• اثربخشی آموزش خودآگاهی هیجانی بر مؤلفه های سلامت عمومی(اضطراب و افسردگی) دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه ی شهرستان شهرضا. نویسندگان ( جنت آقاسی/ اصغر آقایی)
محورهای موضوعی : علوم سلامت و روانشناسی
کلید واژه: خودآگاهی هیجانی, دختران, دوره ی متوسطه, اضطراب, افسردگی,
چکیده مقاله :
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش خودآگاهی هیجانی برمؤلفه های سلامت عمومی (اضطراب و افسردگی) دختران دوره ی متوسطه ی شهرستان شهرضا بوده است. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح تحقیق به صورت پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بوده است. جامعه ی آماری تحقیق شامل تمام دختران مقطع متوسطه پایه ی اول تا سوم شهرستان شهرضا در سال 90-89 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی40 نفر انتخاب شدند و به صورت شمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (20 دانش آموز) و کنترل (20 دانش آموز) جایگزین شدند. پیش آزمون برای دو گروه اجرا شد. متغیر مستقل، آموزش خودآگاهی هیجانی بود که در 8 جلسه تنظیم و به گروه آزمایش آموزش داده شد. متغیر وابسته در این پژوهش مؤلفه های سلامت عمومی بود که با پرسش نامه ی سلامت عمومی گلدبرگ (28-GHQ) ارزیابی شد. در مرحله ی بعد، پس آزمون برای دو گروه اجرا و دادهها با استفاده از نرم افزار 16 SPSS تحلیل شد. نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش خودآگاهی هیجانی بر سلامت عمومی دختران دوره ی متوسطه تأثیر معناداری دارد (05/0>P ).
Abstract
The present research aimed at investigating the effectiveness of training emotional self awareness on General Health (depression and stress) in Female high school students in Shahreza. This study was an experimental research in which 40 female high school students were selected according to the cluster random sampling. They were randomly assigned to an experimental and a control group. The experimental group received eight sessions of emotional self awareness training. Both groups were assessed by Goldberg General Health Questionnaire. The data were analyzed by SPSS. Results Analysis of covariance showed that there was statistically significant difference between experimental and control groups.