توان توضیحی نقدشوندگی با تاکید بر سنجههای مختلف
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارمریم دولو 1 , مرضیه شاکراردکانی 2 *
1 - استادیار و عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
2 - کارشناس ارشد مدیریت مالی موسسه غیرانتفاعی البرز
کلید واژه: نقدشوندگی, اندازه, ارزش,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش آزمون قیمتگذاری نقدشوندگی با تاکید بر 10 معیار متفاوت و آزمون استراتژی معاملاتی مبتنی بر نقدشوندگی و نهایتاً مقایسه آن با استراتژی مبتنی بر اندازه/ارزش است. برای این منظور نمونهای متشکل از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1381 تا 1393 بررسی گردید. برای نیل به هدف پژوهش از روش تحلیل پرتفوی استفاده گردیده است. نتایج حاصله حاکی از آن است که نقدشوندگی در بورس اوراق بهادار تهران قیمتگذاری نمیشود. با استفاده از آزمون انحراف از میانگین و آزمون GRS مشخص گردید، استراتژی معاملاتی مبتنی بر نقدشوندگی قادر به ایجاد بازده غیرعادی نیست. نتایج فوق صرفنظر از معیار اندازهگیری نقدشوندگی برقرار است. همچنین، اثربخشی بالاتر استراتژی معاملاتی مبتنی بر اندازه/ارزش از نظر آماری (نه اقتصادی) محرز گردید.
Present study aims at testing liquidity pricing with an emphasis on 10 different measures and testing liquidity-based trading strategy and comparing it with value/size-based strategy. To this end, a sample including companies involved in Tehran stock exchange during 1381-1393 was investigated. Accordingly, portfolio analysis method was applied. It was found out that liquidity is not priced in Tehran stock exchange. Applying difference in mean and GRS tests, it was revealed that liquidity-based trading strategy doesn’t lead to abnormal return. The results are not sensitive to different liquidity measures. Besides, it was found that value/size-based trading strategy is statistically more effective.