طراحی مدل حکمرانی دیجیتال درسازمانهای دولتی ایران (موردمطالعه سازمان تأمین اجتماعی)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانی
پیام فضلی خانی
1
,
فرشاد حاج علیان
2
*
,
منصوره مرادی حقیقی
3
,
مهدی امیرمیاندرق
4
1 - گروه مدیریت ، واحد فیروزکوه،دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
2 - گروه مدیریت ، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ايران
3 - گروه مدیریت ، واحد فیروزکوه،دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
4 - گروه ریاضی ، واحد فیروزکوه ، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه،ايران
کلید واژه: حکمرانی, حکمرانی دیجیتال, سازمانهای دولتی, تأمین اجتماعی,
چکیده مقاله :
مفهوم«حکمرانی دیجیتال» نقش مهمی در شکل دادن به اهداف دیجیتالی موجود در جامعه اطلاعاتی ایفا کرده است. حکمرانی دیجیتال فقط برای ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان نیست، بلکه این تحول به بهینهسازی عملکرد بخش دولتی ،تقویت مشارکت جامعه در حکومتداری،شکلدهی به دولتی شفاف و پاسخگو تأکید دارد. هدف تحقیق حاضر طراحی مدل حکمرانی دیجیتال درسازمانهای دولتی ایران ( موردمطالعه سازمان تأمین اجتماعی) هست بر این اساس مطالعات کتابخانهای صورت گرفت و مشخص شد این مدل درسازمانهای دولتی تاکنون طراحی نشده ضمن اینکه موردمطالعه بهعنوان یکی از سازمانهای مهم کشور فاقد چنین مدلی بوده بنابراین بر اساس جامعه آماری که شامل مدیران ارشد تأمین اجتماعی و اساتید دانشگاه میباشند با استفاده از رویکرد آمیخته و ابزار مصاحبه در بخش کیفی 10 مورد مصاحبه صورت گرفت و مضامین استخراج و سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون مدل نهایی شامل 9 مضمون حاصل شد. و در بخش کمی تعداد 30 پرسشنامه توزیع و در ادامه مدل معادلات ساختاری و تحلیل بار عاملی مدل ارائهشده که تمامی این عوامل در سطح اطمینان 95 درصد مورد تائید قرارگرفته و اعتبار سنجی آزمون آلفای کرون باخ برای تمامی مضمونها بالاتر از آستانه 0.7 هست که این نشانگر پایایی مطلوب برای تمامی متغیرها بوده و لذا میتوان گفت عوامل استخراجی دارای قابلیت اطمینان میباشند. آنچه میتواند زمینه رشد مدیریت دولتی را در حکمرانی دیجیتال درسازمانهای تقویت نماید، شاخصهای کلیدی و حائز اهمیت در تحول دیجیتال است و ایجاد سازوکاری در جهت شفافیت و جلب اعتماد ذینفعان هست که باید موردتوجه بیشتری قرار گیرد
The concept of "digital governance" has played an important role in shaping the digital goals in the information society. Digital governance is not only to enhance the quality of services to citizens, but also emphasizes the optimization of public sector performance, strengthening community participation in government, shaping a transparent and accountable state. The purpose of the present study is to design digital governance model in Iranian government agencies (subject to social security organization). Therefore, library studies were found to be designed in government agencies so far as one of the most important organizations in the country lacks such a model, so based on the statistical community, including senior social managers, Using the final model theme analysis method, 9 themes were obtained. And in the small part, 30 distribution questionnaires, followed by the model of structural equation and load analysis of the model, all of which are confirmed at 95 % reliability and the Cron Bach Alfa test validation is higher than the threshold of 0.7, which indicates the reliability for all variables. What can enhance the growth of government management in digital governance in organizations is key and important indicators in digital transformation, and the creation of a mechanism for transparency and the trust of the beneficiaries that need to be taken into consideration.
ابوالعمعالی، فاطمه السادات؛ دانش فرد، کرم اله؛ پور عزت، علیاصغر. (1399)، طراحی الگوی اصلاحات اداری با رویکرد حکمرانی دیجیتال، فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 8، شماره 3، تابستان 1399.
ابوالعمعالی، فاطمه السادات؛ دانش فرد، کرم اله؛ پور عزت، علیاصغر. (1399)، طراحی الگوی اصلاحات اداری با رویکرد حکمرانی دیجیتال، فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 8، شماره 3، تابستان 1399.
ناظمی جنابی، فائقه؛ رحمانی، حامد. (1399). حکمرانی الکترونیک: تحلیل استنادی پژوهشهای ملی و بینالمللی با رویکردی ب ه آینده ایران. فصلنامه علمی مطالعات راهبردی سیاسیت گذاری عمومی، 10(34)، بهار،99 صص -294
رحیمی، م. حسینی، س؛ و محمدی، ع. (2020). چالشهای پیادهسازی حکمرانی دیجیتال در سازمانهای دولتی ایران. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، ۱۲ (۳)، ۴۵-۶۰.
صرافی زاده، اصغر؛ مختاری بایع کالیی، مهران. (1388)، نقش دولت الکترونیک در تسهیل بهکارگیری مدیریت دولتی نوین در جمهوری اسلامی ایران و ارائه یک الگوی مناسب، مجله پژوهشهای مدیریت، شماره 81، تابستان 1388.
شریفیان ثانی، مریم. (1380). فرهنگ شهری: مشارکت شهروندی، حکمرانی شهری و مدیریت شهری. مدیریت شهری، 2(8)، 43-43. SID. https://sid.ir/paper/440503/fa
علیزاده، ح؛ و صفری، ر. (2019). نقش فرهنگسازمانی در موفقیت حکمرانی دیجیتال. مجله مطالعات مدیریت دولتی، ۱۱ (۲)، ۷۸-۹۲.
Alfalah, A. (2021); Visualization of E-Gov Adoption Models in a Developing Region: A Review of the Predictors in Empirical Research. International Journal of Electronic Government Research (IJEGR), Vo. 17,No. 4, Pp. 103-121. DOI:10.4018/IJEGR.2021100106
Erkut, Burak (2020); From Digital Government to Digital Governance: Are We There Yet? Sustainability,Vo. 12, No. 3, 2021. https://doi.org/10.3390/su12030860
Iyad, Dhaoui (2019); Electronic governance: An overview of opportunities and challenges. MPRA (hosted by university library LMU Munich), paper No. 92545 DOI: 10.4236/ajcc.2019.83023
Indriasari, E. Supangkat, S. & Kosala, R. (2020). Digital Transformation: IT governance in the agile environment. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(4),4555.https:// Doi: 10.28991/ESJ-2023-07-06-07
Jreisat, J. (2010). Comparative public administration and Africa. International Review of Administrative Sciences, 76(4), 612-631. https://doi.org/10.1177/0020852310381205