• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تبیین الگوی پدیدارشناختی مفهوم گردشگری سلامت با تاکید بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی
        محمد علی عبدالوند مهدی بنی اسدی
        مقدمه: امروزه مقوله گردشگری سلامت سهم بالایی از درآمدهای نظام درمانی برخی کشورها را به خود اختصاص داده است. گردشگری سلامت شکل جدیدی از بازاریابی در صنعت گردشگری است که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رشد پیدا کرده است، گردشگری سلامت به معنای استفاده از خدماتی است کـه چکیده کامل
        مقدمه: امروزه مقوله گردشگری سلامت سهم بالایی از درآمدهای نظام درمانی برخی کشورها را به خود اختصاص داده است. گردشگری سلامت شکل جدیدی از بازاریابی در صنعت گردشگری است که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رشد پیدا کرده است، گردشگری سلامت به معنای استفاده از خدماتی است کـه بـه بهبود و افزایش سلامتی فرد منجر شده و در مکـانی خـارج از محل سکونت فرد انجام می‌شود. اگرچه جهانی شدن گردشگری سلامت، موضوع جدیدی نیست و از هزاران سال پیش افراد برای درمان بیماری خود به سرزمین‌های خارجی مسافرت می‌کردند، ولی در حال حاضر این مسافرت یک الگوی متفاوتی را نسبت به گذشته در پیش گرفته است؛ و بیماران از کشورهای پیشرفته به کشورهای کمتر توسعه یافته برای استفاده از مزیت‌هایی مثل هزینه‌های پایین‌تر، مسافرت می‌کنند. روش پژوهش: محقق دراین پژوهش برای شناسایی عوامل اثرگذار بر مفهوم گردشگری سلامت با تاکید بر نقش تبلیغات شفاهی از رویکردی پدیدارشناسی استفاده کرده است. یافته‌ها: پژوهشگران بعد از انجام مصاحبه با خبرگان ،داده‌های مورد نیاز را از طریق کدگذاری باز، محوری،انتخابی تحلیل و نتایج نهایی پژوهش خود را در قالب یک الگو، درای 6 بعد اصلی،شامل جذابیت بازار، تنوع ارائه خدمات، شرایط داخلی کشور، تبلیغات شفاهی، گردشگری سلامت، راهبرد و33 بعد فرعی ارائه کرده است. نتیجه‌گیری: به شرط جمع‌آوری و دسته‌بندی مراکز درمانی بر اساس مولفه‌های بدست آمده از روش پدیدارشناختی این موضوع می‌تواند راه گشای متولیان و مسئولین حوزه سلامت کشور در راستای افزایش در آمد کشور باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ضدبازاریابی استفاده غیرضروری از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی
        قاسم زارعی طاهره زارعی سمیه پورقدیمی
        مقدمه: خدمات درمانی هم‌چون سایر بخش‌های خدماتی ظرفیت مشخصی دارد و استفاده بیش‌ازاندازه از این ظرفیت باعث کاهش کیفیت خواهد شد. بخشی از مراجعات به سازمان تأمین اجتماعی برای استفاده از خدمات درمانی، مراجعاتی غیرضروری است و باعث استفاده نادرست از ظرفیت‌های موجود می‌شود. ضدب چکیده کامل
        مقدمه: خدمات درمانی هم‌چون سایر بخش‌های خدماتی ظرفیت مشخصی دارد و استفاده بیش‌ازاندازه از این ظرفیت باعث کاهش کیفیت خواهد شد. بخشی از مراجعات به سازمان تأمین اجتماعی برای استفاده از خدمات درمانی، مراجعاتی غیرضروری است و باعث استفاده نادرست از ظرفیت‌های موجود می‌شود. ضدبازاریابی یکی از وظایف بازاریابان است که برای انجام فعالیت‌هایی جهت دلسرد کردن مردم از مصرف محصولات یا خدمات می‌باشد. هدف پژوهش حاضر شناسایی علل و راهکارهای اساسی ضدبازاریابی در استفاده از خدمات درمانی سازمان تأمین اجتماعی بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر از بعد هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت پژوهشی، اکتشافی و ازلحاظ رویکرد از نوع پژوهش کیفی است. در این پژوهش داده های حاصل از مصاحبه با 24 نفر از پزشکان، کارکنان و مراجعین به مراکز درمانی تأمین اجتماعی اردبیل با استفاده از روش تئوری داده بنیاد در طی سه مرحله (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی) تحلیل گردید. یافته‌ها: درنتیجه تحلیل داده‌ها تعداد 27 مفهوم از کل مصاحبه ها استخراج شد و نهایتاً در کدگذاری انتخابی در شش مؤلفه فرهنگی، شخصی، زیرساختی، دسترسی، پزشکی و اطلاعاتی دسته بندی شدند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، سازمان تأمین اجتماعی باید ضمن توجه به علل اساسی مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی تأمین اجتماعی، راهکارهای مربوطه در حوزه های مختلف فرهنگی، شخصی، بیمارستانی، ارتباطی را در برنامه ریزی های خود موردتوجه قرار دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی عوامل تاثیرگذار بر تداوم ارتباط صادراتی شرکت‌های ایرانی صادر کننده دارو
        سپیده عطایی محمد جواد تقی پوریان
        مقدمه: ایران باوجود برخورداری از توانمندی‌هایی در زمینه دارو، سهم کمی‌از بازارهای بین‌المللی را در اختیار دارد و با توجه به اهمیت صادرات در اقتصاد یک کشور، هدف از این مطالعه بررسی عوامل تاثیرگذار بر تداوم ارتباط صادراتی شرکت‌های ایرانی صادرکننده دارو از قبیل جهت‌گیری اس چکیده کامل
        مقدمه: ایران باوجود برخورداری از توانمندی‌هایی در زمینه دارو، سهم کمی‌از بازارهای بین‌المللی را در اختیار دارد و با توجه به اهمیت صادرات در اقتصاد یک کشور، هدف از این مطالعه بررسی عوامل تاثیرگذار بر تداوم ارتباط صادراتی شرکت‌های ایرانی صادرکننده دارو از قبیل جهت‌گیری استراتژیک، علمکرد صادراتی، رضایت از صادرات و کیفیت رابطه صادرات می‌باشد. روش پژوهش: بدین منظور بر اساس سه مدل اسکالراد 2015؛ لیو و فو 2011 و تئدوسو و همکاران 2012 به جمع‌آوری نظرات مدیران و کارشناسان بخش بازرگانی و صادرات شرکت‌هایی دارویی پرداخته که در کل 202 پرسش نامه برای تحلیل جمع‌آوری شد. برای سنجش روایی از تحلیل عاملی تاییدی و AVE و برای پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج نشان از تایید دارد. یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه با مدل‌یابی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس نشان از تاثیر کیفیت رابطه بر عملکرد مالی (0/166) دارد. در این میان بالاترین تاثیر را رضایت صادر کننده بر انتظار از تداوم ارتباط واردات و صادرات با مقدار 0/174 و در حالی که کمترین تاثیر نیز جهت‌گیری استراتژیک بر عملکرد مالی صادرات با 0/085 دارد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد در شرکت‌های ایرانی صادرکننده دارو ، جهت‌‌گیری استراتژیک از طریق عملکرد صادراتی( مالی استراتژیکی) و رضایت از صادرات بر انتظار از تداوم ارتباط تاثیر دارد. این نتایج می‌تواند در توسعه صادرات دارو به مدیران این صنعت کمک شایان توجهی نمایید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارزیابی اثربخشی آموزش‌های مجازی به دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
        سالار قنبری هادی رزقی شیرسوار محمد صادق ضیایی مریم مصلح
        مقدمه: امروزه با پیدایش سیستم آموزش الکترونیکی دیگر تصورات قبلی نسبت به تهیه جا و مکان برای تحصیل از بین رفته است و با به صحنه آمدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش مجازی هر فردی در هر زمان و مکانی می‌تواند از این امکانات استفاده نماید. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش‌ چکیده کامل
        مقدمه: امروزه با پیدایش سیستم آموزش الکترونیکی دیگر تصورات قبلی نسبت به تهیه جا و مکان برای تحصیل از بین رفته است و با به صحنه آمدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش مجازی هر فردی در هر زمان و مکانی می‌تواند از این امکانات استفاده نماید. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش‌های مجازی به دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه اماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی یکی از دانشگاه‌های شهر تهران در سال 1396 می‌باشند. حجم نمونه از طریق جدول مورگان شامل 165 نفر شدند که با توجه عدم گستردگی جامعه مورد پژوهش از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده پرسشنامه‌ها توزیع شد. ابزار بکار رفته در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود . روایی ابزار بصورت سازه‌ای مورد تایید واقع شده است و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 0.854 محاسبه گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون تی تحلیل شد. یافته‌ها: وضعیت اثربخشی آموزش مجازی به دانشجویان مورد مطالعه مطلوب ارزیابی شد. مولفه‌های کیفیت سیستم (میانگین 17.77)، عوامل تسهیل کننده (میانگین 10.84)، در بعد کیفیت استاد (میانگین 24.76)، عوامل تمایل کاربر (میانگین 15.94)، موفقیت آموزش الکترونیکی (میانگین 15.94) در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در ابعاد کیفیت اطلاعات و محتوی دروس (میانگین 11.01) و در بعد تعامل بین استاد و دانشجو (میانگین 7.03) نسبت به سایر عوامل مناسب ارزیابی نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به شرایط موجود و گسترش روز افزون فناوری اطلاعات و رضایت‌مندی بخش عمده‌ای از جامعه دانشجویی از خدمات آموزش الکترونیکی، نسبت به گسترش کمی ‌و کیفی آن برنامه‌ریزی لازم در دانشگاه‌های کشور صورت پذیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - عوامل موثر بر ارائه خدمات سالمندی فعال در ایران
        زینب قلی پور محمود محمودی مجد آبادی فراهانی لیلا ریاحی کامران حاجی نبی
        مقدمه: بسیار حائز اهمیت است که سالمندان تا حد ممکن، مستقل و فعال باقی بمانند تا بتوانند در اجتماع مشارکت داشته باشند. امروزه ایجاد سیستم مدیریت ارائه خدمت با کیفیت برای سالمندان، مورد توجه کشورها قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ارائه خدمات با کیفیت ب چکیده کامل
        مقدمه: بسیار حائز اهمیت است که سالمندان تا حد ممکن، مستقل و فعال باقی بمانند تا بتوانند در اجتماع مشارکت داشته باشند. امروزه ایجاد سیستم مدیریت ارائه خدمت با کیفیت برای سالمندان، مورد توجه کشورها قرار گرفته است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ارائه خدمات با کیفیت به سالمندان، می‌باشد.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقطعی و به روش ترکیبی (کمی و کیفی) می باشد. جمعیت آماری 287 نفر از مدیران سالمندی در سازمان‌های مرتبط با سالمندی بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ساخته دست پژوهشگر بوده و اعتبار صوری و محتوائی آن تائید شد. روائی آن از طریق دو شاخص CVR (ضریب نسبت روایی) و CVI (شاخص روایی محتوا)، تاییدگردید. داده ها با آمار توصیفی و آزمون t تک نمونه ای و نرم‌افزارSPSS تحلیل گردید.یافته‌ها: بر اساس یافته‌های تحقیق، مولفه‌‌های پرداخت مستمری غیرمشارکتی به سالمندان (0/001=P و 32/14=t)، بیمه مراقبت بلندمدت (0/001=P و 27/23=t)، خدمات مراقبت سیار (0/001=P و 27/71=t)، کارت‌های تخفیف مراکز تفریحی و ورزشی (001/0=P و 41/21=t)، کارت های تخفیف حمل و نقل (0/001=P و 18/27=t)، چک آپ‌های سلامتی و خدمات سرپایی رایگان (0/001=P و 26/47=t)، تاسیس بیمارستان ها و درمانگاه های مخصوص سالمندان (0/001=P و 22/61=t) و طرح تحصیل در دانشگاه‌ها (001/0=P و 17/23=t)، در ارائه خدمات سالمندی فعال موثر می باشد.نتیجه‌گیری: اگردولت و ارگان های مذکور بر بهبود مولفه های موثر در ارائه خدمات سالمندی تمرکز نموده و موانع و مشکلات موجود را مرتفع نمایند، نتایج قابل ملاحظه ای در رابطه با بهبود کیفیت خدمات سالمندی فعال در بلند مدت متصور خواهد بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی عوامل موثر بر کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران همودیالیزی در بیمارستان‌های ایران
        فاطمه پائین رسکتی شقایق وحدت سمیه حسام
        مقدمه: با توجه به اهمیت تاثیر نارسایی مزمن کلیه بر جنبه‌های مختلف زندگی بیماران، هدف تحقیق، تعیین عوامل موثر بر کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران همودیالیزی بود. روش پژوهش: پژوهش به روش آمیخته انجام، نمونه‌ها در مرحله کیفی بصورت هدفمند و شامل 24 نفر از خبرگان بخش‌های همو چکیده کامل
        مقدمه: با توجه به اهمیت تاثیر نارسایی مزمن کلیه بر جنبه‌های مختلف زندگی بیماران، هدف تحقیق، تعیین عوامل موثر بر کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران همودیالیزی بود. روش پژوهش: پژوهش به روش آمیخته انجام، نمونه‌ها در مرحله کیفی بصورت هدفمند و شامل 24 نفر از خبرگان بخش‌های همودیالیز از 6 استان کشور بودند. در مرحله کمی، 150 نفر از شاغلان بخش همودیالیز مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در گام اول، کتابخانه‌ای و در گام دوم پرسشنامه‌ای بود. پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته با 6 مولفه طراحی، روایی و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از نیکویی برازش مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل در بخش آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 21 و تحلیل عاملی تاییدی از طریق نرم‌افزار لیزرل صورت گرفت. یافته‌ها: شش عامل موثر بر کیفیت خدمات همودیالیز شناسایی شد که براساس ضریب اهمیت عبارت بودند از نیروی انسانی (0/866)، مدیریت (0/784)، فناوری اطلاعات (0/749)، تجهیزات (0/731)، امکانات و تسهیلات (0/683) و فضای فیزیکی (0/628). مجموعه شاخص‌های برازش نیز نشان داد که عوامل موثر برازش مناسبی را داشته و می‌توان از عوامل فوق به عنوان عوامل موثر بر کیفیت خدمات بخش همودیالیز در ایران نام برد. نتیجه‌گیری: با توجه به پایین بودن کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی بایستی راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از هدر رفت منابع و افزایش کیفیت زندگی بیماران با استفاده از نتایج حاصله؛ اخذ گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - برنامه‌ریزی جایگزینی تجهیزات پزشکی با استفاده از رویکرد ترکیبی SWOT-ANP-WASPAS
        سهیلا مظلوم واجاری ایروان مسعودی اصل کامران حاجی نبی لیلا ریاحی
        مقدمه : جایگزینی تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از ارکان اساسی مدیریت تجهیزات پزشکی نقشی حساس و حیاتی در نظارت بر تجهیزات پزشکی در تشخیص، درمان و پایش بیماران دارد. در جایگزینی تجهیزات پزشکی به دنبال اتخاذ سیاستی هستیم که به جای استفاده از تجهیز برای مدت طولانی با هزینه تعم چکیده کامل
        مقدمه : جایگزینی تجهیزات پزشکی به عنوان یکی از ارکان اساسی مدیریت تجهیزات پزشکی نقشی حساس و حیاتی در نظارت بر تجهیزات پزشکی در تشخیص، درمان و پایش بیماران دارد. در جایگزینی تجهیزات پزشکی به دنبال اتخاذ سیاستی هستیم که به جای استفاده از تجهیز برای مدت طولانی با هزینه تعمیر ‌و ‌نگهداری بالاتر، برنامه‌ای مناسب برای جایگزینی تجهیز تعیین گردد. پژوهش حاضر با هدف ارائه‌ی یک سیستم تصمیم‌گیری جهت تسهیل در فرآیند برنامه‌ریزی جایگزینی تجهیزات پزشکی انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش در تلاش است تا برای نخستین بار با ارائه رویکرد ترکیبی SWOT-ANP-WASPAS یک سیستم تصمیم‌گیری جهت برنامه‌ریزی جایگزینی تجهیزات پزشکی فراهم آورد. در چارچوب پیشنهادی پژوهش، از ماتریس SWOT به منظور شناسایی معیارها، زیرمعیارها و گزینه‌های استراتژیک استفاده شده است. در ادامه تکنیک ANP جهت وزن‌دهی به معیارها و زیرمعیارها بکار رفته است. هم‌چنین گزینه‌های استراتژیک با استفاده از روش WASPAS وزن‌دهی شده‌اند.. یافته‌ها : سیستم تصمیم‌گیری پیشنهادی در نظر دارد تا با افزایش اعتماد‌به‌نفس تصمیم‌گیرندگان و ارائه‌ شواهد حمایتی کافی، استراتژی‌هایی جهت جایگزینی تجهیزات پزشکی تدوین نماید. این سیستم تصمیم‌گیرنده را قادر می‌سازد تا ارتباطات پیچیده در مشکل تصمیم‌گیری را بهتر درک کند؛ که این امر سبب افزایش اعتبار تصمیمات مربوطه می‌گردد. نتیجه‌گیری: رویکرد ترکیبی پیشنهادی قابلیت مجتمع شدن به عنوان یک سیستم جامع تصمیم‌گیری جهت جایگزینی تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی موردمطالعه را داراست و اگر پیاده‌سازی استراتژی‌های تدوین شده و رعایت توالی اجرای آنها، مورد حمایت مدیران مربوطه قرار بگیرد؛ شاهد کاهش هزینه‌های جایگزینی و نیز توسعه‌ فناوری‌ تجهیزات پزشکی خواهیم بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - الگوی تقوا در حسابداری حوزه سلامت با تاکید بر نقش میانجی توسعه اخلاقی
        بابک امانی دادگر یونس بادآور نهندی مهدی زینالی
        مقدمه: در این مطالعه، با بررسی تاثیر شاخصه‌های فردی، سازمانی، رهبری موثق و روانشناختی، مدلی برای تقوا در حسابداری حوزه سلامت با تاکید بر نقش میانجی توسعه اخلاقیارائه شد. روش پژوهش: برای انجام این پژوهش از تحلیل تم و پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. جامعه آماری، متمرکز چکیده کامل
        مقدمه: در این مطالعه، با بررسی تاثیر شاخصه‌های فردی، سازمانی، رهبری موثق و روانشناختی، مدلی برای تقوا در حسابداری حوزه سلامت با تاکید بر نقش میانجی توسعه اخلاقیارائه شد. روش پژوهش: برای انجام این پژوهش از تحلیل تم و پرسشنامه‌های استاندارد استفاده شد. جامعه آماری، متمرکز بر مدیران مالی، بودجه و معاونان آنها و روسای امور مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی)897=N) ایران در سال 1397 می‌باشد که از این بین، 269 پرسشنامه گردآوری و از طریق مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS مورد آزمون قرار گرفت. یافته‌ها: نشان دادیم،شاخصه‌های فردی با سطح معنی‌داری (0/039)،شاخصه‌های رهبری موثق شامل خودآگاهی، شفافیت ارتباطی، چشم انداز اخلاقی درونی شده و پردازش متوازن اطلاعات، (0/015) و شاخصه‌های روانشناختی شامل ساز و کارهای پاداش و هوش اخلاقی (0/013)، از طریق متغیر میانجی توسعه اخلاقی،به تقوا در حسابداری حوزه سلامت منتج (مثبت و معنی‌دار) می‌شوند. شاخصه‌های سازمانی (رضایت شغلی، رابطه استخدامی، مسئولیت‌پذیری سازمانی و نوع خدمت) و شاخصه‌های روانشناختی (صفات چهارگانه تاریک شخصیت، صفات پنج گانه شخصیت و جهت گیری مذهبی) از طریق متغیر میانجی توسعه اخلاقی، به تقوا در حسابداری حوزه سلامت منتج نمی‌شوند. هم‌چنین با توجه به شاخص‌های برازش، مدل تدوین شده از برازش مطلوبی برخوردار می‌باشد. نتیجه‌گیری: توجه ویژه به شاخصه‌های فردی، رهبری موثق و روانشناختیدر پرورش رفتار اخلاقی کارکنانو لزوم نگاه ویژه سیاست گذاران به عوامل ارتقاء این شاخصه ها در تدوین آیین نامه‌های اخلاق حرفه‌ای، احساس می‌شود. پرونده مقاله