مقایسۀ تنظیم هیجانی در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری. نویسندگان : (عبدالله قاسم پور/ رضا ایل بیگی/ شهناز حسن زاده/ ابوذر ناصری)
محورهای موضوعی : ارتقای سلامت و بیماری ها
کلید واژه: تنظیم هیجانی, سیگار, ارزیابی مجدد و فرونشانی,
چکیده مقاله :
چکیده هدف این پژوهش حاضر مقایسۀ تنظیم هیجانی دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری بود که به شیوۀ علّی ـ مقایسه ای انجام شد و جامعۀ آماری این پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 90ـ 89 بودند. نمونۀ آماری پژوهش 80 دانشجوی سیگاری و 80 دانشجوی غیرسیگاری بودند که داوطلبانه انتخاب شدند و به پرسش نامۀ تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) پاسخ دادند. داده¬ها با استفاده از تحلیل آزمون(t) برای دو گروه مستقل تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانشجویان غیرسیگاری از ارزیابی مجدد (به عنوان یک راهبرد تنظیم هیجانی مثبت) و دانشجویان سیگاری از فرونشانی (به عنوان یک راهبرد تنظیم هیجانی منفی) بیش تر استفاده می کنند. به نظر میرسد که اختلال در تنظیم هیجانی و از عوامل خطرزای مصرف سیگار برای دانشجویان است.
Abstract The purpose of this study was to comparison of emotion regulation in smoking and non-smoking students. The research method was casual-comparative and the statistical population included all student of university of Mohaghegh Ardabili during 1389-1390 (2010-2011). The statistical sample of the research included 80 smoking student and 80 no smoking student who were selected through voluntarily, and answered Gross & John emotion regulation questionnaire (2003). To analyze the data, t-test independent was used. The result of the research indicated a non-smoking students have reappraisal (as an positive emotion regulation strategy) and smoking students have suppression (as an negative emotion regulation strategy) was uses. It seems that emotion regulation disorder is the risk factors for smoking use in students.