اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر خرده مقياسهاي كيفيت زندگي افراد مبتلا به ديابت. نویسندگان : (ايرج سپهرنيا/ فرخ حق رنجبر/مرجان حسين زاده تقوايي/ جاويد پيماني)
محورهای موضوعی : رواندرمانی ویژه بیماری های طبی
کلید واژه: مهارت های زندگی, دیابت, کیفیت زندگی ,
چکیده مقاله :
چكيده مطالعۀ حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سطح کیفیت زندگی بیماران دیابتی صورت گرفته است. در این مطالعۀ شبه آزمایشی، طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه به کار رفته است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز بهداشتی ـ درمانی شهدای فردیس کرج. نمونه ها شامل بیماران دیابتی 40 تا 65 سال بوده که با داشتن سایر شرایط ورود به پژوهش، انتخاب شدند. نمونه ها، با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، فرم کوتاه پرسش نامۀ کیفیت زندگی بود. ابتدا پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد؛ سپس، گروه آزمایش طی 8 جلسۀ 5 / 1 ساعتی در طول 2 ماه، مهارت های زندگی را آموزش دیدند. سپس از هر گروه پس آزمون به عمل آمد و داده های حاصل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS، تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون آماری مجذور کای و تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت . یافته ها حاکی از آن اند که گروه آزمایش در پس آزمون، افزایش معناداری در نمرات سطح کیفیت زندگی به ویژه در ابعاد سرزندگی، عملکرد اجتماعی، سلامت روانی و سلامت عمومی، دارد (000/0p =) ، ولی گروه کنترل ، افزایش معناداری در نمرات متغیر های یاد شده نداشت (05/0 p > ). درکل به نظر می رسد که آموزش راه مناسبی برای کاهش عوارض دیابت و افزایش سطح کیفیت زندگی در مبتلایان است و در مقایسه با دیگر اقدامات بهداشتی ـ درمانی هزینۀ کمتری در بردارد و از بروز عوارض دیابت جلوگیری می کند.
Abstract This research has studied the effectiveness of life skills training on quality of life in diabetes mellitus patients who refer to Fardis Health Care Center. This has been a sub - experimental research and used pre – test, post - test plan with a control group. 30 subjects aged 40-65 were selected randomly and were assigned randomly in 2 group as experimental group who received life skills training and control group who didn't received any training. Data were collected by demographic and Short Form of quality of life questionnaire (pre - test). Life skills were taught to experimental group during 8 sessions, each 1.5 hours and 1 session in a week. Data were collected again by SF - 36 questionnaire ( post - test) and were analyzed by SPSS, ANOVA،ANCOVA, Results showed that Analysis of co-variance and multivariate analysis of variance showed that life skills training had significant and positive effect on quality of life and it's sub – scales ( Happiness, social function, Emotional Health and General Health) in experimental group in comparison with the control group (p = 0.000). In all, According to this study, life skills training increased quality of life in diabetes mellitus patients.