قصد رفتاری کاربران نسبت به استفاده از خدمات فینتک با استفاده از نظریه کارگیری یکپارچهای پذیرش و استفاده از فناوری از طریق تکنیک مدلسازی ساختاری (SEM)
تحلیل قصد رفتاری کاربران نسبت به استفاده از خدمات فینتک با به کارگیری نظریهی یکپارچهی پذیرش و استفاده از فناوری از طریق تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری(SEM)
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
1 - استادیار، گروه حسابداری، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
کلید واژه: فینتک, عوامل رافع حریم خصوصی, بازدارندههای حریم خصوصی, قصد رفتاری, نظریهی یکپارچهی پذیرش و استفاده از فناوری .,
چکیده مقاله :
از آنجا که شرکتهای خدمات فینتک در ایران با چالشهایی (یعنی عدم آگاهی، رقابت، مقررات، محرمانه بودن دادهها و مسائل امنیت سایبری) برای ترغیب مشتریان به اتخاذ خدمات فینتک در فعالیتهای مالی روزانهشان روبرو هستند، مطالعهی حاضر نظریهی یکپارچهی پذیرش و استفاده از فناوری را با افزودن عوامل رافع و بازدارندههای حریم خصوصی به مدل گسترش میدهد تا به درک روشنی از قصد رفتاری کاربران نسبت به خدمات فینتک برسد. جامعه آماری این پژوهش، کاربرانی هستند که از خدمات فینتک استفاده میکنند، که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران در سطح خطای آماری 5 درصد تعداد نمونه 380 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه میباشد. مدلسازی معادلهی ساختاری حداقل مربعات جزئی برای آزمون فرضیههای این پژوهش به کار گرفته شد. نتایج حاصل از 380 کاربر فینتک که در این مطالعه شرکت کردند، نشان دادند که انتظار عملکرد، انتظار تلاش، شرایط تسهیلکننده و عوامل رافع حریم خصوصی، تأثیر مثبت و معناداری روی قصد رفتاری کاربران نسبت به استفاده از خدمات فینتک دارد. نتایج همچنین اثر غیر معنادار نفوذ اجتماعی و بازدارندههای حریم خصوصی روی قصد رفتاری کاربران نسبت به خدمات فینتک را نشان دادند. یافتههای این مطالعه در مجموع پیشنهاد میکنند که شرکتها و دستاندرکاران خدمات فینتک باید عوامل رافع حریم خصوصی را در سطح گسترده تری در نظر بگیرند و در توسعهی برنامههای قابل اطمینان فینتک بر اساس غنای اطلاعات که میتواند به ایجاد اعتماد در مصرفکنندگان کمک نماید یک رویکرد حاکمیتی را اتخاذ کنند.
Since fintech service companies in Iran face challenges (i.e., lack of awareness, competition, regulations, data confidentiality, and cyber security issues) to encourage customers to adopt fintech services in their daily financial activities, the present study is an integrated theory of technology adoption and use. by adding privacy facilitators and inhibitors to the model to achieve a clear understanding of users' behavioral intentions towards fintech services. The statistical population of this research is the users who use fintech services, which was estimated to be 380 people using the simple random sampling method and Cochran's formula at the statistical error level of 5%. The data collection tool is a questionnaire. Partial least squares structural equation modeling was used to test the hypotheses of this research. The results of 380 fintech users who participated in this study showed that performance expectation, effort expectation, facilitating conditions and privacy-enhancing factors have a positive and significant effect on users' behavioral intention to use fintech services. The results also showed the non-significant effect of social influence and privacy barriers on users' behavioral intention towards fintech services. Overall, the findings of this study suggest that fintech companies and service providers should consider privacy-enhancing factors more broadly And adopt a governance approach in developing reliable fintech programs based on the wealth of information that can help build trust in consumers.