طراحی مدل منابع انسانی نظام بانکی کشور در سال 1404
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیعلیرضا سهرابی 1 , حسن گیوریان 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار مدیریت دولتی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران
3 - دانشیار مدیریت دولتی، مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
کلید واژه: ", مدیریت منابع انسانی", جذب شایسته محور", آموزش مهارت محور", ارزیابی عملکرد نتیجه محور", نظام جبران خدمات عدالت محور",
چکیده مقاله :
امروزه اهمیت منابع انسانی به عنوان کارکنان دانشی و مستعد بر کسی پوشیده نیست. این موضوع بهویژه در سازمانهای خدماتی، مثل بانکها، اهمیت مضاعفی یافته است. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل مدیریت منابع انسانی نظام بانکی در سال 1404 است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین دانشگاهی در حوزه منابع انسانی و مدیران عالی بانکهای ایران و در بخش کمی شامل کارشناسان و مدیران سطوح مختلف بانکها است. روش نمونهگیری در بخش مطالعه کیفی هدفمند و در بخش کمی طبقهای–تصادفی است. در بخش کیفی تعداد 15 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی 241 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه محققساخته است که بعد ازتایید روایی، پایایی آن 81/0 محاسبه شد. بدین منظور پس از مروری بر ادبیات موضوع، مدل اولیه تنظیم و سپس با استفاده از نظرات خبرگان به روش تحلیل محتوا مدل نهایی طراحی گردید. به منظور تائید ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای شناسایی شده از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج این پژوهش دربخش کیفی بیانگر آن است که مولفههای مدیریت منابع انسانی نظام بانکی در سال 1404، 44 مولفه در چهار بعد شامل: نظام جذب و تامین شایستهمحور، نظام آموزش و توسعه مهارتمحور، نظام ارزیابی عملکرد نتیجهمحور و نظام جبران خدمات عدالتمحور میباشد. نتایج این پژوهش میتواند راهنما و یاریگر مدیران بانکها و همچنین بانک مرکزی بهمنظور سیاستگذاری منابع انسانی و طراحی مدیریت منابع انسانی متناسب صنعت بانکداری باشد.
Nowadays, the importance of human resources as knowledge workers is not particularly prone to people. This issue has been especially important in services organizations such as banks. The aim of this study is to present the human resource management model of the banking system in 1404. The present study is applicable in terms of purpose, practical and in terms of data collection. the statistical population of the research in the qualitative part includes experts and university experts in the field of human resources and top managers of iranian banks and in the quantitative part includes experts and. In the qualitative section, 15 people participated in the interview process and in the quantitative section 241 in this study. Data gathering in this study consisted of interviews and questionnaire which were calculated after validity, reliability, 81. For this purpose, after reviewing the literature literature, the initial model of the research was set and then by using the expert’s opinions, the final model of the research was designed. In order to confirm the dimensions, the components and identified indices have been used to analyze structural equations. the results of this study in qualitative part indicate that the human resource management component of the banking system in 1404 , 44 components in the next four dimensions include : the system of attraction and its competent supply , system of training and performance - oriented systems , system - oriented performance evaluation system and system - oriented compensation system . The results
_||_