitivity Predicts Burnout: A Prospective Study Personality And Individual Differences. 75, 216-219.
Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience And Neuroimaging - Volume 3, Issue 6, June 2018, Pages 555-562
Bishop JR, Lee AM, Mills LJ, Thuras PD, Eum S, Clancy D, Erbes CR, Polusny MA, Lamberty GJ and Lim KO (2018). Methylation of FKBP5 and SLC6A4 in Relation to Treatment Response to Mindfulness Based Stress Reduction for Front. Psychiatry 9:418.
Boyce, P. & Parker, G. (1989). Developm Ent Of A Scale To Measure Interpersonal Sensitivity. Australian And New Zealand Journal Of Psychiatry, 23, 341–351.
Boyce, P. Hichkie, I. Parker, G. Mitchell, P. Wilhelm, K. Brodaty, H. (1993). Specifity Of Interpersonal Sensitivity To Non- Melancholic Depression. Affect Disorder, 27,101-
Calatrava, M., Martins, M. V., Schweer-Collins, M., Duch-Ceballos, C., & Rodríguez-González, M. (2022). Differentiation of self: A scoping review of Bowen Family Systems Theory’s core construct. Clinical Psychology Review, 91, 102101.
Davidson, J. R. Zisook, S. Giller, E. & Helms, M. (1989). Symptoms Of Interpersonal Sensitivity In Depression. Comprehensive Psychiatry, 30, 357–368.
Dixon, M. R., Paliliunas, D., Belisle, J., & Shaffer, J. L. (2019). The effect of brief mindfulness training on momentary impulsivity. Journal of Contextual Behavioral Science, 11, 15-20.
Dundan, L.G. J., Coatsworth, J. D., & Greenberg, M. T. (2018). A Model of Mindful Parenting: Implicationsfor Parent–Child Relationships and Prevention Research. Clin Child FamPsychol Rev, 12, 255–270
Fayombo, G. A. (2010). The Relationship Between Personality Traits And Psychological Resilience Among The Caribbean Adolescents. Psychological Studies.
Gilbert, P. Durrant, R. And Mcewan, K. (2006). Investigating Relationships Between Perfectionism, Forms And Functions Of Self-Criticism, And Sensitivity To Put-Down. Personality And Individual Differences, 41(7), 1299-1308.
Harb, G.C. Heimberg, R.G. Fresco, D.M. Schnrier, F.R. & Liebowitz, M.R. (2002). The Psychometric Properties Of The Interpersonal Sensivity Measure In Social Anxiety Disorder. Behaviour Research And Therapy, 40(8), 961-979.
Karyotaki, E., A. Kleiboer, F. Smit, D. Turner, A. Pastor, G. Andersson, T. Berger, C. Botella, J. Breton and Carlbring, P. (2015). "Predictors of treatment dropout in self-guided web-based interventions for depression: an ‘individual patient data’meta-analysis." Psychological medicine: 1-10.
Keune,Philipp M;Bostanov,Vlaimir;Kotchoubey, Boris& Hautzinger ,Martin.(2015).Mindflness versus rumination and behavioral inhibition: a perspective from research on frontal brain asymmetry, personality and individual difference.Vol:53.pp:323-328.
Khoury, B., Sharma, M., Rush, S. E., & Fournier, C. (2015). Mindfulness-Based Stress Reduction For Healthy Individuals: A Meta- Analysis. Journal Of Psychosomatic Research, 9: 1-47.
Kreiselmaier, A. K. (2017). An Evolutionary and Developmental Science Framework for Integrating Attachment, Mentalization, and Mindfulness: Implications for Religious Practice and Moral Development. Vanderbilt University
Mackay, M. (2017) Handbook of research method in abnormal and clinical psychology. New York: Guilford Press: 342-376.
Meggs, J., & Chen, M. A. (2018). Mental toughness and attributions of failure in high performing male and female swimmers. Journal of Human Sport and Exercise, 13(2), 276-284.
Miklowitz, D., R. Semple, M. Hauser, D. Elkun, M. Weintraub and Dimidjian, S. (2015). Mindfulness-Based Cognitive Therapy for Perinatal Women with Depression or Bipolar Spectrum Disorder. Cognitive Therapy and Research: 1-11.
Moffitt, T. E., Arseneault, L., Jaffee, S. R., Kim-Cohen, J., Koenen, K. C., Odgers, C. L., et al. (2018). DSM-V conduct disorder: Research needs for an evidence base, Journal of Child, Psychology and Psychiatry, 49, 3-33.
Mohammadian, Y. Mahaki, B. Lavasani, F. F. Dehghani, M. & Vahid, M. A. (2017). The Psychometric Properties Of The Persian Version Of Interpersonal Sensitivity Measure. Journal Of Research In Medical Sciences: The Official Journal Of Isfahan University Of Medical Sciences, 22
Otani, K, Suzuki, A, Ishii, G, Matsumoto, Y. & Kamata, M. (2008). Relationship Of Interpersonal Sensitivity With Dimensions Of The Temperament And Character Inventory In Healthy Subjects. Comprehensive Psychiatry, 49, 184-187.
Romer ,Lizabeth;K Lee ;Jonathan ;Salters-Pedneault keistanlyn;M.Erisman Sannon M,Orsillo,Susan & Mennin, Douglas(2016). Mindfulness and emotion reglation difficulties in Generalized Anxiety Disorder preliminary evidence for independent overlapping contributions .Behavior therapy .Vol,40.PP142-154.
Sagone, E. & Caroli, M. E. (2014). Relationships Between Psychological Well-Being And Resilience In Middle And Late Adolescents. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 92, 887-881.
Sermboonsang, R., Tansuhaj, P. S., Silpakit, C., & Chaisuwan, C. (2020). Mindfulness-based transformational learning for managing impulse buying. Journal of Education for Business, 95(2), 129-137.
Sharma, P. K., & Kumra, R. (2020). Examining the mediating role of work engagement on the relationship between workplace mindfulness and organizational justice and its association with well-being. South Asian Journal of Business Studies.
Sherwen, L. Scholovena, M. A. Weingarten, C. (2015). Maternity nursing.London: appltion & angle; p. 90- 113.
Stahl,B.,& Goldstin,E.(2017).Mindfulness- based stress reduction worbook.Canada. Oakland: New Harbinger Publhcation.
Walach, H., Buchheld, N., Buttenmüller, V., Kleinknecht, N., & Schmidt, S. (2006). Measuring Mindfulness—The Freiburg Mindfulness Inventory (FMI). Personality And Individual Differences, 40(8), 1543-1555.
Walach, H., Buchheld, N., Grossman, P., Buttenmuller, V., Kleinknecht, N., & Schmidt, S. .(2001). Measuring Mindfulness In Insight Meditation (Vipassana) And Meditation-Based Psychotherapy: The Development Of The Freiburg Mindfulness Inventory (FMI). Journal For Meditation And Meditation Research, 1(1), 11-34.
Yu, G., Liu, C., & Niu, J. (2019), Comparative Study Of Young Consumers' Luxury Brand Attachments In Metropolises Of Korea And China, Management, 3(2), 1- 11.
Zahava Weinrib.Aliza(2017). Investigation experiental avoidance as a fulfillment of the reguirement for the Doctor of Philosophy degree in Psycgology.University of Iowa.
Masillo, A., Valmaggia, L., Saba, R., Brandizzi, M., Lo Cascio, N., Telesforo, L.,. . Fiori Nastro, P. (2019). Interpersonal sensitivity, bullying victimization and paranoid ideation among help-seeking adolescents and young adults. Early Intervention in Psychiatry, 13(1), 57–63.
You, Z., Zhang, Y., Zhang, L., Xu, Y., & Chen, X. (2019). How does self-esteem affect mobile phone addiction? The mediating role of social anxiety and interpersonal sensitivity. Psychiatry research, 271, 526-531.
Dixon, M. R., Paliliunas, D., Belisle, J., & Shaffer, J. L. (2019). The effect of brief mindfulness training on momentary impulsivity. Journal of Contextual Behavioral Science, 11, 15-20.
Eisenberg, N. (2020). Findings, issues, and new directions for research on emotion socialization. Developmental Psychology, 56(3): 664–670.
McNeil, D. & Zeman, J. (2021). Adolescents’ reluctance to express emotions: relations to parent emotion socialization. Journal of Child Family Study, 30(1): 107–120.
Otani, K., Suzuki, A., Matsumoto, Y., & Shirata, T. (2018). Close relation of interpersonal sensitivity with negative core beliefs about the self, the central construct of cognitive vulnerability to depression. Psychiatry Res, 263, 162-165.
Otsuka, A., Takaesu, Y., Sato, M., Masuya, J., Ichiki, M., Kusumi, I., & Inoue, T.(2017). Interpersonal sensitivity mediates the effects of child abuse and affective temperaments on depressive symptoms in the general adult population. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 13, 2559-68.
Zhiqi, Y., You, Z., Zhang, Y., Zhang, L,. Xu, Y,. & Chen. X. (2018). How does self-esteem affect mobile phone addiction? The mediating role of social anxiety and interpersonal sensitivity. Psychiatry Research, 271(2019), 526-531.
Ogden, C. L., Carroll, M. D., Fakhouri, T. H., Hales, C. M., Fryar, C. D., Li, X., & Freedman, D. S. (2018). Prevalence of Obesity Among Youths by Household Income and Education Level of Head of Household—United States 2011–2014. Morbidity and Mortality Weekly Report, 67(6),186.
Bayır, B., & Aylaz, R. (2021). The effect of mindfulness-based education given to individuals with substance-use disorder according to self-efficacy theory on self-efficacy perception. Applied nursing research, 57, 1-9.
Candel, O. S., & Turliuc, M. N. (2019). The effect of the sense of relational entitlement on relational satisfaction, positive and negative emotions. Journal of Psychological & Educational Research, 27(1).
Senker, K., Fries, S., Dietrich, J., & Grund, A. (2021). Mindfulness and academic emotions: A field study during a lecture. Learning and individual differences, 92, 10-20.
Behaviour Research And Therapy - Volume 70, July. (2015). Pages 11–22