طراحی مدل همراستایی زیرسیستم های منابع انسانی با نظام جبران خدمات
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیسجاد احدزاده 1 , کرم اله دانش فرد 2 , غلامرضا معمارزاده 3
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی
2 - استاد-عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدیریت استراتژیک منابع انسانی, همراستایی, نظام جبران خدمات, زیرسیستم های منابع انسانی,
چکیده مقاله :
نظام جبران خدمات در بخش دولتی کارآمدی مناسبی ندارد و نمی تواند زمینه ایجاد انگیزه و عملکرد مطلوب در بین کارکنان را فراهم کند. یکی از ضعف های نظام جبران خدمات، عدم همسویی مطلوب آن با سایر زیرسیستم های منابع انسانی است. از این رو، هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل همراستایی زیرسیستم های منابع انسانی شامل استخدام و گزینش، ارزیابی عملکرد، توسعه منابع انسانی، ارتقای شغلی و ارزشیابی مشاغل با نظام جبران خدمات است. تحقیق از نوع توسعه ای- کاربردی و از زمره تحقیقات آمیخته است. در بخش کیفی از 23 نفر از خبرگان دانشگاهی و منابع انسانی و امور اداری در سازمان های دولتی مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد و داده ها با روش تحلیل تم تجزیه و تحلیل شدند. براساس یافته های این مرحله، 11 راهبرد اصلی و 74 راهبرد فرعی شناسایی شدند. همچنین، در مرحله کمی، اعتبار الگوی تحقیق با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS آزمون شد. بدین منظور، داده ها با پرسشنامه و نظرخواهی از 384 نفر از مدیران و کارشناسان منابع انسانی گردآوری شد و الگوی تحقیق مورد تایید قرار گرفت. یافته ها نشان داد که ضریب تعیین بین راهبردهای زیرسیستم های منابع انسانی و نظام جبران خدمات برابر با 644/0 است. نتایج تحقیق نشان داد که اگرچه نظام جبران خدمات باید ساختار درونی مناسبی داشته باشد، اما کارآمدی آن تا حدود زیادی تحت تاثیر سایر زیرسیستم های منابع انسانی و همراستایی با آن ها است.
The public compensation system is not efficient and can not provide motivation and good performance among employees. One of the weaknesses of compensation system is its lack of optimal alignment with other human resource subsystems. Therefore, the purpose of the present study is to design a model for the alignment of human resource subsystems, including recruitment and selection, performance appraisal, human resource development, job promotion and job evaluation with the service compensation system. Research is of development-applied type and is a mixed research. In the qualitative section, 23 academic experts in human resources and administrative affairs in government organizations were interviewed semi-structured and the data were analyzed by theme analysis method. Based on the findings of this stage, 11 main strategies and 74 sub-strategies were identified. Also, in a quantitative step, the validity of the research model was tested by structural equation modeling and SmartPLS software. For this purpose, data were collected through a questionnaire and a survey of 384 managers and human resources experts and the research model was approved. The results showed that the coefficient of determination between the strategies of human resources subsystems and the service compensation system is equal to 0.644. The results showed that although the service compensation system should have a proper internal structure, but its efficiency is largely influenced by other human resource subsystems and their alignment.
_||_