رویکردی انتقادی بر ساختار آموزش مقدماتی قرآن در ایران عصر قاجار
محورهای موضوعی : فصلنامه تاریخ
1 - پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
کلید واژه: ", قاجار", , ", قرآن", , ", آموزش", , ", مکتبخانه", , ", مدارس نوین", ,
چکیده مقاله :
آموزش قرآن تا اواسط دوران حکومت قاجار با نظامی سنتی اداره می شد که در عین بی نظمی، بسیار فراگیر نیز بوده است. در این دوره، تقریباً در تمامی نقاط کشور آموزش های مقدماتی قرآن برقرار بوده است. نگاه پدیدارشناسانه به ساختار آموزش قرآن حکایت از کمیت بالای مراکز آموزشی که در قالب مکتبخانه ها فعالیت می کردند، دارد. اما در بخش کیفیت آموزشی نواقصی وجود داشته که موجب می شد به نسبت میزان قرآن آموزان، خروجی افراد با سواد قرآنی در حد مطلوب نباشد. این پژوهش در تلاش است با نقد و بررسی این معایب، گامی در مسیر فهم بهتر ساختار آموزش قرآن در سطح مقدماتی در آن دوره بردارد. این امر با استفاده از داده های کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی انجام خواهد شد. به نظر می رسد شرایط نامطلوب اقتصادی و عدم برنامه ریزی مناسب برای استفاده از توان نیروی انسانی کارآمد در فرآیندآموزش قرآن، از مهمترین دلائل عدم کارائی این نظام در عصر قاجار باشد
In the first half of the Qajar rule, teaching the Quran had a traditional system, which, despite being disorderly, was very comprehensive, and preliminary Quran education was established in almost all parts of the country.A phenomenological look at the structure of Quran education is a testimony to the high number of educational centers that operated in the form of schools. However, there have been deficiencies in the quality of education, which caused the output of people with Quranic literacy to be not at the optimal level in relation to the number of Quranic learners. This research is trying to take a step towards a better understanding of the structure of teaching the Qur'an at the introductory level in that period by criticizing and examining these disadvantages. This will be done using library data and descriptive analytical method. It seems that unfavorable economic conditions and lack of proper planning for the use of efficient human resources in the Quran teaching process are the most important reasons for the inefficiency of this system in the Qajar era.