سیر تاریخی مسأله "اصالت" بر پایه نظریات سهروردی
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخسید سجاد ساداتیزاده 1 , سید مرتضی حسینی شاهرودی 2 , عبدالله نیک سیرت 3
1 - دانشجوی دکترای فلسفه متعالیه، دانشگاه فردوسی مشهد،.مشهد،ایران
2 - استاد گروه فلسفه دانشکده الهیات واحد دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران
3 - استادیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات، دانشگاه شهید چمران اهواز.اهواز.ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیدهسیر تاریخی مسأله "اصالت" از موضوعاتی هست که با بررسی و نگاهی دقیق به آن، میتوان از نسبتهای ناروابه دیگران جلوگیری کرد. یکی از این شخصیتها که نسبتهای ناصحیح به آن داده میشود، سهروردی میباشد که بهوی نسبت اصالت ماهیتی دادهاند؛ موضوع حکمت او انوار است. او نور را به آنچه ظاهر بنفسه و مظهر لغیره استتعریف مینماید. سهروردی بر پایهی آن چه ظاهر است به بحث دربارهی ساختار حقیقت که مستقیماً معلوم ما واقعمیشود میپردازد. هدف اصلی پژوهش پیش رو، بررسی بحث دامنهدار اصالت است. معروف است که سهروردی قائلاصالت ماهیت بوده است، اما در واقع اصالت ماهیتی دانستن سهروردی غلطی رایج میباشد. سهروردی مفهوم مطلقماهیت و وجود را امری اعتباری میداند، اما ماهیت موجوده (موجود) را که در عالم واقع دارای آثار خارجی است،حقیقی میداند. البته اصلا در آن زمان بحث اصالت مطرح نبود و آنچه از سوی ایشان مطرح شده و اهمیت داشتمفهوم نور و در مقابل آن مفهوم ظلمت بوده است. وی نور را بنای عالم قرار داده است. یا بهتر است بگوییم ایشاننگاهی انیتی، حضوری، آگاهی، نوری، شهودی دارد و این مسایل در نظام حکمی اشراق اصالت دارند
The historical course of the issue of "authenticity" is one of the issues that can be tracedback to other people by looking closely at it. One of these characters, who are givenincorrect ratios, is Suhrawardi, who has given him a degree of authenticity, the subjectof his wisdom. He defines light as its appearance, which is the symbol of slippery.Suhrawardi, based on what appears, addresses the discussion of the structure of truththat is directly known to us. The main purpose of the present research is to examine thesubstantive issue. It is known that Suhrawardi considered the originality of nature, butin fact the authentic nature of knowing Suhrawardi is a common misconception.Suhrawardi considers the absolute concept of nature and existence to be valid, but thetrue nature of the present, which has external effects, is real. Of course, at that timethere was no discussion of originality, and that which was raised from them, and it wasimportant that the concept of light and the concept of darkness were against it. He hasmade light the foundation of the universe. Or it is better to say that he has an antipersonal look, presence, consciousness, light, intuition, and these issues are original inthe system of illumination.
_||_